مجلس افغانستان هیاتی را برای بررسی موضوع «مادر بمب‌ها» تعیین می‌کند

رییس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و حکومت به منظور بررسی حمله راکتی امریکا در ننگرهار انتخاب می‌شود.

هیاتی به منظور بررسی قضیه مادر بمب‌ها انتخاب میشودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز این مجلس گفت: هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و حکومت به منظور بررسی حمله راکتی امریکا در ننگرهار موظف می‌شود و باید عوارض، اثرات و تلفات در ولایت ننگرهار را بررسی کرده و گزارش خود را بیاورد. آن زمان در مورد این قضیه قضاوت خواهیم کرد.

وی افزود: بدون گزارش هیات، هرگونه بحث در مورد این قضیه به صلاح منافع ملی نیست.

آقای ابراهیمی اضافه کرد: مردم افغانستان هر روز قربانی تروریسم می‌شوند و نمایندگان مردم باید در قبال این قضیه بی‌تفاوت نباشند.

امریکا روز پنج‌شنبه گذشته، در حمله‌ای علیه پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار، از بزرگ‌ترین بمب غیر هسته‌ای خود معروف به (مادر بمب‌ها) استفاده کرد.

این حمله ۲۴ حمل ۱۳۹۶ خورشیدی، ساعت هفت و نیم شب در منطقه اسدخیل ولسوالی اچین ولایت ننگرهار صورت گرفت.

نیروهای امریکایی از بمب جی‌بی‌یو ۴۳، بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای است که از آن به عنوان (مادر بمب‌ها) نیز یاد می‌شود، کار گرفتند. دولت افغانستان نیز از این حمله‌ی امریکا حمایت کرد و آن را مبارزه علیه هراس‌افگنی عنوان نمود.

این موضوع نظرات مختلفی را در مجلس نمایندگان در پی داشت. برخی از نمایندگان از حمله امریکا بر مواضع تروریستان داعشی حمایت کردند و برخی نیز آن را سوءاستفاده از خاک افغانستان و قدرت نمایی ایالات متحده امریکا عنوان کردند.

سید محمد موسی جناب عضو مجلس نمایندگان گفت: «از موضع گیری دولت در قبال حمله امریکا بر مواضع داعش حمایت می کنیم. هر کسی که دشمن خاک و وطن است باید نابود شود.

 اما امریکا باید متوجه باشد که در این حملات به مردم بی دفاع و عادی آسیب نرسد».

ظهیر سعادت عضو دیگر این مجلس نیز گفت که دولت افغانستان با حمایت از حمله امریکا بر مواضع داعش نشان داد که در امر مبارزه با هراس افگنی دیدگاه قاطع دارد و ما نیز از دولت حمایت می‌کنیم.

عبدالستار درزآبی یکی از اعضای این مجلس گفت: «از حکومت سپاس‌گذاریم که از حمله امریکا حمایت می کند. حمایت دولت از این حمله بر مواضع داعش بیانگر دیدگاه قاطع آن در امر مبارزه با هراس افگنی است».

رشد نوشت: اما برخی دیگر از نمایندگان این حمله‌ی امریکا را بگونه‌ دیگری بررسی کردند.

ذکریا سودا عضو مجلس نمایندگان گفت: «دشمنان حکومت و مردم افغانستان تعریف شده و هرکسی که مسلحانه علیه مردم و نظام افغانستان می جنگند دشمن و تروریست است و هیچ تفکیکی میان‌شان نیست. ولی هدفی که امریکایی‌ها به عنوان داعش مورد اصابت قرار دادند بیانگر این است که از افغانستان به عنوان آزمایشگاه استفاده کردند. پروژه داعش را امریکا حمایت کرده است و می خواهد جنگ سرد در عراق و سوریه را به افغانستان بیاورد و علیه کشورهای دیگر استفاده کند. امریکا با این حمله به کشورهای رقیب اش نیز هشدار می دهد که ما می توانیم هر طور و هر جا علیه شما اقدام کنیم».

آقای سودا ادامه داد: «قیمت این بمب ۱۶ میلیون دالر است و با این مقدار پول می توانیم مراکز تروریستی در چهار ولایت را محو کنیم. خوشبین هستیم که تروریستان سرکوب می شوند، اما از کشور های غربی می خواهیم صادقانه در کنار مردم باشند، نه قدرت نمایی و تحکیم پایگاه‌های خودشان. وگرنه افغانستان تبدیل به مرکز جنگ خواهد شد».

عبداللطیف پدرام عضو دیگر این مجلس نیز گفت که استفاده از این بمب در شرق افغانستان به هر منظوری که باشد، در مغایرت با قوانین بین‌المللی قرار دارد و یک نوع جنایت جنگی محسوب می‌شود.

وی گفت: «توجیه حکومت این است که از این بمب برای فروپاشی مراکز داعش استفاده شده، در صورتیکه چند روز قبل شاهد بودیم امریکا در سوریه چگونه پایگاه نظامی که از آن علیه داعش استفاده میشد را نابود کرد، ‌اما اینجا داعش را سرکوب می‌کند. امریکا دروغ می گوید و نسبت به سرنوشت برادرانم در شرق نگرانم. این حمله عواقب ناگواری در پی خواهد داشت و من آن را محکوم می کنم».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار