کولیوند در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشهد، پرحادثه ترین محور کشور در نوروز/ پایتخت، میزبان موتور سیکلت‌های اورژانس/ رسانه‌ها؛ پل ارتباطی مردم و فوریت‌های پزشکی

موتورسیکلت های اورژانس در خیابان های پایتخت،کاهش شدت مصدومیت ها در نوروز 96 گزیده‌ای از مصاحبه با رئیس اورژانس کشور ضمن بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور است که در سابقه کاری خود ریاست سازمان امداد و نجات هلال احمر را دارد همچنین وی سوابق درخشانی در مدیریت بیمارستانی و دوران دفاع مقدس داشته است.


گزیده این مصاحبه به شرح زیر است:

**نجات جان هموطنان بهترین خاطرات نوروزی ام است...

** تجهیز آمبولانس‌های تهران به ارسال آنلاین نوار و صدای قلب برای اولین بار ...

**200 موتورلانس بعد از تعطیلات نوروز به خیابان های پایتخت می‌آیند...

**باید درصدد فرهنگ‌سازی کاهش حوادث ترافیکی کشور باشیم...

**نظارت ۱۱ گروه بر مراکز درمانی  کشور در طرح سلامت نوروزی....

**شدت جراحات و مصدومیت ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است....

**مهمترین علل مراجعه به اورژانس مشکلات قلبی، تنفسی و  بیماری های گوارشی بوده است...

مهمترین فعالیت‌های اورژانس کشور در ایام نوروز، اما و اگرهای حادثه مشهد – نیشابور، نقش رسانه ها در بحث اطلاع رسانی های اورژانس، موضوع خالی بودن بیمارستان ها از کادر درمانی در روزهای پایانی سال و نیاز مدیریت یکپارچه برای پایگاه های امدادی کشور از جمله مباحثی است که برای دریافت پاسخ سوالاتمان با "پیرحسین کولیوند" رئیس اورژانس کشور به گفت‌وگو پرداختیم.


ارائه خدمات اورژانس دندان برای بیماران در ایام نوروز / سال تحویل در اورژانس آماده خدمت رسانی بوده / حادثه تصادف زنجیره‌ای مشهد 90 مصدوم داشته است

پیرحسین کولیوند روز دوشنبه (7 فروردین ماه) به دعوت گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در این مجموعه حضور یافت و با ما به  گفتگوی صمیمانه و کارشناسانه نشست. 

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.


باشگاه خبرنگاران: در وهله اول یک شمای کلی از وضعیت اورژانس پیش بیمارستانی در طرح سلامت نوروزی کشور ارائه دهید.

کولیوند: از تاریخ 25 اسفند ماه تا امروز ( 7 فروردین ماه ) 103 هزار و 230 ماموریت انجام شده و از این تعداد 19 هزار و 343 نفر در حوادث ترافیکی دچار حادثه شدند؛ 8 هزار و 555 ماموریت روز گذشته انجام شده که طی آن هزار و 648 بیمار مربوط به حوادث ترافیکی بودند و هزار و 409 نفر به بیمارستان منتقل شدند.
 
به طور کلی 156 هزار و 630 مراجعه به بیمارستان در روز گذشته داشتیم که از این تعداد 11 هزار و 692 نفر بستری شدند و 317 نفر تحت مراقبت‌های ویژه مغزی،547 نفر در سی‌سی‌یو و سایر افراد در بخش‌های دیگر تحت مداوا قرار می‌گیرند.


باشگاه خبرنگاران: بیشترین مراجعات در این ایام مربوط به چه بیماری ها و ناهنجاری هایی بوده است؟

کولیوند: بیشترین مشکلات در بیماران مراجعه کننده مربوط به بیماری‌های قلبی تنفسی بوده و پس از آن بیماری‌های گوارشی، زنان و مغز و اعصاب قرار می‌گیرند.

باشگاه خبرنگاران: فعالیت کادر اورژانس بیمارستانی در ایام نوروز چگونه بوده است؟ آیا شنیده‌ها درباره کادر خالی مراکز درمانی صحت دارد؟

کولیوند: فوریت‌های پزشکی همواره به فعالیت ادامه می‌دهند و 11 گروه برای نظارت و ارزیابی شرایط مشغول به فعالیت هستند بنابراین کادر خالی بیمارستانی را هرگز تایید نمی‌کنم؛ مشکلاتی در فعالیت‌ها وجود دارد اما جامعه پزشکی در هر شرایط به ارائه خدمات مشغول بوده و تمام قد برای جامعه کار می‌کند. 

کارهای معمول پزشکی در این ایام سبک شده و حتی مردم در شرایط اضطرار ایام نوروز به بیمارستان مراجعه می‌کنند مثلا کسی در این روزها عمل کیسه صفرا انجام نمی‌دهد اما بخش ویژه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در روند کاری نداریم.

همچنین سامانه 190 برای بررسی شکایت و انتقادات مردم به طور 24 ساعته مشغول به فعالیت بوده و بازخوردهای حاصل از تماس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران: اورژانس هوایی در برنامه سلامت نوروزی چه عملکردی تاکنون داشته است؟

کولیوند: اورژانس هوایی با 31 بالگرد نیز در ایام نوروز 58 پرواز انجام داده است که 116 بیمار به مراکز درمانی منتقل شدند و از این تعداد 86 نفر مربوط به حوادث ترافیکی بوده‌اند.

گروه خونی O منفی در سه بالگرد اورژانس هوایی برای مناطق حادثه خیز در نظر گرفته شده است تا در صورت بروز هر گونه مشکل امدادرسانی انجام شود. 

باشگاه خبرنگاران:نوار قلب آنلاين و اورژانس دندانپزشکی كه براي اولين بار امسال مورد استفاده قرار گرفت تا چه ميزان موفقيت آميز بوده است؟

کولیوند: اورژانس دندان پزشکی با دستور اکید وزیر بهداشت در هر دانشگاه علوم پزشکی برای سهولت در خدمات رسانی به مردم فعالیت می‌کند. 

خدمات رسانی در حوزه مشکلات قلبی و نوار قلبی (ECG) از دیگر فعالیت‌ها بوده که در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شود در واقع آمبولانس های اورژانس تهران به سیستم ارسال آنلاین نوار و صدای قلب به مرکز دیسپج مجهز بوده و یک متخصص قلب در این مرکز اطلاعات دریافت شده را بررسی و در صورتی که بیمار دچار سکته قلبی شده با اعلام کد بیمار مستقیما به بخش قلب منتقل شده  و اقدامات درمانی برای فرد فورا آغاز می شود.

یکی دیگر از اقدامات مهم امسال رسیدگی در ساعات اولیه به بیماران دچار سکته حاد بوده زیرا در سکته‌های مغزی نیز با امداد رسانی کمتر از 3 ساعت و نیم می‌توان از عوارض بعدی جلوگیری کرد و در چنین شرایطی بیمار به مراکز درمانی منتقل شده و با تزریق کوچکی از عوارض بعدی نجات می‌یابد.

مشهد، پرحادثه‌ترین محور  کشور در نوروز امسال/ پایتخت، میزبان موتورسیکلت‌های اورژانس/ رسانه‌ها؛ پل ارتباطی مردم و فوریت‌های پزشکی

باشگاه خبرنگاران: بیشترین مصدومان حوادث جاده ای مربوط به کدوم محورها و استان ها بودند؟

کولیوند: محور مشهد بیشترین آمار مصدومان را به خود اختصاص داده اما به طور کلی شدت مصدومیت‌ها کاهش یافته و آمار دقیق آن پس از ایام تعطیلات مشخص می‌شود و در مورد تلفات جانی در ایام نوروز نیز مسئولیت اعلام آمار به عهده پزشک قانونی است. 

باشگاه خبرنگاران: از حادثه مشهد – نیشابور بگویید و آیا جزئیات ناگفته ای وجود دارد؟

کولیوند: این حادثه به دلیل مه‌گرفتگی ایجاد شده و 90 مصدوم در بیمارستان بستری شده‌اند که به جز 3 نفر آن‌ها سایرین مرخص شده و به آغوش خانواده برگشته‌اند و امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش رود که حجم حوادث کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران: در نوروز امسال با جه کمبودهایی مواجه بودید و این مشکل را در بخش نیروی انسانی چگونه ارزیابی می کنید؟

کولیوند: نیاز به نیروی انسانی مهم‌ترین کمبودی است که باید به آن توجه کرد اما هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و امکانات باید تقویت شوند البته وزیر نگاه ویژه‌ای به ساخت بیمارستان، اورژانس و ارائه خدمات داشته اما همچنان نیازمند توسعه این امکانات و جذب نیروی انسانی داریم چرا که خدمات فوریت‌های پزشکی جزو حقوق شهروندی محسوب می شود.

 2 هزار و 400 آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده شد، در ناوگان هوایی 31 پایگاه داریم که باید به 44 پایگاه برسیم و حتی بیش از این تعداد نیز نیاز داریم.

باشگاه خبرنگاران: چه اقداماتی در سال ٩٦ برای افزایش خدمات اورژانس در نظر داريد؟

کولیوند: یکی از معضلاتی که در ارائه خدمات فوریت های پزشکی وجود دارد مشکل ترافیک در شهرهای بزرگ هنگام امدادرسانی وقوع حوادث است که اقداماتی مانند اورژانس هوایی کمک کننده است همچنین 200 دستگاه موتورسیکلت اورژانس(موتورلانس) پس از ایام نوروز برای خدمات رسانی به شهروندان تهرانی در نظر گرفته شده که شروع به فعالیت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به وسعت جغرافیایی ایران در خصوص مدیریت یکپارچه امداد و نجات توضیحاتی  ارائه دهید چون گاهی دیده شده در مناطقی پایگاه هلال احمر و اورژانس در کنار هم قرار دارند.

کولیوند:مجاورت این 2 مرکز خدمات رسانی تداخلی در کارها ایجاد نمی‌کند و هر کدام به فعالیت خود می‌پردازند؛ فوریت‌های پزشکی بر عهده اورژانس بوده و رها سازی و امداد رسانی را هلال احمر انجام می‌دهد البته در کشور نیاز به نهادی مدیریتی داریم تا واحدهای امدادی شامل راهداری، آتش نشانی، اورژانس 115 به طور یکپارچه مدیریت شوند.

باشگاه خبرنگاران: رسانه‌ها چه نقشی  نسبت به آگاهی بخشی جامعه درباره خدمات اورژانس ایفا کرده اند؟

کولیوند: فوریت‌های پزشکی در حوادث نیازمند فرهنگ سازی است؛ رسانه‌ها در ایام نوروز نقش عالی و بی بدیلی داشتند و پل ارتباطی میان اورژانس کشور و مردم بودند. 

باشگاه خبرنگاران: بهترین خبری که به عنوان رئیس اورژانس در ایام نوروز شنیده اید، چه بوده است؟

کولیوند: بهترین خبر در ایام نوروز نجات جان هموطنان بود، به ویژه چند نفر که در نخستین روزهای سال از سکته حاد قلبی و مغزی نجات پیدا کرده و به آغوش خانواده بازگشتند همچنین مادر بارداری در روستاهای خرم آباد به کمک اورژانس هوایی نجات پیدا کرد و علاوه بر آن پروازی طولانی از طبس به بیرجند انجام شد و در این حادثه مصدومانی که نیاز به مراجعه تخصصی داشتند به بیمارستان انتقال یافتند.

باشگاه خبرنگاران: لحظه تحویل سال 96 را چطور گذراندید؟

کولیوند: سال تحویل در کنار همکارانم به ارائه خدمات پرداختیم و خانواده ام هم با این شرایط کنار آمدند که در چنین لحظاتی همراهشان نیستم.

باشگاه خبرنگاران: از وقتی که در این ازدحام کاری نوروز در اختیارما گذاشتید، سپاسگزاریم. 


انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۶
مایه تاسف است که زائر امام رضا(ع) به خاطر وضع بد راهها و کیفیت بدتر خودروها و کم کاری و عیاشی پلیس و ناجا کشته می شود!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۲۱:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۶
مسیر جاده ای ساری با مشهد را باز سازی کونید تا ماشین ها تصادف نکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی علی کرمی
۱۶:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۶
از این تریبون جای دارد که به خانواده های داغ دیده حادثه مشهد تسلیت عرض کنم و غفران الهی را برای از دست رفته گانشون از خداوند متعال مسئلت کتنم.
آخرین اخبار