باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

تورهای گردشگری شهرداری، قانونی یا غیرقانونی؟

تورهای گردشگری شهرداری تهران این روزها در حوزه مدیریت شهری تهران مسئله‌ای شده که پاسخ آن نیازمند ارائه سند جامع گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است.

تورهای گردشگری شهرداری تهران؛قانونی یا غیرقانونی؟
به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در سال‌های اخیر شاهد ورود شهرداری تهران به بحث گردشگری و استقبال قابل توجه گردشگران و مسافران از این تورها بودیم البته این امر تآثیر بسزایی بر روی افزایش شناخت گردشگران از میراث فرهنگی و طبیعی تهران داشته و این بناها را از وادی فراموشی رهانیده است اما همین مسئله یعنی ورود شهرداری به حوزه گردشگری در روزهای اخیر واکنش یکی از اعضای شورای شهر تهران را به دنبال داشته است.

مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران در سخنان اخیر خود، تورهای تهرانگردی شهرداری را غیر قانونی دانست و او در تشریح دلایل غیر قانونی بودن تورهای گردشگری شهرداری به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بحث گردشگری از وظایف سازمان میراث فرهنگی بوده و به تبع آن این سازمان باید سند جامع گردشگری را ارائه دهد.

وی افزود: براساس آنچه در قانون آمده همکاری شهرداری تهران در امر گردشگری زمانی تعریف پیدا می‌کند که سند جامع گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارائه شود و سهم نهادهایی چون شهرداری در حوزه گردشگری در این سند مشخص بشود.

این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:گردشگری یکی از صنایع تولید درآمد پایدار است و حتما برای شهرداری هم خوب است ولی اتفاقی که امروز برای گردشگری افتاده نوعی گردشوری است و درآمدی ندارد، دلیل آن هم این است که تعریفی از گردشگری به عنوان صنعت درآمد پایدار نداریم.

شاکری ادامه داد:غیر قانونی بودن تورهای گردشگری شهرداری تهران به معنای بی‌فایده بودن آن نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این امر که بحث سنگفرش کردن برخی از خیابان‌های پایتخت هم به صیانت کردن از اماکن تاریخی برمی‌گردد ،گفت:وقتی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اماکن تاریخی را شناسنامه‌دار نمی‌کند چگونه برای بها دادن به آنها اسفالت را برمی داریم و سنگفرش را جایگزینش می‌کنیم.

این عضو شورای شهر تهران افزود:چنین مطرح شده که سنگفرش کردن خیابان‌ها با هدف آرام‌سازی شهر تهران رخ می‌دهد من می‌گویم با توجه به ترافیک موجود در شهر تهران ،سرعتی در این شهر وجود ندارد که بخواهیم آن را آرام کنیم بنابراین آرام‌سازی در تهران معنا ندارد و با سنگفرش کردن خیابان‌ها هزینه زیادی را متحمل می‌شویم و لرزشی را برای ماشین‌ها ایجاد می‌کنیم که تآثیر نامطلوبی بر روی  بدنه آنها دارد علاوه بر این سنگفرش‌ها بر اثر تغییرات آب و هوایی خراب می‌شوند.

*فعالیت شهرداری در حوزه گردشگری ساز و کار قانونی دارد  

همچنین فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص قانونی یا غیر قانونی بودن تورهای گردشگری شهرداری به ما گفت:فعالیت شهرداری در حوزه گردشگری در شورای اسلامی شهر تهران بودجه مصوب دارد و قبل از فرارسیدن عید نیز برنامه ها مورد نظر اعضای کمیسون فرهنگی-اجتماعی این شورا قرار گرفت.

وی افزود:فعالیت شهرداری در حوزه گردشگری در ردیف بودجه سرفصل برنامه‌های مصوب شهرداری تهران بوده و ساز و کار قانونی دارد ضمن اینکه تلاش شده تا جایی که ممکن است از ردیف بودجه شهرداری تهران استفاده نشود و تورها بیشتر با هزینه‌های مردمی برگزار می‌شود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران خاطرنشان کرد:دولت سیاستگذار گردشگری بوده و شهرداری از آن به عنوان یک راهکار فرهنگی و اجتماعی در راستای اقتصاد پایدار شهری استفاده می کند.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.