احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری افغانستان برکنار شد

اشرف غنی نماینده فوق العاده رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومت‌داری را برکنار کرد.

احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری افغانستان برکنار شد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، در فرمانی احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را برکنار کرد.

در فرمان کوتاه آقای غنی که از سوی ارگ ریاست جمهوری منتشر شده، به اصل ۶۴ قانون اساسی افغانستان اشاره شده که اختیار عزل و نصب کارمندان ارشد دولتی را به رئیس جمهوری داده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مورد دلیل برکناری آقای مسعود هنوز جزییاتی ارائه نکرده است.

احمد ضیا مسعود، معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان و معاون حزب جمعیت اسلامی است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ برخلاف تصمیم این حزب در کنار اشرف غنی قرار گرفت.

اجمل سیلاب، یکی از دستیاران آقای مسعود گفت که او هم اکنون نشستی را با "بزرگان و مشاوران خود" برگزار کرده و به زودی به تصمیم رئیس جمهوری افغانستان واکنش رسمی نشان خواهد داد.

بی‌بی‌سی نوشت: دیگر منابع نزدیک به احمد ضیاء مسعود به بی‌بی‌سی گفته‌اند که آقای مسعود در مورد این فرمان رئیس جمهوری اطلاع نداشته و از راه رسانه‌ها از آن مطلع شده است.

این منابع همچنین گفته‌اند که آقای مسعود قبلا تصمیم گرفته بود تا در هشتم ماه ثور/اردیبهشت که روز سقوط کابل بدست مجاهدین است، از سمت خود رسما استعفا بدهد.

احمد ضیا مسعود، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۱ به عنوان نماینده احمدشاه مسعود، برادرش و حزب جمعیت اسلامی در پاکستان ایفای وظیفه کرد.

پس از پیروزی مجاهدین به عنوان مشاور برهان‌الدین ربانی رئیس دولت مجاهدین تعیین شد.

آقای مسعود در اولین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۰۴ به عنوان معاون اول حامد کرزی در انتخابات شرکت کرد و از آن زمان تا ۲۰۰۹ معاون اول رئیس جمهوری افغانستان بود.

پس از آن او رهبری "جبهه ملی افغانستان" را به عهده داشت که یکی از ائتلاف‌های اپوزیسیون دولت بود اما در آستانه انتخابات و صف‌بندی‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ فروپاشید.

احمد ضیا مسعود در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ به تیم انتخاباتی زلمی رسول به عنوان معاون اول زلمی رسول او پیوست.

آقای مسعود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ که به جنجال هم کشیده شد، در کنار اشرف غنی قرار گرفت.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار