در کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا مطرح شد

تهران روزانه یک میلی‌متر نشست می‌کند/هشدار نسبت به سیل‌های عظیم در 5 سال آینده

پدیده‌های جوی ویرانگر در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی بوده و زمین‌های محدوده تهران با سرعت معادل یک میلی‌متری در هر روز دچار نشست می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی خانکه‌ دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی در حاشیه نشست خبری این کنگره که در سالن اجلاس این سازمان برگزار شد، گفت: متأسفانه طبق آمار، تهران روزانه یک میلی‌متر نشست زمین دارد که از حال ناخوش‌ پایتخت در ظرف یک سال خبر می‌دهد، از سوی دیگر در چنین شرایطی هنوز نقشه خطر مناطق مختلف تجاری و مسکونی برای ساکنین آنها در شهرداری‌ها تدارک دیده نشده است. 

وی افزود: باید قبل از خرید هر ملکی نقشه خطر جوی نسبت به موقعیت جغرافیایی آن ملک از شهرداری‌ها مطالبه شود.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده میزان پدیده‌های جوی ویرانگر در کشور ما تقریبا بالغ بر دو برابر میانگین جهانی است به گونه‌ای که حداقل وجود یک پدیده مانند سیل ویرانگر در سال باید در کشور پیش‌بینی شود تا شاهد داغدار شدن خانواده ها و بروز خسارت های سنگین نباشیم. 

این فوق دکترای سلامت در حوادث و بلایا تصریح کرد: این موضوع تنها به موقعیت جغرافیایی کشور و تهدیدات بلایای طبیعی خلاصه نمی‌شود، بلکه متأسفانه ارگان‌هایی مانند سازمان مدیریت بحران که متولی اصلی آموزش عمومی برای پیشگیری از تلفات حوادث و بلایا است کم‌کاری کرده و حتی برخی از سیستم‌های نظارتی نیز کار خود را برای آموزش و پیش بینی‌ها در شناخت خطر به خوبی انجام نداده‌اند.

وی افزود: در حالیکه با توجه به شرایط جوی ایران و ادامه چنین روندی بروز تلفات بعدی بر حوادث و بلایای جوی ویرانگر دور از انتظار نیست.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با بیان اینکه متأسفانه مسئولین ما بیشتر گزارش می‌دهند تا اقدام پیشگیرانه‌ای انجام دهند، افزود: تنها ارائه گزارش از آمار تلفات حوادث و بلایا کافی نبوده بلکه باید برای پیشگیری از بروز تلفات، اقدامات آموزشی و عملی جدی‌تری انجام بگیرد. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال با از بین بردن منابع طبیعی، محیط زیست و جایگزینی آنها با انواع ساختمان‌های تجاری و توسعه ساخت و سازها میزان مقاومت‌های زمین نیز برای ایستادگی در برابر سیل، زلزله و نظایر آن کاهش پیدا می کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی ادامه داد: علاوه بر مباحث اخیر متأسفانه آمارهای جهانی خبر می‌‌دهد گرد و غبار پنجمین علت قطعی مرگ و میر در جهان است، موضوعی که در همین اواخر برخی از مناطق کشورمان را نیز درگیر کرده،علاوه بر مسائل اجرایی و برخی کوتاهی‌ها نوع دیدگاه و نگرش مردم نیز نسبت به شناخت خطر و دوری از آن هنوز آنطور که باید وسیع نشده، ما نمی‌خواهیم بگوییم که عموم افراد مقصرند‌ ولی متأسفانه خیلی از مردم کشورمان نسبت به حوادث و بلایا دیدگاهی تقدیر‌گرایانه‌ دارند که آسیب بسیار جدی با خود به همراه می آورد بنابراین برای رشد فرهنگ و تغییر چنین نگرشی و آموزش صحیح شناخت عوامل خطر برای مردم کمک علما و روحانیون بسیار ضروری است.


خا‌نکه همچنین در پایان با اشاره به یک سری تدابیر انجام شده در حوزه توسعه آموزش سلامت در حوادث و بلایا اظهار داشت: هر چند در این زمینه آنطور که باید از ظرفیت‌های بالقوه بسیج استفاده نشده اما با این وجود هم‌اکنون 90 دانشجو در این حوزه در کشور پذیرش شده که از این تعداد 15 فارغ‌التحصیل مقطع دکترا داریم.

خانکه گفت: سیل آذربایجان آخرین سیل کشور نخواهد بود هم اکنون تغییرات جو ناگهانی همچون سرما و گرمای شدید و بارندگی‌های سیل‌آسیا در کشور در حال رخ دادن است سیل‌های عظیم در 5 سال آینده زیاد خواهد شد.هم اکنون گرد و غبار پنجمین علت مرگ و میر در دنیا است و کشور ما به شدت درگیر این مسئله است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا گفت: توصیه ما در  حادثه پلاسکو این بود که این حادثه ملی نشود زیرا اندازه آن یک حادثه محلی بود اما متأسفانه بیش از حد روی آن متمرکز شدیم و زمانی که حادثه‌ای زیاد پررنگ شود منابع به سمت آن خواهد رفت و جامعه فلج و متقاطع می‌شود.

کنگره بین‌ المللی سلامت در حوادث و بلایا از 2 تا 4 اردبیهشت ماه با شعار شناخت خطر در حوادث و بلایا توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار