وزارت بهداشت؛

از رونمایی داروی گیاهی آلزایمر برای نخستین بار در دنیا تا راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی و نرم افزارهای سلامت

در نیمه دوم سال 95 شاهد رونمایی از تخت های بیمارستانی و انجام اقدامات مهم در حوزه بهداشت و درمان بود.

از رونمایی داروی گیاهی آلزایمر برای نخستین بار در دنیا تا راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی و نرم افزارهای سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت در نیمه دوم سال شاهد دستاوردهای و رونمایی های مهمی بود که نه تنها در ایران بلکه در جهان مثال زدنی بودند.

افزایش 21 هزار تخت بیمارستانی، تجهیز آمبولانس ها به سیستم ارسال نوار قلب آنلاین، راه اندازی چند پایگاه هوایی اورژانس، راه اندازی واحدهای اختصاصی زایمان، اعتبار بخشی بیمارستانی برخی اقدامات مهم در حوزه درمان بود.

همچنین برخی اقدامات مهم مانند طراحی نرم افزار برای میزان خطر سکته قلبی و مغزی، کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی در زمینه بهداشت و پیشگیری از بیماری ها انجام شد ، همچنین تلاش هایی برای کاهش مصرف شکر، قند و نمک صورت گرفت.

از این گذشته صادرات واکسن از ایران به مکزیک، تولید داروی گیاهی کنترل آلزایمر برای نخستین بار در ایران، شکستن انحصار آمریکا برای دارو ترک سیگار برخی اقدامات مهم و جهانی است که موجب افتخار هر ایرانی بوده و نشان تلاش محققان و مسئولان حوزه سلامت کشوراست. 

**درصد مجروحان در خطر مرگ با اورژانس هوایی زنده ماندند
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم افتتاح پنج پایگاه اورژانس هوایی با بیان اینکه در کشور به ٤٤ پایگاه هوایى اورژانس نیاز داریم، عنوان کرد: مسئله حائز اهمیت این است که ما این کار را شروع کرده و امروز با افتتاح ٥ پایگاه هوایى در جهرم، طبس، الیگودرز، لار و یاسوج یک گام به جلو بر مى‌داریم و امیدواریم در سال‌هاى آینده در کشور به ٤٤ پایگاه برسیم.

**ایرانی‌ها ۳ برابر استاندارد جهانی نمک می‌خورند 
هاشمی وزیر بهداشت درباره مصرف بالای نمک در ایران هشدار داد: مصرف نمک ما ۱۲ گرم است که این عدد حداقل سه برابر مصرف جهانی است و بیشترین علت آن به خاطر مصرف نان است که در آن از نمک زیاد استفاده می‌شود. وی با اعلام اینکه تنها ۱۵ درصد زنان ما کمتر از ۵ گرم نمک مصرف می کنند، تصریح کرد: این نشان می‌دهد ۸۵ درصد زنان ایرانی بالاتر از حد مجاز نمک استفاده می کنند، همچنین تنها ۶ درصد مردان ما کمتر از ۵ گرم نمک مصرف می‌کنند که نشان می دهد که ۹۴ درصد مردان ایرانی بیشتر از حد مجاز نمک می‌خورند.

**تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم ارسال آنلاین نوار قلب
محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی در جهان اولین علت مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دهند، گفت: بیماری عروق کرونر در بین بیماری‌های قلب و عروقی بسیار بااهمیت است و از 17.5 مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، 7.4 فوت مرتبط با عروق کرونر بوده و در کشورهای در حال توسعه سه‌چهارم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مربوط به عروق کرونر است.

معاون درمان وزارت بهداشت به تجهیز آمبولانس‌ها به سیستم ارسال نوار قلب در بستر مخابراتی اشاره کرد و اظهار داشت: به زودی ارگان‌های کشور به سیستم ارسال نوار قلب به مراکز دیسپچ مجهز می‌شوند تا بیماران برای درمان به موقع به یکی از بیمارستان‌های طرح 247 که در تهران شامل هفت بیمارستان است، فرستاده شوند.

**حقیقت ماجرای نوتلا چیست؟
بهروز جنت مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارودرباره بحث‌های مطرح شده در مورد شکلات نو‌تلا گفت: موضوع پیش آمده در مورد این شکلات یکی از بحث‌هایی بود که افراد غیر متخصص در کارهای تخصصی ورود پیدا می کنند جنجال ها و اتفاق هایی این چنینی پیش می آید، از این گذشته متن منتشر شده یکی از خبرگزاری‌ها ناقص بود.


**شبیه سازی قوچ با استفاده از رحم گوسفند در پژوهشگاه رویان
حمید گورابی رییس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: در حال حاضر ما کارهای اولیه در زمینه شبیه سازی قوچ با استفاده از رحم گوسفند را در پژوهشگاه رویان انجام داده‌ایم. 
 
وی ادامه داد: خوشبختانه محققان ما در اصفهان با بهره گیری از روش‌هایی، این حیوان را از طریق شبیه سازی به دنیا آوردند. قوچ قومیشلو، قوچی که در طبعیت و در معرض انقراض است را با استفاده از تخمک و رحم گوسفند که یک شبیه سازی بین گونه‌ای است را توانستیم با موفقیت انجام دهیم.

**قلب شما چه رنگی است؟ 
وزارت بهداشت موفق به طراحی نرم‌افزاری شده است که می‌تواند خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را برای 10 سال آتی پیش‌بینی کند، در این نرم افزار سوال های علمی دقیق از شما پرسیده می شود تا رنگ سلامت قلب و مغزتان را نشان دهد. در نرم افزار ایراپن میزان خطر با رنگ ها نمایش داده شده و هر رنگ معنای خاصی دارد که به کمک آن می توانید از سلامتی خود آگاه شوید.
 پس از تشخیص وضعیت رنگ قلب و مغز، نرم افزار برای کاهش خطر، دستورالعمل های مشخصی به شما ارائه می کند تا بتوانید با رعایت آنها به یک قلب سبز و سالم برسید.


**سکته مغزی در نوزادان هم اتفاق می افتد
بابک زمانى رييس انجمن سكته مغزى ايران گفت: قبلا تصور می شد که سکته مغزی تنها در افراد در سنین بالا اتفاق می‌افتد ولی اکنون این عارضه جزء شایع‌ترین بیماری‌ها حتی در گروه سنی 20 تا 40 سال است همچنین شیر‌خواران و نوزادان نیز امکان دارد به این بیماری دچار شوند ولی علائم بالینی در این گروه از افراد با بزرگسالان متفاوت است.

**تبليغات فریبنده قرص های لاغری روی امواج ماهواره
اکبر عبدالهی اصل مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو درباره مصرف قرص‌های لاغری گفت: ما ایرانی ها چون اغلب عجله داریم زود به نتیجه برسیم، به داروها و تبلیغاتی که ما را به این سمت سوق می دهند تا با مصرف آن ها یک اتفاق مهم و سریع در زندگی ما رخ دهد، استقبال نشان می دهیم. 

مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به مضرات و خطرات این قرص‌های لاغری سریع یادآور شد: مردم گول این تبلیغات را نخورند، این داروها عمدتا آب بدن را کمک کرده یا فعالیت غده تیروئید را زیاد می‌کنند که هر دو در روند تعادل طبیعی بدن اختلال ایجاد کرده و برای سلامتی مضر و خطرناک هستند.

**مکزیکی‌ها واکسن ایرانی می‌زنند
وزیر بهداشت در سفرش به کشور مکزیک گفت: در این سفر ملاقانی نیز با وزیر بهداشت کشور مکزیک داشتیم که مذاکرات در خصوص فروش واکسن به مکزیک را نهایی کردیم و مقرر شد که سه نوع واکسن از ایران به کشور مکزیک صادر شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه، کشور مکزیک یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا به شمار می‌رود، یادآور شد: در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم در سفر آتی وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاه‌های مکزیک به ایران شاهد روابط مؤثرتری باشیم.

**نشان حمایل سیمرغ و طبیب دیدگان به وزیر بهداشت اهدا شد 
نشان طبیب دیدگان که به پاس خدمات پروفسور محمد قلی شمس، پدر علم نوین چشم‌پزشکی کشور می باشد به وزیر بهداشت و درمان اهدا شد. 

وزیر بهداشت و درمان  با اشاره به 9 ساله شدن جشنواره شمس به عنوان شیرین‌ترین خاطرات دوران کاریش،گفت: ما همه وارثان زحمات پروفسور شمس و استاد بهرامی هستیم. 

هاشمی یادآور شد: من هم‌اکنون در آستانه 60 سالگی هستم و می‌گویم هیچ چیزی غیر از خدمت در این دنیا نمی‌ماند به همین دلیل است که می‌گویند عبادت به جز خدمت خلق نیست.

**ایران بین 10 کشور حادثه خیز جهان
امیر سرتیپ محمد‌حسین لشگری فرماندهی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رییس دانشگاه علوم پزشكی ارتش با اشاره به اینکه ایران متأسفانه در زمره 10 کشور حادثه‌خیر جهان قرار گرفته است، بیان کرد: بطور کلی مجموعا از هر 40 حادثه ترومایی جهان 30 مورد آن در کشور ما رخ می‌دهد، آماری که حوادث و سوانح ترافیکی مهم‌ترین و شایع‌ترین علت وقوع آن را تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: طبق آخرین آمارها تقریبا به طور میانگین سالانه 15 هزار نفر در اثر سوانح رانندگی دچار تلفات ترومایی می‌شوند، اما بطور کلی علاوه بر این سوانح زلزله، سیل، سونامی، و آتش‌سوزی نیز در همه جهان به عنوان مهم‌ترین عوامل تروما خیز بعد از جنگ بشمار می‌رود.

**تولید جدیدترین داروی «ترک سیگار» در ایران
علیرضا دبیر سیاقی مدیر عامل شرکت داروسازی کوثر در آستانه افتتاح خط تولید داروی ترک سیگار اظهارداشت: دارویی به نام وارنیکلین جهت ترک سیگار توسط شرکت داروسازی کوثر تولید وطی مراسمی با حضور مسئولان وزارت بهداشت و با شکستن انحصار آمریکا رونمایی شد که پس از 8 روز از آغاز مصرف دارو، نشانه های ترک سیگار اتفاق می افتد، همچنین باید توجه داشت که این دارو عوارض خاصی نداشته و تنها در برخی موارد سبب سردرد و بی خوابی می شود.

**تولید برترین واکسن‌ ب.ث.ژ دنیا در انستیتو پاستور
مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران گفت: برترین واکسن ب.ث.ژ دنیا توسط انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود.

**پاسخ دندان‌شکن انستیتو پاستور به ترامپ
مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور و ستاد توسعه زیست فناوری ایران خطاب به رجزخوانی‌های بیهوده رییس‌جمهور جدید آمریکا نسبت به تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: ترامپ باید بداند که تولیدات داخلی ما، این لیست تحریمی را ناامید خواهد کرد به گونه‌ای که ایران توانایی جذب بازار تجهیزات دارویی و پزشکی کشور آمریکا را نیز خواهد داشت.  
 
**تولید با کیفیت‌ترین سرم‌های درمانی ضدمار و عقرب گزیدگی جهان در ایران
حمید کهرام رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به تأمین کامل نیاز کشور در زمینه سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی، ضد عقرب‌زدگی و ضد دیفتری، بیان کرد: مؤسسه رازی در این حوزه بهترین و باکیفیت‌ترین سرم‌های درمانی جهان را تولید می‌کند.


**افتتاح خط تولید داروی گیاهی آلزایمر
هاشمی وزیر بهداشت از داروی گیاهی "ملیتروپیک" که برای نخستین بار در دنیا برای کنترل‌ آلزایمر و کاهش علائم تحریک‌پذیر آن در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تولید شده، رونمایی کرد و گفت: امروز کشور در زمینه تولید داروهای گیاهی توفیقات خوبی دست پیدا کرده است و در حال حاضر 90 درصد اشکال دارویی در داخل کشور تولید می‌شود.

**١٤ بيمارستان درجه يك عالى داريم
محمد حسين ميردهقان، مديركل نظارت و اعتباربخشى معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: تا پايان سال همه بيمارستان ها مميزى مى شوند و بيمارستانى فرايند اعتباربخشى آن كامل مى شود كه پروانه بهره بردارى و مجوز داشته باشد، اگر پروانه بيمارستانى كامل نيست بايد در سامانه صدور پروانه ثبت نام كنند.درجه هاى امسال يك و دو و سه خواهد بود و فعلا برنامه اى براى درجه يك عالى اعلام نكرديم. در حال حاضر حدود ١٤ بيمارستان درجه يك عالى داريم.

**افزوده شدن 2500 متخصص و فوق تخصص به حوزه سلامت در سال 95 
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در شهریور ماه امسال دو  هزار و 215 متخصص در رشته‌های مختلف بالینی و 350 نفر فوق تخصص و فلوشیپ از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند، در مورد کافی یا ناکافی بودن این تعداد فارغ‌التحصیل،گفت: در حال حاضر نسبت تعداد پزشک متخصص کشور حدود 48 نفر به ازای 100 هزارنفر جمعیت است،در حالی که در کشورهای اروپایی این نسبت 320 به 100 هزار نفر است.

**سرانه شکر در ایران بالاتر از سرانه جهانی است
وزیر بهداشت با بیان اینکه تا سال 1399، 75 درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های مزمن به تغذیه مربوط است، تصریح کرد: در بیماری‌های چاقی، دیابت و قلب و عروق که بشر امروز از آنها رنج می‌برد، به دلیل مصرف نادرست مواد غذایی است که بخش اعظم این مرگ و میرها در کشورهای توسعه نیافته اتفاق می افتد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به 5 عامل خطر که جان ایرانیان را تهدید می‌کند، گفت: رژیم غذایی، فشار خون حدود 10 میلیون نفر مبتلا، چاقی 9 میلیون نفر،‌ کم تحرکی 18 میلیون نفر و دیابت 5 عاملی هستند که سلامت جامعه را تهدید می‌کند. 

وزیر بهداشت گفت: سرانه مصرف شکر در ایران حدود 30 کیلوگرم است که آمار جهانی نشان می‌دهد سرانه مصرف در ایران 10 سال قبل حدود 26.9 بوده اما در 10 سال گذشته رشد افزاینده‌ای داشته و حداقل 3 کیلو بیشتر از سرانه جهانی است. 

**نخستین نرم‌افزار یادآور واکسن طراحی و راه‌اندازی شد
هومن کاغذیان رییس مرکز تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران با اشاره به دستاورد نوین این مجموعه از طراحی و راه اندازی نرم افزاری ویژه گفت: یادآور واکسن بصورت اپلیکیشن اندوریدی و مختص گوشی های موبایل طراحی شده که در آن مادران با ثبت دقیق تاریخ تولد نوزادانشان از زمان تزریق واکسن مطلع می‌شوند. 

**سونامی سالمندی تا 2 دهه دیگر
محمدعلی محسنی رییس انجمن فیزیوتراپی گفت:شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی بالا است و پدیده سالمندی که ما از آن به عنوان یک سونامی یاد می کنیم تا ۲ تا سه دهه دیگر ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۳۰ بیست و پنج درصد ایران را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند و ما در کشور کمتر از ۳۰ سال فرصت داریم با پدیده سالمندی مقابله کنیم و این نشان دهنده اهمیت بالای پدیده سالمندی است که باید برنامه ریزان ما را بیشتر حساس کند.

**ایران در مصرف آنتی بیوتیک از کشورهای OECD سبقت گرفت
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به مطالعه ای که روی مصرف 10 گروه از داروها صورت گرفته، گفت: میان کشورهای OECD( سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)، کشور ما در مصرف آنتی بیوتیک سرآمد است.

**سهم 12.3 درصدی مقالات علمی ایران در برترین مجلات جهان
رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به سهم 12.3 درصدی کل مقالات علمی کشور در مجلات معتبر بین المللی، گفت: این رتبه با توجه به توان علمی کشور به خصوص توانمدی دانشگاه علوم پزشکی ایران کم است که شاید علت آن، رغبت ما برای انتشار مقالات برتر در مجلات داخلی است درحالی که باید چنین دستاوردهای علمی و پژوهشی معتبری در مجلات برند و معتبر علمی جهان به چاپ برسد.

**راه اندازی 21 هزار تخت، بزرگترین پروژه 30 سال اخیر
سید علی صدرالسادات معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در سومین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات با اشاره به هزار و 200 پروژه عمرانی طرح تحول نظام سلامت گفت: راه اندازی 21 هزار تخت بیمارستانی بزرگترین پروژه 30 سال اخیر است که تا پایان سه ماهه نخست سال آینده تکمیل می شود، به همین منظور 2 بیمارستان 700 تختخوابی امام رضا (ع) مشهد و کوثر سنندج، طی 48 ساعت آینده با حضور وزیر بهداشت افتتاح می شود که این تنها گوشه ای از عملکرد عمرانی این وزارتخانه از آغاز دولت است.

**موج سوم ایدز در کمین زنان است
محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره موج سوم ایدز گفت: موج سوم ایدز، انتقال آن از طریق تماس جنسی است و در این موج زنان بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند که این موضوع نگران کننده است؛ چرا که زنان در برابر بیماری آسیب‌پذیرترند و به دلیل توانایی بارداری‌شان می‌توانند عفونت را منتقل کنند. به همین دلیل ابتلای آنان بار دوگانه‌ای دارد.

 **افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان در 32 شهر
آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت از افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان طبیعی گفت: تا 18 آبان ماه در 132 شهر کشور این واحدها افتتاح شده و تا پایان دولت هزار و 100 واحد دیگر در دستور کار است. این اقدام جهت ترغیب به زایمان طبیعی انجام شده و طی آن فضای اختصاصی با بالاترین سطح مراقبت، کاهش خطای انسانی، امکان حضور همراه و کاهش عفونت‌های بیمارستانی فراهم می‌شود. توسعه این واحدهای اختصاصی یکی از پنج برنامه محوری برای کاهش میزان سزارین بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار