مهمترین رویدادها و حواشی سینمای 95

سینما در سال 95 یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت و پس لرزه‌های آن بدون شک در سال 96 رخنه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تمام حوزه‌های فعالیت اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و...و در طول یکسال حواشی کم رنگ و پر رنگی وجود دارد و این امری عادی است.

سینما نیز از این قاعده پیروی می‌کند و با حواشی متعددی در طول سال دست و پنجه نرم می‌کند که در بخش‌های مختلف آن شاهد هستیم.

سینما در سال 95 یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت و پس لرزه‌های آن بدون شک در سال 96 رخنه خواهد کرد که در گزارش زیر به برخی از آن ها خواهیم پرداخت البته به تعدادی از کم حاشیه‌ترین موارد نیز اشاره خواهیم کرد.

درگذشت هنرمندان سینمایی

درگذشت سینماگران را می‌توان یکی از اتفاقات غم‌انگیز برشمرد که در سال 95 این هنرمندان عرصه سینما، پر کشیدند:
 
جمشید ارجمند، کاظم افرندنیا، محمدعلی باختر، اصغر بیچاره، حسن جوهرچی، ثریا حکمت، داود رشیدی، بهمن زرین‌پور، محمد زرین‌دست،‌ علیرضا زهادی، مهدی سماکار، محسن سیف، پرویز شاهین‌خو، پرویز صبری، نیما طباطبایی، حسن علیزاده، محمدرضا غیاث‌آبادی، حسین فهیمی، علیرضا قومی، فرید کشن فلاح، عباس کیارستمی، احمد مسروری، ملیحه نیکجومند، کاظم فریبرزی ،علی معلم ،خسرو شجاع زاده و مهین کسمایی.

دردسر پخش تیزر فیلم های سینمایی از ماهواره

برخی‌ها معتقدند بخشی از فروش خوب سینمای ایران در سال گذشته مدیون پخش تیزرهای فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای است که این موضوع پس از گذشت مدتی که فقط شامل برخی آثار شد دردسرهایی از دادگاهی شدن عوامل تا پایین کشیده شدن فیلم از پرده سینما و وضع قانونی جدید برای این جریان به دنبال داشت.

جشنواره فیلم فجر

پیش از شروع این رویداد فرهنگی هنری حاشیه‌ها از انتخاب و خروجی هیات‌های انتخاب بیرون زد و باعث شد جرقه‌های پررنگ بحث و جدل مدیران و اهالی سینما را به دنبال داشته باشد.

فیلم هایی مانند«کاناپه»،«هجوم»و...به بخش مسابقه و خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر راه نیافتند و این موضوع واکنشی از شمت سازندگان آن‌ها را به دنبال داشت.


جدال بهروز افخمی و مسعود فراستی با اهالی سینما

برخی از نقدهایی که این دوتن در برنامه سینمایی هفت و عملکرد جشنواره فیلم فجر بیان کردند(فارغ از صحیح یا اشتباه بودن آن)واکنش برانگیز بود چنانچه پس از حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وقت در این برنامه مشاجره‌ای بین او و افخمی بوجود آمد.

همچینی افخمی و فراستی با دیگر سینماگران وارد مشاجره روبه‌رو و یا رسانه‌ای شدند،برخی سینماگران معتقد بودند که روش پیش‌روی برنامه «هفت» صحیح نیست اما اجراکنندگان عمل خود را مثبت می دانستند البته کسانی هم بودند که با این رویکرد موافق و همسو شدند.

دعوای مسعود کیمیایی و منصور لشگری قوچانی بر سر«قاتل اهلی»

این کارگردان وتهیه کننده از همان ابتدا شروع به بحث و جدل درباره ساخت این پروژه سینمایی را آغاز کردند و به جایی ختم شد که به حکمیت و دادگاه و...کشید،این بخث بر سر تدوین و بازی پولاد کیمیایی در"قاتل اهلی"بود.

واکنش‌های دوطرفه بین محمد حسین فرحبخش و علیرضا تابش

محمد حسین فرحبخش به عملکرد سازمان سینمایی فارابی واکنش نشان داد و آن ها را نقد کرد و کلیت بحث این بود که عملکرد این سازمان را ضعیف می شمرد و...علیرضا تابش بیکار ننشست و در جواب این کارگردان وتهیه کننده با اشاره به یک آیه قرآنی"سلام"کرد و فرحبخش نیز در جواب تابش گفت سلام علیکم به آیه 54 سوره آل عمران مراجعه کنید.

حاشیه بازیگران

بازیگران نیز جزو پرحاشیه‌های سال 95 بودند،این موضوع از رفتنشان به شبکه‌های ماهواره ای و بحث بیت لیلا حاتمی با خبرنگاران تا واکنش ساره بیات نسبت به کارت کاندیدایی که برای او در جشنواره فرستاده بودند اما خبری از کاندیداشدنش نبود شامل می‌شد.

علی جنتی رفت صالحی امیری آمد

شاید این بخش به ظاهر آنچنان ربطی به سینما نداشته باشد اما قاعدتا بی تاثیر هم نیست.
علی جنتی به طور ناگهانی از سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جداشد و صالحی امیری به جای او آمد.

وداع حجت الله ایوبی با ریاست سازمان سینمایی

خبر استعفای ایوبی منتشر شد او تکذیب کرد اما محمد مهدی حیدریان به جای او بر کرسی ریاست سازمان سینمایی نشست.

موفقیت فیلم «فروشنده»

این فیلم از همان ابتدای ساخت پر سرو صدا بود روند تا پایان ساخت و خبرهای منتشر شده از آن ادامه یافت تا رسید به کن و موفقیت برای کارگردان و بازیگر،اکران با موفقیت و رکورد شکنی همراه بود،اسکار پیش رو داشت،ترامپ به جای اوباما آمد دستوری صادر کرد که باعث واکنش ترانه علیدوستی و پس از آن سینماگران دنیا،برگزارکنندگان اسکا و اصغر فرهادی شد فیلم بدون عوامل حضور یافت اسکار دوم اصغر فرهادی را به همراه داشت و...

کم حاشیه‌ترین بخش سینمای 95 که یکی از اصلی‌ترین رکن تشکیل‌دهنده این هنر صنعت محسوب می‌شود خانه سینما بود که با وجود تغییر مدیرعامل،کم‌ترین حاشیه را در سال گذشته داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.