باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حرفه داربست کاری؛ از درآمدهای میلیونی تا چالش‌ها و مشکلات بیمه‌ای

حرفه داربست کاری از نمونه فعالیت هایی محسوب می شود که درآمد قابل توجهی برای متخصصان ذیربط در این بخش به ارمغان می آورد،حرفه ای که علیرغم سود و منافع قابل توجه آن،مشغله ای پر خطر و با مشکلاتی جدی در بخش پوشش بیمه ای به شمار می رود.

حرفه داربست کاری؛ از درآمدهای میلیونی تا چالش‌ها و مشکلات بیمه‌ایبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بسیاری از فعالیت های ساختمانی با حرفه داربست کاری گره خورده است و به واقع بدون بهره جستن از تخصص فعالان این عرصه،امکان احداث و راه اندازی پروژه های عظیم ساختمانی به نحوی شایسته و مطلوب وجود نخواهد داشت.

یکی از محاسن این شغل،به در آمد قابل توجه آن معطوف می شود که البته به اعتقاد برخی از فعالان این عرصه،درآمد بالای این حرفه در اِزای ریسک و خطرات و حوادث احتمالی فعالیت در ارتفاعات،چندان چشمگیر به نظر نمی رسد.

حمدا...نوریان،یکی از داربست کاران فعال در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به دشواری های پیش روی حرفه مذکور،اظهارداشت:متصل کردن لوله های آهنی به یکدیگر و تشکیل و ایجاد ساختاری منسجم و منظم برای احداث بنا،تخصص و آگاهی و تبحر خاص به خود را می طلبد که از عهده هر شخص یا گروهی بر نمی آید.

وی افزود:با احترام به تمامی داربست کاران باید این واقعیت را پذیرفت که فعالان این عرصه در هر لحظه با مخاطرات جانی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و کوچک ترین خطا و لغزشی می توان آخرین اشتباه فرد در تمامی دوران حیات او محسوب شود.

نوریان در پاسخ به سئوال خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی ،در خصوص میزان درآمد دریافتی از محل فعالیت مذکور عنوان کرد:سطح درآمد وابسته به دو عامل میزان ارتفاع و محدوده جغرافیایی فعالیت می باشد.

وی افزود:به واقع نرخ و دستمزد فعالیت داربست کاری در کلان شهرهایی همچون تهران متفاوت از شهرستان ها و مناطق حاشیه نشین می باشد.

نوریان گفت:از سوی دیگر،میزان ارتفاعی که مقرر است عملیات داربست کاری در آن انجام پذیرد نیز در میزان دستمزد دریافتی تاثیرگذار می باشد.

وی افزود:در مجموع دستمزد روزانه یک داربست کار با اتکا و عنایت به موارد فوق،بین 100 تا 300 هزار تومان متغیر است و در مجموع باید گفت ماهیانه بین 3 تا 6 میلیون تومان درآمد و میزان دریافتی داربست کاران فعال می باشد.

این متخصص در عرصه داربست کاری گفت:البته در طول سالیان اخیر،رکود حاکم بر بازار مسکن،رونق فعالیت اشاره شده را نیز تحت الشعاع قرار داده،اما به هر ترتیب در فعالیت مذکور،میزان درآمد از دیگر عرصه های مرتبط با ساخت وساز چشمگیر تر و البته پر خطر تر به شمار می رود.

*از کمبود کارگران ماهر تا خُلفِ وعده های مکرر و متعدد

منصور حاج علیخانی،یکی از داربست کاران ساکن در استان البرز،در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی ،در تشریح معضلات و چالش های پیش رو در عرصه فعالیتی مذکور،گفت:عدم وجود کارگر ماهر به میزان کافی یکی از کاستی های جدی دراین حوزه فعالیتی به شمار می رود و همین امر باعث می شود تا بعضا خلف وعده ها یا بدقولی هایی از سوی فعالان این بخش سر بزند که باعث دلخوری متقاضیان طرح های داربست کاری می شود.

وی افزود:به واقع نداشتن دستیار و کارگر ماهر به میزان کافی و حجم انبوه فعالیت ها،اتمام عملیات داربست کاری را زمان بر می سازد و همین امر باعث می شود تا بعضا مقرر نمودن  زمانی دقیق برای شروع کار بعدی یا پایان کاری که در حال انجام است با مشکل و نارسایی هایی همراه شود.

حاج علیخانی گفت:یکی از مشکلات عدیده فعالان این عرصه،به بیمه آنها معطوف می شود که می طلبد از سوی دستگاه ها و مسئولان ذیربط،حصول و تحقق این امر خطیر مورد توجه و اولویت جدی قرار گیرد.

وی افزود:عدم رعایت اصول و قواعد ایمنی از دیگر چالش هایی است که متاسفانه از سوی برخی از داربست کاران مورد غفلت واقع می شود و بعضا همین کم توجهی ها،با هزینه های سنگین مالی و جانی برای فرد داربست کار همراه می شود.

این داربست کار در استان البرز در خاتمه یادآور شد:داربست کاران در زیر مجموعه اتحادیه مصالح فروشان قابل تعریف هستند که به نظر بنده در صورت برخورداری از اتحادیه ای تخصصی تحت همین عنوان(داربست کاری)امکان پیگیری مسائل و مشکلات مرتبط با فعالان این بخش به نحو شایسته و مطلوب تری محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار