فیروزان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شهر کتاب الگویی مناسب برای نهادهای دولتی است

شهر کتاب علیرغم اینکه بودجه نیاز دارد، به مدد اقبال مردم توانسته است فعالیت های فرهنگی خوبی بدون چشمداشت و بودجه، انجام بدهد.

مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب در گفتگو با حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در ارتباط با عملکرد یکسال گذشته این موسسه گفت: شهر کتاب موسسه غیرانتفاعی عام المنفعه است که در طول 8 سال گذشته، علیرغم وجود رکود اقتصادی توسعه خوبی داشته است. در طول سال جاری 40 فروشگاه در تهران و شهرستان ها به مجموعه فروشگاهی شهر کتاب  اضافه کردیم.
 
وی ادامه داد: همچنین مجوز نخستین فروشگاه زنجیره ای حوزه فرهنگ را گرفتیم چون مجوزها به ما اجازه می دهند که  از انعطاف بیشتری برخوردار شویم و بسیاری از تعارض ها با اتحادیه های صنفی را حل می کند. در بعضی شهرها  مثلا لوازم التحریر زیر مجموعه اتحادیه های دیگر است ولی امروز بخاطر وجود فروشگاه های زنجیره ای این مشکل حل شده است.

فیروزان عنوان کرد: تمام مشتریان شهر کتاب در سرتاسر ایران عضو هیئت تصمیم ساز شهر کتاب هستند از این رو به پیشنهاد یکی از شهروندان کرمانی واحد جدیدی به نام کنج دیجیتال در شهر کتاب راه اندازی کردیم. در این واحد بخشی از کالاهای فرهنگی در حوزه کتاب و موسیقی که تکنولوژی دیجیتال آنها را ربوده  و تیتراژ تولید سنتی کالای فرهنگی مثل کتاب و سی  دی و لوازم آموزشی را کم کرده، دیجیتال آنها را در شهر کتاب عرضه می کنیم. ای بوک، اپلیکیشن های کتاب، کارت هایی که متعلق به کتاب خوانی هستند و دستگاه کتابخوان از آن جمله است. در واقع کنج دیجیتال شهر کتاب، شما را ازنیازهای  انسان کتابخوان که با فرهنگ و کتابخوانی ارتباط دارد بی نیاز می کند.

فیروزان افزود: کافه کتاب یکی دیگر از طرح های در دست اجرا در شهر کتاب است. امیدوارم با طراحی جدید با فهرست غذا و کالاهای فرهنگی جدید اردیبهشت ماه باز شود و بسیاری از کسانی که به فرهنگ علاقه مندند از ترکیب کتاب و کافه استفاده کنند. طرح دیگری در دست بررسی داریم که امیدوارم تا ابتدای سال به توافق برسد که طرح گسترده کردن شرکای شهر کتاب است. به این معنی که چون ناشران و شرکت های مختلف همکاران ما هستند مجبوریم برای توسعه شهر کتاب همکارانمان را گسترش دهیم.

وی در خصوص نشر هرمس بیان کرد: هرمس که از شرکت های تابعه شهر کتاب است، جایزه جشنواره موسیقی فجر را از آن خود کرد. این شرکت همچنین  بخاطر نوآوری و مدیریت خوب در ابتدای سال جایزه بهترین تهیه کننده جهان را در جشنواره گرمی گرفت و همچنین چهار جایزه کتاب سال را از آن خود کرد.

مدیر شهر کتاب ابراز داشت: امسال سال دومی است که جشنواره خاتم را برگزار می کنیم و امیدوارم روز مبعث 96 بتوانیم این برنامه را با گسترش بسیار بالا برگزار کنیم. خاتم ، جشنواره داستان کوتاه ویژه پیامبر رحمت است که شهر کتاب، مجمع ناشران انقلای اسلامی  بعلاوه دفتر نشر انقلاب اسلامی و بنیاد امام صادق با همکاری هم طراحی کردند.سال 95 اولین دوره برگزاری آن بود که حدود نهصد نویسنده داستان کوتاه شرکت کردند و فکر می کنم در سال 96 با استقبال بیشتری روبرو شود.
 
فیروزان بیان کرد: از دستاوردهای مهم شهر کتاب می توان به جایزه های متعدد که توسط این موسسه طراحی شده اند اشاره کرد. جایزه دکتر مجتبایی امسال به دو پایان نامه دکترا داده شد. همچنین جایزه لاک پشت پرنده که امسال دور پنجم آن  در اواخر سال برگزار شد که در آن ده کتاب برتر در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شدند. این جایزه به کمک پژوهشکده داستانی  کودک و نوجوان برگزار شد و بسیار از آن استقبال شد و تقریبا این جایزه جهانی شده و امسال یکی از آثار اروپایی جایزه برد.
 
وی اظهار داشت: جایزه دکتر داوری که معرفی بهترین کتاب حوزه فلسفه است، یکی دیگر از جوایز شهر کتاب است. همچنین در حوزه دیپلماسی عمومی به دعوت وزارت خارجه قبل برنامه ای را آغاز کردیم و سی برنامه و همایش مشترک در دنیا با دانشگاه ها و پژوهشکده های فرهنگی برگزار کردیم.

فیروزان تصریح کرد: شهر کتاب علیرغم اینکه بودجه نیاز دارد، به مدد اقبال مردم  توانسته است فعالیت های فرهنگی خوبی  بدون چشمداشت و بودجه، انجام بدهد و اگر در آمدی هم داشته باشیم صرف توسعه می شود و نه هیئت مدیره و نه هیئت امنا هیچ کس به خودش اجازه نداده که ریالی از درآمدهای شهر کتاب بردارد.
 
وی در پایان گفت: آیت الله محسن قمی معاون مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در بازدیدی که از شهر کتاب داشتند گفتند: «من به نهادهای دولتی توصیه می کنم که الگوی شهر کتاب را ببینند که چگونه با حداقل بودجه چقدر کارهای متنوع و موثر می توان در داخل و خارج  انجام داد» و من فکر می کنم شهر کنتاب الگویی مناسب برای نهادهای دولتی است.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار