پرونده موشک های ارتش و انصار الله یمن/3

برد موشک "توچکا" چند کیلومتر است؟/مواضع مزدوران سعودی و اماراتی با موشک انصار الله ویران شد + مشخصات و تصاویر

در حمله ای که در ژانویه سال 2016 میلادی انجام گرفت، موشک بالستیک "توچکا"، "پایگاه البیرق" در استان "مارب" واقع در شرق یمن را هدف قرار داد و خسارت زیادی به متجاوزان سعودی و اماراتی وارد کرد.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موشک های بالستیک یمن نقش مهمی را در توازن قدرت نظامی جنگ سعودی ها با ارتش این کشور ایفا می کند.
 
جنگ یمن موجب شد تا نیروهای مسلح این کشور و انصار الله در تولید موشک های بالستیک تا حدود زیادی خودکفا شوند. در این بخش انواع موشک های یمنی که در جنگ با ارتش رژیم سعودی و همپیمانانش ایفای نقش می کنند، اشاره خواهیم کرد.

"توچکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت  "اتحاد جماهیر شوروی سابق" بوده که دارای بیش از 6 متر طول ، بیش از 65 سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است.
برد موشک
 
برد موشک  
 
برد موشک  

سایت فس (Fas) درباره موشک "توچکا (ORT-21 Tochka)" می نویسد: "توشکا (ORT-21 Tochka)" یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل 70 تا 180 کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از 100 کیلوگرم (بسته به نوع ) است.    
 
این سایت همچنین با ارائه جدولی با اشاره به جایگزینی موشک "فراگ 7 (Frog -7)" یادآور شد: این موشک با نام آمریکایی "اس اس 21" و با نام ناتو " اسکاراب" شناخته می‌شود.
 
سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره موشک "توچکا (ORT-21 Tochka)" نوشت: این موشک کوتاه برد بوده که با نام SS-21 Scarab شناخته می‌شود.
 
برد موشک  

این موشک مدل بهینه سازی شده موشک "فراگ 7 (Frog -7)" که انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین 70 تا 160 کیلومتر  و وزن کلی 2 هزار کیلوگرم است.
 
 این موشک دارای هدایت اینرسی  (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک 20 دقیقه  و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از 2 دقیقه است. موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" به کمک لانچر BAZ-5921  حمل و شلیک می‌شود.
 
در حمله  ای  که در ژانویه سال 2016 میلادی انجام گرفت، موشک بالستیک "توچکا"، "پایگاه البیرق" در استان  "مارب"  واقع در شرق یمن را هدف قرار داد و خسارت زیادی به متجاوزان سعودی و اماراتی وارد کرد.
 
 این موشک با دقت به هدف خود اصابت کرد و یک اتاق عملیات مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و سیستم‌های جاسوسی و رصد و نظارت را هدف قرار داد. موشک "توچکا"  همچنین سکوهای پرتاب موشک و سامانه موشکی پاتریوت و انبارهای سلاح و خودروهای زرهی متجاوزان را نابود کرد. بنا به گفته منابع یمنی، در این حمله بیش از 60 نیروی متجاوز و مزدور از جمله افسران و فرماندهان سعودی و اماراتی و مزدوران شرکت خصوصی امنیت ، «بلک واتر» که اخیرا وارد "مارب" شده بودند، به هلاکت رسیدند.

در 2 سال اخیر حملات موشکی شدیدی به مواضع نیروهای ائتلاف سعودی در پادگان "تداوین" مارب انجام شد و این حملات جنبش انصار الله با موشک "توچکا" شرایط ارتش رژیم سعودی را در یمن متزلزل کرد. در مجموع حضور نظامی عربستان با پاسخ کوبنده انصار الله مواجه شده و شلیک موشک توچکا یکی از این اقدامات است.
 
 
گزارش از محمد زرچینی
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
لعنت بر وهّابیثت خون اشام وآل سعود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
باید مقر اصلی ال سقوط رابزنند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
باید مقر اصلی ال سقوط رابزنند
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۳:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
زنده باد یمن
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۱۱:۵۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
تا دو تا موشک تو جده و ریاض نزنه آش همین آش کاسه همین کاسه راه نجات یمن هدف قرار دادن شهر های اصلی عربستان وسلام
آخرین اخبار