ارمنستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی

مخالفان دولت ارمنستان معتقدند انتخابات پارلمانی این کشور درحالی برگزار می‌شود که رئیس‌جمهور در سال 2015 با هدف حفظ "حزب حاکم جمهوریخواه" در قدرت، اصلاحاتی در قانون اساسی انجام داده است.

ارمنستان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی
به گزارش 
گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ ارمنستان پس از اصلاحات قانون اساسی و تغییر نظام این کشور به جمهوری پارلمانی برای اولین مرتبه یکشنبه آینده انتخابات پارلمانی برگزار می کند.

مقامات کشورهای غربی این انتخابات را آزمایش مهم دموکراسی برای جمعیت 2 میلیون و 900 هزار نفری این کشور توصیف می کنند.

در حالی که ارمنستان  تاکنون فاقد سوابق تاریخی حاکی از انتقال قدرت به مخالفان از طریق صندوق های آرا بوده است اما در آستانه انتخابات پارلمانی، اعتراضات مخالفان که مدعی تقلب احتمالی دولت در انتخابات هستند سبب بروز مشکلات و نگرانی های سیاسی شده است.

ناظران اتحادیه اروپا و همچنین مقامات سفارت آمریکا در ارمنستان با صدور بیانیه ای مشترک از بروز شایعات مربوط به ارعاب، تلاش برای خرید آرا و استفاده سازمان یافته منابع اداری و دولتی برای کمک به برخی از احزاب سیاسی رقیب خبر دادند.

همچنین با توجه به پیامدهای انتخاب سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان و درگیری مخالفان با نیروهای پلیس این کشور در 2008 که 10 کشته بر جای گذاشت نگرانی هایی از وقوع حوادث مشابه در این کشور احساس می شود.

سرکیسیان ضمن ابراز آمادگی کامل مقامات دولتی وعده داد با برگزاری انتخاباتی نمونه، "پارلمانی مورد اعتماد جامعه" را تشکیل خواهد داد.

مخالفان دولت ارمنستان معتقدند انتخابات پارلمانی این کشور درحالی برگزار می شود که رئیس جمهور در سال 2015 با هدف حفظ "حزب حاکم جمهوریخواه" در قدرت، اصلاحاتی در قانون اساسی انجام داده است.

اگرچه اصلاحات قانون اساسی ارمنستان با برگزاری همه پرسی تصویب شد اما هزاران نفر از مخالفان علیه اینگونه اصلاحات در خیابان های ایروان اعتراض کردند.

براساس اصلاحات قانون اساسی ارمنستان، پس از پایان دور دوم و پایانی ریاست جمهوری سرکیسیان در 2018 قدرت ریاست جمهوری در قالب پارلمانی تغییر خواهد یافت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار