در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

رزاقی: دولت اسامی مدیران فاسد را به قوه قضاییه نمی دهد/خالصی: با وجود اینکه درآمد سالانه نفت به 25 میلیارد دلار رسید اما توانستیم نرخ ارز را مدیریت کنیم

دو تن از اقتصاددانان کشورمان با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به تحلیل و ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،ابراهیم رزاقی اقتصاد دان و مجتبی خالصی رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما به بررسی میزان موفقیت اجرای اقتصاد مقاومتی پرداختند.

رزاقی با اشاره به رشد اقتصادی ۷/۲ درصدی سال گذشته با احتساب درآمدهای نفتی اظهار داشت: در ایران نفت می فروشیم و زمانی که فضا اینگونه است اداره اقتصاد کشور مهارت لازم ندارد.

تازمانی که نفت بفروشیم اداره اقتصاد کشور مهارت نمی خواهد


وی با بیان اینکه خارجی ها بیشتر طالب این هستند که در بخش نفت ، پتروشیمی و مواد خام سرمایه گذاری کنند گفت: چرا میادین مشترک را به نیروهای داخلی نمی دهیم و این میادین را به خارجی ها واگذار می کنیم؟ چون به خارجی ها اعتماد داریم و قراردادی که با آن ها می بندیم به صورت مخفیانه و محرمانه است.

این اقتصاد دان با طرح این سوال که حتی یک گزارش داده نشده که نتیجه خصوصی سازی ها چه شد ادامه داد: این کشور زمانی ۳۵ میلیون جمعیت داشت ولی الان بالغ بر۷۰ میلیون جمعیت دارد که ۱۲ میلیون نفر آن نیز بیکار هستند و زمانی که جمعیت به ۱۰۰ میلیون نفر برسد نفت هم تمام می شود؛ به این میگوییم توسعه و رشد اقتصادی.

وی افزود: ۸۰ درصد حقوق بگیران ما زیر خط فقر هستند و بازنشستگان ما نیز سال به سال فقیرتر می شوند چرا که دریافتی آن ها متناسب با تورم افزایش پیدا نمی کند؛ این چه سیاستی است که آدم های فقیری به وجود می آورد که استثمار می شوند.

خالصی رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد نیز  با بیان اینکه رشد اقتصادی افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: با این رشد شاهد مثبت شدن تراز تجاری ۷۷ میلیون دلار در سال ۹۵ ، راه اندازی نه مجتمع پتروشیمی در سال گذشته که اکثرا خصوصی هستند، تکمیل و بهره برداری ۱۸۰۰ مگا وات نیروگاه جدید حرارتی و بهره برداری ۱۵۰ مگا وات واحد نیروگاهی پراکنده هستیم.

وی افزود: همچنین با این رشد شاهد افزایش ۲۷ درصدی میزان صادرات از طریق ترانزیت در مناطق هفتگانه آزاد تجاری، اقتصادی، واگذاری ۳۷۸۱ پروژه عمرانی جدید نیمه تمام و تحویل به بهره برداری به بخش خصوصی به ارزش ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان و فعال شدن ظرفیت های خالی بخش های مختلف اقتصادی کشور بودیم که توانستیم در ده ماهه اول سال ۹۵ بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان برای فعال شدن این بخش ها اختصاص دهیم.


رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد به بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: در تولید شکر از ۱/۱ میلیون تن در سال ۹۲ توانستیم به تولید بیش از ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال ۹۵ برسیم و در بحث گندم نیز در سال ۹۵ علی رغم این که ۹ میلیون تن نیاز کشور را تامین کردیم تولید گندم ما ۱۱/۵ میلیون تن بوده است.

مدیران فاسد مانع هرگونه تحول اساسی در اقتصاد ایران هستند


ابراهیم رزاقی در ادامه برنامه يادآور شد : چرا مدیران فاسد به تعداد زیاد به وجود آمده است؟ چرا مجازات نمی شوند ؟ اینها مانع هر گونه تحول اساسی در اقتصاد ایران هستند اما اسمشان را به قوه قضائیه نمی دهند و دولت از آنها حمایت می کند.


وی با بیان اینکه، در ایران آماری نداریم که مشخص شود  طبقات پایین چگونه زندگی می کنند افزود: در هیچ یک از آمار ها نیامده که درآمد ثروتمندان چقدر افزایش یافته است.

آمارهای ارائه شده ساختگی است

 این اقتصاددان  با  اشاره به اینکه، آمارهای ارائه شده ساختگی است خاطرنشان کرد: مالیات را از فقرا و مصرف کنندگان اخذ می کنند و از پولدار نمی گیرند.

رزاقی  در ادامه این مناظره  خطاب به خالصی پیرامون شکر گفت: باید نظرات تولیدکنندگان شکر را بدانیم لذا نظر آنها این است که واردات آنها را داغون کرده است.

چرا یک کلمه گفته نمی شود که ایرادات این دولت ها چه بوده است؟

وی با اشاره به اینکه، همه امکانات در دست طبقه اشراف است عنوان کرد:  چرا یک کلمه گفته نمی شود که ایرادات این دولت ها چه بوده است؟ این گرفتاری از 27 سال پیش تاکنون وجود دارد.


دولت ها از دوران رفسنجانی تا کنون به نفع طبقه اشراف عمل کرده اند


این اقتصاددان با اشاره به اینکه، مردم حق دارند که از حداقل امکانات برخوردار باشند ادامه داد: نه تنها این دولت بلکه دولتها از دوران رفسنجانی تا کنون به نفع طبقه اشرافی عمل کرده اند و به هیچ کس حساب پس نمی دهند .


رزاقی با اشاره به اینکه، دلار را برای واردات ارزان می دهیم و با این سیاست ایران وابسته تر می شود  اظهار داشت: این چه سیاست اقتصاد مقاومتی است؟  این اقتصاد وادادگی است.

مجتبی خالصی رئیس دبیر خانه شورای اقتصاد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، بخش کشاورزی در این دوران نقش آفرین بوده است گفت: صادرات غیر نفتی باید توسعه پیدا کند و در این راستا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بسته حمایتی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه، سال گذشته ميزان تولید شکر از 1/1 به 1/65 رسید افزود: واردات شکر از 1/58 در سال 92 به رقم نزدیک به صفر رسید.

مدیریت نرخ ارز به نفع تولیدکننده است


رئیس دبیر خانه شورای اقتصاد با اشاره به اینکه، گندم را تا دیروز وارد می کردیم اما امروز تولید می کنیم اظهار داشت: در سال91 با کوچکترین اتفاق نرخ ارز حرکت تندی داشت، با وجود اینکه درآمد  سالانه نفت به 25 میلیارد دلار رسید اما توانستیم نرخ ارز را مدیریت کنیم و این به نفع تولیدکننده بود.


خالصی با اشاره به اینکه، بدون تولید، شغل ایجاد نمی شود ادامه داد: سال گذشته 121 پروژه ابلاغ شد و دولت5 بسته حمایتی ارائه داد تا اهداف مندرج در سیاست های کلی را دنبال کنیم.
رزاقی نیز با بیان اینکه آمارهایی که آقای خالصی به آن اشاره کردند به درد چه کسی می خورد و محتوای این آمارها چیست گفت: باید پرسید در بخش کشاورزی سالی چند ده خالی از سکنه می شود و یا با واردات تولیدات کشاورزی با دلار ارزان سالی چند کشاورز برشکست می شوند.

وی با بیان اینکه در این دوره چهار سال، ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات بوده است گفت: می توانستیم با این مبلغ بیست میلیون شغل ایجاد کنیم اما طبق آماری که خود مسئولین داده اند توانستیم ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و یک رشد منفی را در این بخش داشتیم.

این اقتصاد دان با طرح این سوال که می گویند صادرات نفتی داشتیم اما باید پرسید که چه چیزی را صادر کردیم گفت: صنایع پتروشیمی را خصوصی کردیم اما علی رغم است خصوصی سازی مسئولین درخواست دارند مواد اولیه پتروشیمی ارزان تر به آن ها داده شود.

خالصی با اشاره به تخصیص900 میلیارد ریال بابت جوایز صادرات و300 میلیارد ریال بابت یارانه سود تسهیلات ادامه داد:  2 هزار و764 میلیارد ریال بابت سرمایه در گردش صادرات پرداخت شده است.

وی افزود: این دولت در این فاصله توانست نرخ ارز را از هزار و125 تومان به بالای3 هزار و500-600 برساند.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار