بازخوانی/ رویدادهای مهم قضایی در دی ماه 95؛

از تایید حکم قاتل ستایش در دیوان عالی کشور تا اعلام جزئیات پرونده فیش های نجومی

در دی ماه 95 اخباری از جمله تایید حکم اعدام قاتل ستایش در دیوان عالی کشور و جزئیات پرونده واگذاری املاک شهرداری و فیش های نجومی رسانه ای شد.

به گزارش خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در دی ماه سال  95 می‌خوانید.
 
*دادستان تهران: احضار 50 نفر در پرونده واگذاری املاک شهرداری و 22 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی/بدهکاران کلان، هیات مدیره بانک سرمایه را تعیین می‌کردند
 
جعفری دولت آبادی و با اعلام این‌که تا روز سه شنبه(30/9/95) 50 نفر احضار شده‌اند که هر یک توضیحاتی در مورد املاک دریافتی ارائه داده و برخی نیز منکر دریافت هرگونه ملکی از شهرداری شده‌اند، افزود: به عنوان نمونه یکی از بازنشستگان شهرداری آپارتمانی را با قیمت کارشناسی دریافت نموده و چند نفر دیگر با عضویت در تعاونی مسکن، از فروش زمین پروژه، مبالغی دریافت داشته‌اند، چند نفر هم در تحقیقات تصریح کرده اند که هیچ گونه ملکی دریافت نکرده اند.
 
از تایید حکم قاتل ستایش در دیوان عالی کشور تا اعلام جزئیات پرونده فیش های نجومی 
 
*آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد: ما نمی‌گوییم دیپلماسی نداشته باشیم،‌ اما نگاه توحیدی نگاه استقلالی به اسباب ندارد
 
رئیس قوه قضائیه گفت: ما نمی گوییم دیپلماسی نداشته باشیم، چراكه حق متعال تكلیف كرده است به انسان ها كه اسباب آن چه را كه می خواهند، فراهم كنند، اما نگاه توحیدی، نگاه استقلالی به اسباب ندارد و  این نگاه که اسباب نتایج را خلق می كند، نگاه توحیدی نیست.
 
*حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای: احضار 20 نفر در پرونده فیش های نجومی/ فساد، عامل فروپاشی کشورهاست
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در روز 4 دی ماه  درباره فیش های نجومی گفت: در این زمینه بیش از 20 نفر دعوت یا احضار شده اند که ممکن است برخی از احضاریه ها رسمی نباشد و چند تن از اعضای صندوق توسعه ملی در بین احضار شدگان بوده که پرونده در حال بررسی است.
 
* سراج: آزادی 8 ایرانی زندانی در ارمنستان
 
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با رئیس کمیته تحقیق و بازرسی کل ارمنستان کهروز 4 دی ماه برگزار شد، اظهار داشت: هشت زندانی محبوس در ارمنستان با همکاری مسئولان قضایی ظرف دو سه روز آزاد شدند.
 
* حجت الاسلام پورمحمدی مطرح کرد: قرار نیست در جریان فیش‌های نجومی کسی مجازات شود/وکیل زنجانی به جای دست و پا زدن، پول ملت را بدهد
 
 
حجت الاسلام پور محمدی در روز 5 دی ماه درباره موضوع فیش های حقوقی گفت: هیچ قوه‌ای برای قوه دیگری نمی تواند شرط بگذارد وظیفه ای بود دولت تلاش کرد وظیفه خود را انجام دهد که خوب هم عمل کرد. باید بدانیم که قوه قضاییه مسئول عملکرد مالی دولت نیست دیوان محاسبات مسئول است.

وزیر دادگستری گفت: اگر سازمان بازرسی هم به چیزی رسیده طبق قانون پیگیری کند همه تلاش کردیم به نظام اداری خود توجهی کنیم نظام بودجه هم مشکلی بود که این نیشتری بود برای قرار دادن در بستر نظام اداری سالم نباید موضوع ماجراجریی و کشمکش قرار دهیم.
 
* سراج خبر داد: قرارداد 240 هکتاری گل شرق کیش ابطال شد
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ابطال قرارداد 240 هکتاری که در سال 81 در گل شرق کیش امضا شده بود، خبر داد.
 
* از سوی رئیس قوه قضاییه: آیین نامه" جبران خسارت ناشی از بازداشت" ابلاغ شد
 
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در روز 5 دی ماه «آیین نامه شیوه رسیدگی و اجرای آرا کمیسیون ­های استانی و ملی جبران خسارت ناشی از بازداشت» را در 27 ماده و 9 تبصره ابلاغ کرد.
 
* رئیس کل دادگستری استان تهران: 20 نفر از دریافت‌کنندگان فیش‌های نجومی به دادسرا احضار شدند/ دولت مستندات کافی ارائه نکرده است
 
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت حقوق‌های نجومی و دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها ی گفت: بیش از 20 نفر از دریافت‌کنندگان فیش‌های نجومی به دادسرا احضار شده و مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفته‌اند.
 
* آیت الله آملی لاریجانی: پرونده فتنه 88 همچنان باز است/ نمایندگان سران فتنه گفتند تقلبی در رای مردم نشده است/ قوه قضاییه اتهامات علیه عملکرد مالی دولت را بررسی می‌کند
 
آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی روز 6 دی ماه با تاکید بر لزوم واکاوی و تحلیل فتنه 88  از سوی مورخین و سیاسیون اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخص ها در بصیرت افزایی مردم، رهنمودها و رهبری های حکیمانه مقام معظم رهبری بود که مسیر را با تیزبینی، فکر بلند و دور اندیشی خود برای مردم روشن کردند. امیدواریم که این بصیرت روز به روز در میان مردم و مسئولان افزایش یابد.
 
* دشتی اردکانی: نقل انتقال خودرو طبق قانون باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد
 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: نقل انتقال خودرو طبق قانون باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و افراد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند؛ برخی افراد در زمینه مراجعه نکردن مردم به دفاتر تبلیغ می‌کنند که باید بدانند فرهنگ این امر که سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود از ابتدا شکل گرفته است.
 
* از سوی رئیس قوه قضاییه: دستورالعمل فوریت های قضایی و نحوه عملکرد واحد کشیک
 
ابلاغ شدبا صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل  در روز 7 دی ماه "فوریت های قضایی و نحوه عملکرد واحد کشیک" ابلاغ شد.
 
* دادستان تهران: دستگیری اعضای باند سرقت مسلحانه از مغازه‌ها/ 18 سرقت در یک هفته/ اقدام آنان مصداق محاربه است
 
جعفری دولت‌آبادی روز 7 دی ماه در رابطه با اعضای یک باند که طی یک هفته هجده سرقت مسلحانه از مغازه‌ها انجام داده‌اند که نه فقره سرقت در روز 22 آذر ارتکاب یافته، در خصوص شگرد سارقان اظهار داشت: اعضای این باند که در قرچک ورامین ساکن بوده‌اند، شب‌ها با همراه داشتن سلاح گرم به شهر تهران وارد شده و به ویژه در ساعات پایانی شب با ورود به مغازه‌ها و صنوف مختلف، مرتکب سرقت می‌شدند.
 
*معاون رئیس قوه‌قضاییه: رأفت اسلامی نباشد مجازات فتنه‌گران همان مجازات منافقان است/اهل فتنه یادآور خروج طلحه و زبیر شدند
 
معاون رئیس قوه‌قضاییه گفت:بدون شک اینک نیز رأفت اسلامی شامل حال فتنه‌گران است وگرنه با توجه به اصرار آنان بر گناه پیشین استحقاق آنان مجازات منافقانی است که بیعت شکنی کردند و بر علیه نظام جمهوری اسلامی قیام کردند و سزاوار حکم قاطع امام راحل (ره) شدند.
 
*دادستان تهران: دستگیری تعدادی از هنرمندان در پارتی مختلط/احضار 57 نفر در پرونده املاک نجومی و 40 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی
 
دادستان تهران از مقابله با 48 باند مرتبط با محصولات ضد فرهنگی خبر داد و با اعلام این‌که آمار پیش گفته صرفاً مربوط به شهر تهران است که موید سرمایه‌گذاری دشمن در جهت استحاله فرهنگی نسل جوان به سمت فساد و فحشا است، افزود: این آمار تا حدی نشان دهنده تلاش برای تغییر فرهنگ و رفتار مردم و جوانان است و اگرچه در برابر قدرت و عظمت انقلاب اسلامی ناچیز است، اما هشداری به مسوولان است تا در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی ورود جدی‌تری داشته باشند.  
 
جعفری دولت‌آبادی به دو پرونده فساد اخلاقی که در دادسرای تهران مفتوح شده اشاره کرد که اولی مربوط به برگزاری مراسم مختلط و مشروب‌خواری در یک کافی شاپ واقع در مرکز شهر تهران بود و موضوع پرونده دوم که طی هفته گذشته مفتوح گردیده، برگزاری پارتی مختلط با حضور برخی هنرمندان بود.
 
* حجت‌الاسلام منتظری: ریشه فتنه در اتاق فکر آمریکا، انگلیس و اسرائیل بوده و اسناد آن موجود است
 
دادستان کل کشور در همایش بصیرت، میثاق با امت و ولایت در تبریز که 9 دی ماه برگزار شد، با تأکید بر این که ریشه‌ فتنه ۸۸ در دستان استکبار جهانی است، بیان کرد: ریشه فتنه و آبشخور آن در اتاق فکر آمریکا، انگلیس و اسرائیل و برخی کشورهای دیگر بوده و اسناد آن نیز به صورت مبین موجود است.
 
از تایید حکم قاتل ستایش در دیوان عالی کشور تا اعلام جزئیات پرونده فیش های نجومی 
 
* روزنامه آفتاب یزد به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد
 
علی اکبر کساییان دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: روزنامه آفتاب یزد روز 12 دی ماه به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.
 
* حجت الاسلام و المسلمین منتظری: منشأ مشکلات اقتصادی کشور ناآگاهی به علم و فقه اقتصاد است/ برخورد جدی قوه قضاییه با رشوه بگیران
 
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد منتظری دادستان کل کشور در نشستی که روز 13 دی ماه  در اتاق بازرگانی برگزار شد، در پاسخ به سوالي در مورد اين كه آيا رشوه وجود دارد، گفت: قطعا رشوه هست و كسی نمی‌تواند منكر آن شود، اما بايد در بخش های دولتی و به ويژه خصوصی اين آسيب به حداقل رسد، همه جا رشوه وجود دارد اما با درصد بالا يا پايين، هرجا که رشوه وجود داشته باشد، قوه قضاييه با آن برخورد می كند.
 
* دادستان تهران:آرش صادقی که قبلا اعتصاب غذا کرده بود چند اتهام امنیتی دارد/ با درخواست مرخصی همسر صادقی موافقت شده است/ "م.ج" بدهکار بانکی از نفوذ فرزندان برخی مسئولان استفاده می‌کرد
 
جففری دولت آبادی در روز 14 دی ماه با اشاره به موج سواری رسانه‌های بیگانه در رابطه با پرونده آرش صادقی یکی از محکومان امنیتی به شفاف‌سازی در زمینه اعطای مرخصی به این زندانی و ماجرای اعتصاب غذای وی پرداخت وگفت: آرش صادقی که قبلاً اعتصاب غذا اقدام کرده بود، چندین اتهام امنیتی دارد که به همین دلیل به 7 سال و نیم حبس محکوم شده است.
 
* رئیس قوه قضائیه: برای حفظ حرمتها، خیلی از ادعاهای بابک زنجانی را علنی نکرده‌ایم/ دولت در ردیابی اموال زنجانی کوتاهی کرده است
 
آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی روز 13 دی ماه با بیان اینکه پس از بازگشت اصل اموال به بیت المال، قطعا به حواشی این پرونده نیز رسیدگی خواهد شد، خاطرنشان کرد: ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور با دولت است، نه با قوه قضاییه. چرا این کار را انجام نمی‌دهید؟ این ارزها را بانک مرکزی یا وزارت نفت یا شرکت نیکو که تابعه وزارت نفت است، به کجا فرستاده و به چه کسی داده است؟
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه رسم شده هر کسی از گوشه و کنار هر چه می خواهد به قوه قضاییه نسبت می دهد، این کار را غلط دانست و تاکید کرد: به جای اینکه از خدمات کثیر و بی شائبه دستگاه قضایی تقدیر شود، متاسفانه شاهد اظهاراتی هستیم که با اهداف تبلیغاتی، قوه قضاییه را زیر سوال می برد و به گونه ای القا می کند که گویی در پرونده هایی نظیر پرونده بابک زنجانی هیچ کاری جز محکوم کردن متهم از سوی دستگاه قضایی انجام نشده است!
 
* حجت الاسلام منتظری:دولت حق حساب‌کشی از قوه قضاییه را ندارد/ ابایی از پاسخگویی نداریم / قرار نیست هرکس اعتصاب غذا کند، حکمش تغییر کند
 
حجت الاسلام والمسلمین منتظری روز 15 دی ماه در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضاوت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر ریاست جمهوری مبنی بر شفاف‌سازی حساب‌های قوه قضاییه گفت: اصل شفاف‌سازی حساب‌ها خوب است و بحثی در آن نیست، قوه قضاییه یک بودجه مصوب دارد  و تمام مقررات قانونی برای  آن برقرار می شود و  دیوان محاسبات و ذی حساب ها هستند و از ریال اول تا آخر  آن را بررسی می کنند.
 
وی افزود: بخش دوم وجوهی است که اخیرا روی آن ها مانور داده می شود که آن هم با اذن مقام رهبری بوده و صرف هزینه هایی شده که متأسفانه قوه قضاییه اعتبارات لازم برای آن‌ها را نداشته است، لذا این حساب ها کاملا مشخص است و از زمان آیت الله یزدی و در دوره آیت الله شاهرودی و در زمان کنونی در دوره آیت الله لاریجانی این حساب‌ها روشن است تا جایی که بنده خبر دارم، همه حساب ها بر اساس اسناد و مدارک موجود است.چون این حساب دولتی نیست، دولت نمی تواند آن را حساب‌کشی کند، اما قوه قضاییه می تواند در برابر افکار عمومی پاسخگو باشد و از این امر هیچ ابایی ندارد.

* حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای: برخی بگویند هزینه انتخابات ریاست جمهوری را از کجا آوردند/نباید به اسم شفافیت فریبکاری کرد/درباره برجام خیلی چیزها را نگفتند
 
معاون اول قوه قضاییه با بیان این که به نقل از رئیس‌جمهور و ترکان اعلام شده است که حاضرند تا منابع مالی صرف شده در انتخابات را اعلام کنند، گفت: این کار را انجام دهند، خب دیگر شرط گذاشتن نمی‌خواهد.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: یکی از وزرا اعلام کرده که مسئول مالی بوده و بیش از هزار میلیارد تومان برای انتخابات سرمایه‌گذاری کرده، حتی روحانی توئیت کرده که سامانه‌ای را برای مشخص کردن همه دخل و خرج‌ها تشکیل خواهد داد، ما و مردم از این موضوع استقبال می کنیم و این کار شاید هم خوب باشد.
 
از تایید حکم قاتل ستایش در دیوان عالی کشور تا اعلام جزئیات پرونده فیش های نجومی 
 
* حجت الاسلام منتظری: بدهکاران بانکی تحت تعقیب هستند/اختلافات بین مسئولان دولت و قوه قضاییه خانوادگی است
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در خصوص اختلاف بین مسئولان دولت و قوه قضاییه گفت: این اختلاف خانوادگی است و متاسفانه دشمن آتش بیار معرکه شده است. بالاخره دو برادر و دو عضو یک خانواده اختلافی پیدا کردند که حل می شود و امیدواریم مسئولان مانع شوند که دشمن از این مسئله سوءاستفاده نکند.
 
* حکم قاتل ستایش در دیوان عالی کشور تأیید شد
 
نورالله عزیزمحمدی وکیل مدافع اولیای دم ستایش قریشی روز 20 دی ماه در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: شعبه 32 دیوان عالی کشور حکم دادگاه کیفری یک استان تهران را در خصوص قاتل ستایش تأیید کرده است.
 
* در صدو ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه: چه کسی زنجانی را برای گرفتن نفت معرفی کرده است؟/ شناسایی بیش از 200 نفر از مرتبطین پرونده متهم نفتی/ دو بازداشتی اخیر صندوق فرهنگیان، یک هزار و 600 میلیارد معوقه دارد
 
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز 19 دی ماه برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد:
 
* ‌وی گفت: چون صندوق ذخیره فرهنگیان با بانک سرمایه ارتباط مستقیمی دارد، تاکنون حدود هفت یا هشت نفر بازداشت و چند نفر نیز با قرار آزاد شده‌اند، در مرحله تحقیقات هستیم و کار را دنبال می‌کنیم، طی هفته گذشته سه نفر از کسانی که معوقه سنگینی نسبت به این بانک داشته و همچنین تخلفاتی در نحوه دریافت تسهیلات و خرج کردن آن داشته‌اند بازداشت شده‌اند.
 
وی ادامه داد: همچنین از خود صندوق ذخیره فرهنگیان هم چند نفر بازداشت شده‌اند، اما هنوز پرونده به جایی نرسیده که منجر به قرار نهایی شده باشد.
 
 معاون اول قوه قضاییه در این نشست خبری پرونده بابک زنجانی را ابتدا یک بار دیگر تشریح کرد.
 
* روزنامه شرق در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد
 
روزنامه شرق روز 26 دی ماه  به اتهام نشر مطالب خلاف واقع در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.
 
* دادستان تهران: دستگیری 10 دلال ارز/ احضار 74 مدیر در پرونده حقوق‌های نجومی و 66 نفر در پرونده واگذاری املاک شهرداری
 
دادستان تهران روز 25 دی ماه در خصوص پرونده واگذاری املاک شهرداری و حقوق‌های نجومی  با اعلام این که تا کنون 66 نفر در پرونده واگذاری املاک و 74 نفر در پرونده حقوق‌های نجومی احضار و از آن‌ها تحقیق شده است، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر تحقیقات این دو پرونده به اتمام برسد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
22فروردین 1396امسال به حول وقوه الهی زمان اعدام قاتل ستایش خواهد بود ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۶
قاتل ستایش را سریعا اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
اعدام کمترین مجازات برای این جانی آدمکش
آخرین اخبار