توصیف دربی تهران از دیدگاه کی‌ روش در گفتگو با "For For Two"؛

کی روش: بزرگترین بازی آسیا متعلق به تهرانی هاست/ بازنده دربی در تهران راه فرار ندارد/ تنش در تمام شهر حس می شود

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در مصاحبه با سایت "فورفورتو" دیدار پرسپولیس - استقلال را با ال کلاسیکو مقایسه کرده و شهرآورد تهران را خاص توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ،سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان که سابقه هدایت تیم رئال مادرید را نیز در کارنامه دارد در گفتگو با سایت "فور فور تو" بازی رئال مادرید – بارسلونا موسوم به ال کلاسیکو را با شهرآورد تهران میان پرسپولیس و استقلال مقایسه کرده و دربی تهران را خاص توصیف کرد.

 این سایت در مقدمه این گفتگو نوشته است: بیشتر مردم موافقند که بزرگترین بازی باشگاهی جهان ال کلاسیکو بین رئال مادرید و بارسلونا است، اما چگونه می توان آن را با آن چه که عموما بزرگترین بازی آسیا محسوب می شود- یعنی دربی تهران- مقایسه کرد؟ 
کارلوس کی روش شاهد هر دو دیدار بوده است، این مربی متولد موزامبیک به عنوان سرمربی رئال در فصل 2004-2003 بزرگترین بازی روی سیاره زمین را از روی داغترین صندلی یعنی همان نیمکت رئال دیده است.

 او به عنوان سرمربی ایران از سال 2011 شاهد بازی های زیادی بین پرسپولیس و استقلال که دربی تهران خوانده می شود،بوده است.
خاطرات کی روش از ال کلاسیکو تازه است و کمک مربی سابق منچستریونایتد هرگز خاطرات رویارویی با بارسلونا را فراموش نمی کند.
 کی روش به فور فور تو گفت: شور و شوق ال کلاسیکو کاملا خاص است و در دنیای فوتبال هیچ چیز دیگری مثل آن وجود ندارد.

اما از نظر کی روش شهرآورد تهران خیلی هم از ال کلاسیکو عقب نیست.
 کی روش که در ژاپن و امارات هم مربیگری کرده است، گفت: دربی تهران بزرگترین دربی  و بزرگترین بازی آسیا است .
 من هرگز مشابه آن را در هیچ جای دیگر آسیا ندیده ام. زمانی که در ژاپن بودم دربی هایی انجام می شد که فقط از بازی های معمولی لیگ ژاپن بزرگتر و مهمتر بودند ، اما حتی نزدیک دربی تهران هم نبودند.
 دربی تهران خاص است. 
هنگام دیدار پرسپولیس و استقلال 100 هزار نفر در استادیوم آزادی حاضرند و میلیون ها نفر در ایران و جهان تماشاگر این دو غول قرمز و آبی هستند. 
از نظر کی روش ال کلاسیکو دو جنبه دارد که به آن در مقایسه با دربی تهران برتری می بخشد.

اول اینکه در دربی تهران در حالی که پرسپولیس نماینده طبقه کارگر است و قشر متوسط حامی استقلال هستند در خارج از زمین مسابقه آنها با هم اشتراکات زیادی دارند.
 اما در ال کلاسیکو شرایط پیچیده تر است، بارسلون پایتخت کاتالونیا است ،منطقه ای که قسمتی از اسپانیا است اما هویت خاص خود را دارد. مادرید پایتخت اسپانیا و مقر دولت و سلطنت است. این جنبه های تاریخی به ال کلاسکو بعدی اضافه می بخشد. 

کی روش تشریح کرد:برای بارسلونا این بازی فراتر از ورزش است . مسائل فرهنگی ،منطقه ای و سیاسی ، این بازی را کمی داغ تر می سازد. این مسائل به این بازی معنای واقعی می بخشد و ال کلاسیکو نه تنها برای طرفداران دو تیم بلکه برای کسانی که معمولا خیلی فوتبالی هم نیستند، جذاب است.

دوم اینکه سطح استاندارد دو دیدار متفاوت است. هیچ کس نمی تواند انکار کند که از نظر سطح فنی و استعداد نه تنها تیم های تهرانی نمی توانند با همتایان اسپانیایی خود رقابت کنند، بلکه تیم های انگشت شماری در جهان می توانند این کار را بکنند؟ 
اما فقط تصور کنید اگر تماشاگران ایرانی در تهران می توانستند هر هفته از نزدیک رونالدو، مسی، نیمار، بیل یا سوارز را از نزدیک تماشا کنند، چه واکنشی نشان می دادند.

کی روش گفت:" البته، بازی بارسلونا و رئال مادرید، در سطح بالاتر انجام می شود. اغلب زمانی که این دو تیم در بازی می کنند، شما شاهد دو تیم برتر جهان هستید. شما شاهد بهترین و معروف ترین بازیکنان جهان هستید که تهران این را ندارد. "
اما بازی پرسپولیس مقابل استقلال هم برتری خاصی بر دربی اسپانیا دارد.
کی روش می گوید: "از طرف دیگر از راه دربی تهران می تواند جالب تر باشد زمانی که دو تیم از یک شهر با هم بازی می کنند آن وقت مسائل دیگری دارید که می تواند یک فضای عالی و پیچیده ایجاد کنند."

تیم های بارسلونا و رئال مادرید حدود 600 کیلومتر از هم فاصله دارند. اگر طرفداران تیم بازنده به نحوی بتواند چند روزی از رسانه ها دور شوند ، شاید بتوانند از شر ناراحتی ناشی از شکست خلاص شوند. اما در دربی تهران اینطور نیست.

 شما دیگر روز بعد راه فراری نخواهید داشت و فقط باید با آن روبرو شوید.روز بعد شما مجبورید سوار اتوبوس شوید،باید سر کار و یا مدرسه بروید و اگر شما طرفدار پرسپولیس باشید باید با طرفداران استقلال روبرو شوید، و اگر طرفدار استقلال هستید با هوادار پرسپولیس دیدار خواهید کرد. شما نمی توانید از آن فرار کنید.

این شرایط حتی قبل از بازی هم وجود دارد، پیش بینی نتیجه چندین هفته ها،روزها و ساعت ها قبل از شروع بازی وجود دارد. کی روش گفت:" باور کردنی نیست. شما می توانید تنش را در کل شهر حس کنید، شما آن را در هوا هم حس می کنید، مهم نیست که در آن زمان تیم چطور بازی می کند، این بازی همیشه برای بازیکنان خاص است."

با وجود اینکه این  بازی فقط یک دربی است اما اهمیت آن فراتر از یک شهر است، پرسپولیس و استقلال مثل رئال و اتلتیکو مادرید هستند، این یک بازی ملی است، هر دو تیم 20 میلیون طرفدار دارند، این یک رویداد بزرگ در سراسر کشور است. این یک بازی خاص است، شما باید آن را ببینید آن وقت می توانید آن را درک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
لنگ و كيسه
Germany
مجتبی
۱۷:۲۸ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
توهین این اقا به قشر کارگری قابل توجیه نیست
Mauritius
ایمان
۰۴:۲۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۶
بل بل بل بله
آخرین اخبار