کانادا، هیأت تجاری به ایران اعزام می‌کند

پایگاه اینترنتی رادیو کانادا در گزارشی نوشت استان ثروتمند و فرانسوی‌زبان «کِبک» کانادا قرار است یک هیأت تجاری به ایران اعزام کند.

استان کِبک کانادا به ایران هیأت تجاری اعزام می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اینترنتی رادیو کانادا، استان استان ثروتمند و فرانسوی‌زبان «کِبک» کانادا قرار است یک هیأت تجاری به ایران اعزام کند تا از این طریق به شرکت‌های کِبکی کمک کند قراردادهایی با ایران در بخش آلومینیوم به دست آورند.

در ادامه این گزارش آمده است:
کِبک هر ساله با هدف کمک به شرکت‌های این استان کانادا در راه دستیابی به قراردادهای جدید، هیأت‌هایی تجاری به کشورهای مختلف، اعزام می‌کند؛ اما ایران در پانزده سال گذشته هرگز در میان مقصدهای تجاری این هیأت‌ها قرار نداشته است. اما این وضع دیگر تغییر کرده است و در اوایل ماه مه آینده، کِبک یک هیأت تجاری به جمهوری اسلامی ایران اعزام خواهد کرد. «روک پاکت»، از وزارت اقتصاد، علوم و نوآوری، ریاست این هیأت را به عهده خواهد داشت. این هیأت به طور عمده شامل شرکت‌هایی خواهد بود که در حوزه آلومینیوم و بخصوص تولید و ساخت تجهیزات و  ارائه خدمات برای شرکت‌ها و کارخانه های آلومینیوم سازی، فعال هستند.

آقای پاکت می‌گوید ایران قصد دارد میزان تولید آلومینیوم خود را تا سال دو هزار و بیست و پنج میلادی، به پنج میلیون تُن در سال برساند که رقم بسیار بزرگی است. با برداشته شدن بخش قابل توجهی از تحریم‌های بین المللی ایران، شرکت‌های کِبکی می توانند به ایران در راه رسیدن به این هدف کمک کنند. پاکت در این زمینه افزوده است: با معیارهایی که ما در نظر گرفته ایم، این شاید بهترین بازار در ده تا پانزده سال آینده در حوزه آلومینیوم در جهان است و ما فکر می کنیم توسعه این صنعت در ایران اتفاق می افتد.

با این حال، به گفته «بردیا افضلی»، هنوز برخی تحریم‌ها هستند که رابطه با ایران را دچار مشکل می‌سازند. این وکیل امور مالی شورای تجاری ایران و کانادا -شورایی که هدف اش کمک به شرکت‌های کانادایی برای تجارت با ایران است- ضمن اشاره به این مطلب می‌افزاید: چالش بزرگ برای شرکت‌های کانادایی که می خواهند با ایران معامله کنند چالش بانکی است؛ اینکه شیوه پرداخت چگونه خواهد بود، چگونه می توان برخی پروژها را در ایران تأمین مالی کرد و چگونه باید پول را از ایران به کانادا انتقال داد؛ بالاخص که سازمان صادرات و توسعه کانادا (EDC) فعلاً قادر نیست صادرات شرکت‌های کِبکی را که می خواهند با ایران قرارداد امضا کنند، تضمین کند. آقای پاکت نیز می گوید: این قطعی است که در سال 2017 میلادی، ایران بخشی از اولویت‌های سازمان صادرات و توسعه کانادا در زمینه تضمین صادرات نیست.

علاوه بر این‌ها مشکلات دیگری نیز وجود دارد. برخی شرکت‌های ایرانی در فهرست سیاه بین‌المللی قرار دارند و برخی محصولات را نمی‌توان به ایران صادر کرد. پاکت می گوید: برخی گرید‌های فولاد است که نمی توان از کانادا به ایران صادر کرد. علاوه بر این نبود سفارت کانادا در ایران و روابط تیره «اتاوا» و «تهران» در یک‌دهه گذشته را نیز باید به فهرست موانع و مشکلات افزود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار