آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال آینده از ۱۹ فروردین/ برگزاری آزمون توانایی و رغبت برای دانش‌آموزان پایه نهم

آموزش و پرورش در اولین روزهای کاری امسال فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را در حوزه تعلیم و تربیت داشته که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

آغاز ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال آینده از ۱۹ فروردین/ برگزاری آزمون توانایی و رغبت برای دانش‌آموزان پایه نهمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آغاز ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال آینده از 19 فروردین،  برگزاری آزمون توانایی و رغبت برای دانش‌آموزان پایه نهم، برگزاری دوره‌های آموزشی برای پذیرفته شدگان آموزش استخدامی از اوایل اردیبهشت، ممنوعیت هرگونه پیش‌ثبت‌نام مدارس غیر‌دولتی، تولید و اشتغال کشور در گرو نیروی انسانی کارآمد و تولید محتوا برای سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی از رویدادهای آموزش و پرورش در نخستین روزهای کاری سال جدید بوده‌اند. 
 
آغاز ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال آینده از 19 فروردین 
لیدا نیک‌روش، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص زمان ثبت نام کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده گفت: ثبت سفارش  کتاب‌های درسی مقطع پیش‌دانشگاهی و ابتدایی از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com از تاریخ 19 فروردین آغاز می‌شود. 
  
وی با اشاره به اینکه امسال ثبت نام کتاب‌های فنی و حرفه‌ای هم از طریق سامانه انجام می‌شود، ادامه داد: ثبت سفارش این کتاب‌ها هم از تیر ماه آغاز به کار می‌کند. 
  
مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تیم پشتیبانی برای رسیدگی به شرایط و پاسخگویی از 19 فروردین ماه جوابگوی متقاضیان است. 
  
نیک‌روش افزود: شماره تماس‌های 66838460، 88490220، 88823140 و 88301481 برای انعکاس نظرات و سؤالات دانش‌آموزان در فرآیند ثبت سفارش کتاب در نظر گرفته شده است. 
 
برگزاری دوره‌های آموزشی برای پذیرفته‌شدگان آموزش استخدامی از اوایل اردیبهشت 
سید حسن حسینی مدیر کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت برگزاری دوره‌های آموزشی برای پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی سال گذشته گفت: مصاحبه از پذیرفته شدگان انجام و نتایج گزینش به سازمان سنجش اعلام شده که نهایتا در دو تا سه روز آینده به طور قطعی اعلام می‌شود. 
 
وی ادامه داد: با توجه به این روند احتمال می‌دهیم اوایل اردیبهشت ماه دوره‌های آموزشی برای پذیرفته شدگان آغاز شود که دانشگاه فرهنگیان با توجه به هماهنگی‌های قبلی آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد. 
 
حسینی در خصوص برگزاری آزمون استخدامی برای سال جاری تصریح کرد: درخواست ۱۵ هزار نیرو داریم که به سازمان مدیریت اعلام کردیم و در حال پیگیری مراحل اداری آن هستیم. 
 
ممنوعیت هرگونه پیش‌ثبت‌نام مدارس غیر‌دولتی 
حمید رحمانی رییس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش تهران در خصوص روند ثبت نام مدارس غیر‌دولتی برای سال تحصیلی آینده عنوان کرد: هر گونه پیش‌ثبت‌نام این مدارس ممنوع بوده است. 
 
وی ادامه داد: تاکنون با تعداد کمی از مدارس متخلف در این زمینه برخورد شده و به آن‌ها تذکر دادیم که البته این ممنوعیت پیش ثبت نام به تمامی مناطق پیش از این اعلام شده بود. 
 
رییس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش تهران بیان کرد: شهریه مدارس غیر‌دولتی برای سال آینده حداکثر تا یک ماه آینده اعلام می‌شود و اکنون در حال بررسی‌های لازم برای این امر هستیم. 
 
برگزاری آزمون توانایی و رغبت برای دانش‌آموزان 
مسعود شکوهی مدیرکل امور مشاوره و تربیتی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: امسال دو آزمون توانایی و رغبت برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که پس از برگزاری آن نتایج مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در این راستا در برخی مناطق در روزهای پایانی اسفند این آزمون برگزار شد و به طور کلی از ابتدای امسال برای تمامی دانش‌آموزان این آزمون‌ها اجرا می شود. 
 
وی تصریح کرد: با برگزاری آزمون بخش عمده‌ای از کار در بحث هدایت تحصیلی به پایان رسیده و باید منتظر آزمون عملکردی دانش‌آموزان پس از امتحانات خرداد ماه باشیم.
 
شکوهی بیان کرد: چنانچه ظرفیت مدارس دولتی پاسخگوی تقاضای دانش‌آموزان نباشد، می‌توان از ظرفیت مدارس غیردولتی بهره گرفت. البته برای ورود به  این مدارس  دانش‌آموزان باید برای ورود به هر رشته حداقل نمره لازم را کسب کرده باشند و فقط در بحث ظرفیت، مدارس غیر‌دولتی امکان حضور دانش‌آموزان را دارند. 
 
تولید محتوا برای سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی 
حجت  الاسلام محی الدین محمد‌یان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه برنامه تنوع در محتوای زبان‌های مختلف مورد توجه قرار دادند، گفت: از سال گذشته این کار انجام شده، اما باید سایر معاونت‌ها نیز نیازسنجی کرده، همچنین دانشگاه‌ها نیروی انسانی متخصص در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا این کار برای دانش‌آموزان عملیاتی شود همچنین تولید محتوا برای زبان‌های آلمانی، ایتالیای و فرانسوی را انجام دادیم. 
 
محمدیان از توجه جدی به ایجاد رویکردهای جدید در درس آمادگی دفاعی خبر داد و گفت: گمانه‌زنی‌ها و نقدهای بسیاری بر حجم کتاب‌های درسی وارد است که با توجه به این شرایط در پژوهشگاه آموزش و پرورش مطالعاتی استاندارد در حال انجام است تا یافته‌های آن برای پایه دوازدهم در سال‌های آتی به کار گرفته شود. 
 
وی با اشاره به تولید کتاب‌های تلفیقی بیان کرد: اکنون این کار در مرحله آزمایشی برای سه ساله اول مقطع ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است البته باید ایستگاه‌های مهارت‌آموزی داشته باشیم تا معلمان بدانند چه فعالیت‌هایی در ساعات آموزشی و غیر‌آموزشی داشته باشند. در واقع در این طرح چند عنوان کتاب درسی در یک کتاب تجمیع می‌شود. 
 
تولید و اشتغال کشور در گرو نیروی انسانی کارآمد  
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: شعار امسال تولید و اشتغال بوده و بر این مساله بسیار تاکید دارم که شاید به ظاهر با مسائل آموزش و پرورش ارتباط ندارد، در حالی که ارتباط بسیاری قوی با بین این دو وجود دارد و تا زمانی که نظام آموزشی درست نشود، تولید و اشتغال نداریم. 
 
وی ادامه داد: برای تولید و اشتغال نیازمند جامعه‌ای مقتدر هستیم که باید ویژگی امنیت و اهمیت دادن به سرمایه‌های انسانی در جامعه مورد توجه باشد. برای تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستیم و بدون وجود چنین افرادی تولید صورت نمی‌گیرد. 
 
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نیروی کارآمد به نظام آموزشی مربوط می‌شود و شایستگی و مهارت افراد در سنین پایین رخ می‌دهد، بنابراین اشتباه است که مهارت آموزی را به دوران بعد از دیپلم یا دانشگاه موکول کرد؛ همانطور که اکنون برخی دانش‌آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون مهارت به چشم می‌خورند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۶
پول کتابها رو ششش ماه قبل میگیرند ولی پول معلم هارو ششماه پیش کار کردند تا به الان پرداخت نکردند واقعا که جای افسوس داره چنین آموزش وپرورشی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۴۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۶
ما که سوختیم از دست اموزش پرورش الانم تو کنکور گیر کردیم.برای نسل های بعد خوب شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام ببخشید
آیا آزمون رغبت برای پایه نهم در انتخاب رشته تاثیر دارد ؟
و معدل برای رشته تجربی باید چند باشد؟
آخرین اخبار