هنر انقلاب در هیچ قالبی نمی‌گنجد/ هنر حمایت می‌خواهد

نادر قشقایی، هنرمند باسابقه عرصه مجسمه‌سازی در یادداشتی شفاهی بر حمایت و توجه بیشتر به هنرمندان این عرصه از سوی مسئولین فرهنگی تأكید كرد.

هنر انقلاب در هیچ قالبی نمی‌گنجد/ هنر حمایت می‌خواهد
به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، این هنرمند مجسمه‌ساز در یادداشتی شفاهی دیدگاهش را در زمینه جایگاه فعلی هنر انقلاب بیان كرد.
 
«جایگاه فعلی هنر انقلاب در هر رده دستخوش فرایند زمان و فضای موجود آن است. اما این فرایند به هیچ عنوان از ماهیت و نگرش آن نسبت به ارزش های انسانی معنوی آن كم نمی‌كند، بلكه ژرف‌تر و ماندگارتر می‌شود. هنرمندان در عرصه‌های مختلف فرهنگی واجتماعی در این تلاش مداوم سعی در انتقال و انطباق موضوعیت هنر در حفظ و ارتقای آن ارزش ها به مردم به عنوان مخاطب تلاش های بسیاری را صورت می‌دهند. اما این تكاپو همچون دیگر موارد سیاسی واجتماعی مثل تغییر مدیریت‌ها دستخوش تغییر سلیقه ای و یا جبری می‌شود. اما آنچه از نظر یك هنرمند ارزش دارد حفظ  آرمان‌های انسان در كلیه مقاطع مختلف است.  
 
بازآفرینی هنر چه انقلابی و چه آزاد احتیاج به درك عمیق‌تر آن دارد. به طور كلی رمان تاثیرگذار «جنگ و صلح» تولستوی، تصویری روشن از یك اثر است. وقایع و خاطراتی تلخ و ماندگار از دوران جنگ و تصویری پر ارزش از انقلاب در آن كشور را می توان در آن كتاب دید. خاطرات شهید آوینی و شهید همت وشهید چمران وخاطرات دیگران در دوران دفاع مقدس در همه عرصه‌ها به هر شكل و اندازه تاثیرات خودش را حك كرده است؛ اما همه هنرمندان بی‌تاثیر از این فجایع نبوده‌ و نیستند.  
 
تنها نسبت‌های تاثیرگذاری آن ها و زبان آن ها و فرهنگ آن هاست كه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. مثل برگزاری یك كنسرت دوتار اساتید ما درخارج از كشور، مثل تاثیر خط نقاشی‌های استاد احصایی و خط نستعلیق استاد امیر خانی، همانند تاثیر شگرف زبان تصویر سینمای امروز كه كارگردانان ایرانی ما در نگاه منتقدان جهان ایجاد كرده‌اند. این ها یك لحظه از خروش و فریاد با زبان هنر است. همچون تابلوی «گرنیكا»ی پیكاسو كه در مقابل خشونت‌های ضد بشری جاودانه می ایستد.  
 
هنر در هیچ قالبی نمی‌گنجد و هنر ارزشی و هنر انقلاب این است. هنر شعار نیست. هنر انقلاب حكمی و مناسبتی نیست. هنر سلیقه و سفارشی نیست، هنر احتیاج به حمایت دارد. هنرمند زنده و پویا تنها احتیاج به حمایت و درك و اعتماد دارد. هنر متعهد در عمق سیر می‌كند.
 
هنر انقلاب خیلی وقت است شكل گرفته اما احتیاج به درك متقابل دارد. مثال الماس است كه در فشار و در ژرفای غیر قابل دسترس ها بروز پیدا می‌كند، درخشان، زلال و پاك مانده است؛ مهم آن است كه جایگاه و محك ما چه باشد».
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار