پارک‌های علم و فناوری باید ایده‌های دانشجویان را به محصول و بازار برسانند

رئیس دانشگاه تهران گفت: پارک‌های علم و فناوری و ایده دانشجویان در این پارک‌ها باید گسترش پیدا کند و به محصول برسد.

محمود نیلی‌احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تهران جهت‌گیریهای دیگری را غیر از جهت گیریهای سالهای گذشته را که داشته دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما صنعت جدا از دانشگاه و دانشگاه‌ها جدا از صنعت شکل گرفتند، ادامه داد: بخش خصوصی و دولتی هم جدا از یکدیگر شکل گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند جدا از هم سر پا بمانند و در این میان آموزش و پرورش ما هم مشخص نیست که چه جهت گیری را برای خود دنبال می‌کند و همه اینها با توجه به کمکی که از درآمد نفت دارند فعالیت خود را به گونه‌ای دنبال می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه 83 سال پیش دانشگاه تهران با برنامه‌های مدرن خود در آن زمان شکل گرفت و الان بعد از این سالها تعداد دانشگاه‌های ما بر اساس برخی آمار به پیش از 2600 دانشگاه رسیده که خارج از استانداردهای جهانی قرار دارند، گفت: همه این دانشگاهها هم مانند دانشگاههای دیگر هستند و نوآوری در کار آنها وجود ندارد در حالی که 83 سال از تاسیس دانشگاه در کشور می‌گذرد و شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است و نیازهای دیگری پدید آمده است.

نیلی‌احمد آبادی با اشاره به پتانسیل‌های دانشگاه تهران در زمینه کیفیت، تنوع رشته‌ها و موقعیت برند و ساختارهای علمی آموزشی تصریح کرد: تغییرات و هر ایده و تصمیمی که در این دانشگاه پیاده می‌شود در همه جای کشور می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران به دنبال نسل سوم دانشگاه در کشور ادامه داد: دانشگاه تهران به دنبال این ماموریت است که در کنار آموزش و پژوهش شکل سوم کار را که تعامل دانشگاه و جامعه است به درستی شکل گیرد. ما در این ماموریت باید مرز میان دانشگاه و جامعه را کنار بگذاریم تا بتوانیم گامهای لازم را برای توسعه کشور برداریم.  

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ماموریت داریم تا فارغ التحصیل دانشگاه تهران را کار آفرین تربیت کنیم بیان کرد: هنوز ارتباطی میان پایان‌نامه‌های دانشجویی و نیازهای جامعه وجود ندارد و نگاه به بازار هم در آنها دیده نمی‌شود ما باید تلاش کنیم دانشجوی ما کار آفرین باشد نه اینکه خودش به دنبال شغل و استخدام بگردد.

نیلی احمد آبادی به دو حرکت دانشگاه تهران اشاره کرد و اضافه کرد: پارک فناوری دانشگاه تهران یکی از نخستین پارک‌هایی فناوری است که در کنار دانشگاه ایجاد شده  و باید تلاش کنیم بیش از پیش درون دانشگاه متصل شود و بتواند ایده‌های دانشجویان را به محصول و بازار برساند. دوم اینکه تصویب کرده‌ایم شرکتهایی که در پارکها هستند ارتباط خود را با دانشکده‌، دانشجویان و اساتید حفظ کنند و از یافته‌های دانشگاه استفاده کنند اینها باید بدانند اگر دانش بنیان هستند باید ارتباط دانشگاهی خود را با دانشگاه حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه اطراف دانشگاه تهران و اقتصاد خیابانهای اطراف آن متاثر از دانشگاه تهران است گفت: هم خود دانشگاه در درون باید بتواند شرایط رشد اقتصادی و کار آفرینی را  تجربه کند و هم بتواند اقتصاد شهر را بر اساس آنچه دنبال می‌کند متحول نماید.

نیلی احمد آبادی با اشاره به ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران یادآور شد: دانشگاه تهران پردیس مرکزی خود را در 52 هکتار بنا می‌کند او از این بنا500 هزار متر مربع به پارک   اختصاص می‌یابد تا بتوانیم به معنای واقعی کسب و کار آزمایشگاه و دانشگاه برسیم.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۶
پارک ها که تولید علم میکنند ولی تجاری سازی و تولید انبوه محصول بر عهده کدام کارخانه داخلی است بودجه آن را چه کسی می دهد
آخرین اخبار