رحیم‌پور تاکید کرد

اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌ همه جانبه با دولت افغانستان

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران: آمادگی داریم با هدف برقراری صلح، حل مشکلات داخلی و منطقه‌ای از جمله قاچاق مواد مخدر و امور امنیتی با دولت افغانستان همکاری کنیم.

اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌ همه جانبه با دولت افغانستان
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست بین المللی افغانستان در مسکو، مبارزه قاطع با تروریسم در این کشور را ضرورت منطقه‌ای اعلام کرد.

رحیم پور در این نشست مشورتی که روز جمعه برگزار شد، با اشاره به سال ها میزبانی جمهوری اسلامی از حدود سه میلیون افغان اعلام کرد: ایران آمادگی دارد با دولت افغانستان با هدف برقراری صلح، حل مشکلات داخلی و منطقه‌ای از جمله قاچاق مواد مخدر و امور امنیتی همکاری کند.

وی همچنین وضعیت امنیتی در افغانستان را مطلوب ندانست و ارسال پیام قاطع به تروریست‌ها مبنی بر مصمم بودن کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم را ضروری دانست.

در این نشست افزون بر ایران، افغانستان، روسیه، نمایندگان ویژه، مقام‌های بلند پایه و دیپلمات‌های کشورهای چین، هند، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز حضور داشتند.

در این اجلاس کشورهای شرکت کننده مواضع خود را در باره اوضاع افغانستان و روند صلح بیان و تاکید کردند که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد و تنها با گفت وگو می توان به صلحی پایدار دست یافت.

مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر در صدر نگرانی های کشورها در نشست مشورتی مسکو بود که همگی اعلام کردند، آماده اند در این فرایند با دولت افغانستان همکاری کنند.

وزارت امور خارجه روسیه میزبان این نشست نیز اعلام کرد: نماینده آمریکا برای شرکت در این رایزنی دعوت شده بود، اما به دلیل نامعلومی حضور نیافت.

در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه آمده است: موضوع اصلی دستور کار این نشست، هماهنگی تلاش های منطقه ای برای کمک به پیشبرد روند سازش ملی در افغانستان به منظور برقراری هر چه زودتر صلح و آرامش در این کشور بود.

در اطلاعیه آمده است: شرکت کنندگان نشست در جریان تبادل نظر مشروح و صریح در باره وضع و دورنمای سیاسی- نظامی اوضاع افغانستان از تشدید تحرکات تروریستی در این کشور که منجر به افزایش خونریزی و مشکلات ملت افغان می شود، ابراز نگرانی کردند.

همچنین تاکید شد که بحران افغانستان راهکار نظامی ندارد و تنها راه ممکن برای حل و فصل اوضاع این کشور، دستیابی به سازش ملی از راههای سیاسی مطابق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

شرکت کنندگان در رایزنی مسکو بر حمایت خود از تلاش های دولت و نیروهای سیاسی و اجتماعی افغانستان در جهت برقراری صلح و آرامش تاکید و برای کمک همه جانبه به کابل در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

در نشست افغانستان همچنین از طالبان خواسته شد، از رویکرد رویارویایی مسلحانه صرف نظر کرده و به گفت وگوهای مستقیم با دولت افغانستان برای برقراری صلح و آرامش روی آورد.

در این مذاکرات، شرکت کنندگان از پیشنهاد روسیه برای میزبانی گفت وگوهای طرفین مناقشه افغانستان و برگزاری نشست های چندجانبه در آینده استقبال کردند.

ایرنا نوشت: مذاکرات برگزار شده دیروز، سومین نشست بین المللی درباره اوضاع افغانستان به ابتکار روسیه است. دومین نشست با حضور شش کشور روسیه، پاکستان، چین، هند، ایران و افغانستان نیز اواخر سال گذشته میلادی با حضور رحیم پور در مسکو برگزار شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.