تصویب توافق بحث برانگیز همکاری مجلس افغانستان و دومای روسیه

مجلس نمایندگان افغانستان امروز (چهارشنبه) ، توافقنامه بحث برانگیز همکاری با دومای روسیه را با وجود مخالفت و واکنش شماری از نمایندگان، تصویب کرد.

تصویب توافق بحث برانگیز همکاری مجلس افغانستان و دومای روسیهبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، کمیسیون های امور دینی و فرهنگی مجلس نمایندگان با رای گیری بر سر این موضوع اعلام مخالفت و استدلال کردند که نفس قوانین مجالس افغانستان و روسیه هیچ سنخیتی با هم ندارند

به گفته آنها نتیجه قانون گذاری در روسیه تجاوز ارتش سرخ در افغانستان بود اما در افغانستان سرچشمه قانون گذاری ، شرع و قانون اسلامی است.

مولوی «نذیراحمد حنفی» نماینده «هرات» و عضو کمسیون امور دینی مجلس با بیان اینکه روسیه هم اکنون در امور افغانستان مداخله می کند ، تاکید کرد این توافقنامه باید تعلیق شود و ما نباید با این کشور توافقنامه روابط حسنه و گزارش دهی قانونی امضا کنیم.

«لالی حمیدزی» نماینده «قندهار» در مجلس نمایندگان افغانستان نیز گفت: افسران و فرماندهان ارتش روسیه با حضور در وزیرستان و همکاری با طالبان بطور رسمی در امور این کشور مداخله می کنند ، از اینرو ما هرگز نباید چنین توافقنامه ای را تائید کنیم.

«عبدالستارخواصی» نماینده «پروان» در مجلس نیز اظهار داشت: با توجه به عملکردهای منفی گذشته روسیه در افغانستان ، این توافقنامه به ضرر این کشور است.

انتقادها در محافل سیاسی و فرهنگی افغانستان و همینطور خارج از این کشور از روسیه به خاطر حمایت از گروه طالبان و دخالت در امور داخلی افغانستان رو به افزایش است.

اگر چه روسیه حمایت از گروه طالبان را رد کرده و گفته است که تنها برای حفظ امنیت جان اتباع روسی و تشویق طالبان به گفت و گوهای صلح این ارتباط برقرار شده است اما شماری از افغان ها این ارتباط را به حمایت تسلیحاتی و مشورتی نسبت می دهند.

قرار است در روز 14 ماه جاری میلادی نشستی با حضور 12 کشور در باره صلح افغانستان با میزبانی مسکو برگزار شود. آمریکا حضور در نشست مسکو را نپذیرفته است.

ایرنا نوشت: افغانستان تاکنون مقادیر زیادی سلاح و مهمات و تجهیزات نظامی از روسیه دریافت کرده است و شماری زیادی از افسران نظامی و دانشجویان افغان در روسیه در حال فرا گرفتن آموزش های عالی هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار