یاسوج؛

جلوه های شکوه آفرینش در جاذبه گردشگری کوه خامی

کوه خامی در شمال غرب شهر باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن مناظر زیبا، مناطق تاریخی، رود رونه، پوشش جنگلی جاذبه دیدنی چشم نواز بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ کوه سه هزار و 172 متری خامی یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است که 10 قله بالای سه هزار متر ارتفاع دارد.

**رود رونه آمیزه ای از هنرمندی انسان و طبیعت

منطقه گردشگری رود رونه که در دامنه های کوه سترگ خامی آرمیده، جلوه ای از شکوه آفرینش و هنرمندی نقاش چیره دست طبیعت و شکوه تمدن ایرانی است.

رود رونه که سه کیلومتر طول دارد، آب آن از برف های کوه خامی سرچشمه می گیرد و مهمترین جاذبه گردشگری این کوه است.

آب سرد و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته های مشک فشان پونه، آب و هوای دلپذیر و وجود قلعه ها، این منطقه را به بهشتی رویایی در دل مناطق گرمسیری جنوب کشور تبدیل کرده است.

وجود قلعه ای سنگی بر روی کوهی مرتفع یکی از آثار تاریخی ارزشمندی است که دوره آن مشخص نیست.

غار بزرگ دیگری معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است تجلی قدمت این دیار است.

منطقه زیبای گردشگری «رود رونه» در 10 کیلومتری غرب شهرستان باشت و یک کیلومتری روستای تلچگاه قرار دارد.

**آبشار دائمی خامی

طبیعت بکر، درختان بلوط، بیشه زار ها و چشمه سارها جلوه هایی از زیبایی ها طبیعی کوه خامی است.

این آبشار در مسیر جاده شهرستان های باشت به چرام و در نزدیکی روستای تلچگاه واقع شده و پس از سه ساعت کوهپیمایی در میان دره ای زیبا نمایان می شود. 

چشمه دو پیر دل و آبشار جنی در نزدیکی روستای شادگان از دیگر جاذبه های گردشگری کوه خامی است.

** استقبال گردشگران نوروزی

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: روزانه چهار هزار گردشگر از مناطق مختلف کشور و استان از این منطقه دیدن می کنند.

رحیم خردمند افزود که این منطقه با داشتن جاذبه های طبیعی گردشگری محلی مناسب برای اسکان و اقامت گردشگران است.

**ظرفیت های مناسب برای ورزش مفرح کوهنوردی

خردمند اظهار کرد: سالانه ده ها تیم کوهنوردی به ارتفاعات قلل مرتفع پک سذون، بازگه، کل ول یک و کل ول دو در این منطقه صعود می کنند.

وی گفت که اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارای این منطقه در نزدیکی رود رونه در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان هزاران گردشگر از بنادر جنوبی ایران را به سوی خود جلب می کند.

** زیرساخت های موجود

وی افزود: احداث جاده دسترسی به طول 2 و نیم کیلومتر و سکوبندی از زیرساخت های ایجاد شده در منطقه رود رونه باشت است.

خردمند بیان کرد: در صورت آسفالت شدن جاده دسترسی و تقویت زیرساخت های گردشگری این منطقه قابلیت تبدیل به یک قطب بزرگ گردشگری درجنوب ایران را دارد.

** تلاش برای پاسداشت طبیعت

وی تصریح کرد که با هدف صیانت از طبیعت این منطقه بکر در ابتدای ورودی سواحل رود رونه کیسه های زباله ها توزیع می شود و کسانی که در زمان بازگشت زباله های خود را در کیسه ریخته و همراه بیاورند جوایزی داده می شود.

** استقبال از آئین ها و سنت ها

خردمند بیان کرد که استقبال از لباس محلی زنان که برخی مسافران با پوشیدن آن عکس یادگاری می گیرند و غذاهای محلی که در برخی مناطق گردشگری باشت از سوی غرفه های بخش خصوصی فروش می شود از نکات جالب گردشگری نوروزی در این خطه است.

وی از استقبال برخی گردشگران در نمایشگاه ورودی شهر درباره آئین ها و سنت های اجتماعی نظیر عروسی ها و جشن ها خبر داد.

**باشت کهن شهری بازمانده از دوره هخامنشی است.

قلعه بانو گشستب از شاهزادگان هخامنشی که بر روی قلعه دوگوشی در 2 کیلمتری شهر باشت واقع شده گویای قدمت این شهرستان است.

گردنه سحر انگیز شلال دون، پل بریم، درخت سرو کهنسال 2770 ساله لار، بنای تاریخی دوگور دوپا، سد تنگ تیز، کلگه امیرشیخی، آبشار طوف، کوه دوگوشی، باغ های امامزاده ضامن (ع) و تنگ بوستان از مهمترین آثار و جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان باشت است.

شهرستان باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.