رئیسی:

حل مشکلات با بخشنامه و دستورالعمل حمایت از کارآفرینی قابل حل نیست

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مشکلات با بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل حمایت از کارآفرینی قابل حل نیست؛ بلکه باید همه سازوکارهای کشور به سمت کارآفرینی باشد.

حل مشکلات با بخشنامه و دستورالعمل حمایت از کارآفرینی قابل حل نیست
به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع فعالان اقتصادی کارآفرین بخش خصوصی، تعاونی و اصناف حضور یافت.

وی با بیان اینکه توفیقی است که در خدمت خدمتگزاران به مردم و دغدغه‌مندان حوزه تعاونی و اقتصادی و خدمتگزاران عرصه تولید و کارآفرینی هستیم افزود: بنده همواره خود را محتاج شنیدن نظرات مختلف می‌دانستم و همیشه از شنیدن سخنان آن‌ها استفاده کرده‌ام.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی مواجه است که برخی آن را ناشی از ساختارها، برخی ناشی از ضعف مدیریت و برخی نیز ناشی از تحریم و تهدیدهای خارجی می‌دانند، افزود: برخی از دولت‌ها پیش از آغاز کار بسیاری از مشکلات را ناشی از ضعف مدیریت تلقی می‌کردند، اما وقتی کار خود را آغاز کردند، عیوب را ناشی از مشکل سوم یعنی تحریم‌ها دانستند.

وی تصریح کرد: درصورتیکه اگر اقتصاد ضعیف نداشته باشیم، هم ساختار‌ها اصلاح می‌شود و هم مقابل تحریم‌ها و تهدید‌ها مقاوم می‌شویم و هم در کسب و کار مردم رونق ایجاد خواهد شد. در این راه مدیریت قوی اقتصادی حرف اول را می‌زند.

حجت‌الاسلام رئیسی توجه به موضوع و مسأله‌شناسی را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه در این صورت راهکار برون‌رفت نیز مشخص خواهد شد، اظهار داشت: چرا نباید شاخص‌های اقتصادی کشور مورد قبول مردم و کارشناسان باشد؟ دولت‌ها با سلایق مختلف می‌آیند. نفت را که سرمایه مردم است با قیمت‌های مختلف می‌فروشند. اما با وجود تفاوت در سلایق، مدیریت و درآمد‌ها همچنان می‌بینیم که وضعیت مورد قبول مردم نیست. متاسفانه بهره‌وری، رشد اقتصادی، افزایش تولید، رفع مسأله بیکاری و ایجاد اشتغال شاخص‌های قابل قبولی ندارد.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تأکید کرد: در این شرایط این سؤال جدی ایجاد می‌شود که چرا ما افزایش بهره‌وری نداریم و با اینکه در ادوار مختلف درآمدهای مختلفی داشته‌ایم، اما با این وجود همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها می‌اندازیم.

وی با طرح این پرسش که چه میزان از مشکلات به دست جوانان قابل حل است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات به دست جوانان توانمند و کارآفرین قابل حل است. مشکلات با بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل حمایت از کارآفرینی قابل حل نیست؛ بلکه باید همه سازوکارهای کشور به سمت کارآفرینی باشد و دانشگاه و فرهنگ ما نیز در جهت حمایت از این عرصه حرکت کند.

رئیسی تأکید کرد: وقتی شاخص‌ها به سمت کارآفرینی باشد ما شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود، برای انسان این سؤال جدی ایجاد می‌شود که چرا رشد علمی ما در افزایش بهره‌وری تأثیرگذار نبوده است و چرا به میزان یارانه‌ای که به بنگاه‌ها تزریق می‌شود شاهد بالندگی در این حوزه نیستیم؟

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه اگر همه بخش‌ها در کشور در جهت حمایت از کارآفرینی نباشد، کار به خوبی پیش نمی‌رود، به موضوع پرداخت وام در نظام بانکی اشاره کرد و یادآور شد: چقدر از فعالیت بانکی در این مسیر و چقدر در مسیر دلالی است؟ این مساله از طرف یک دولت قوی قابل ارزیابی است و نباید پنهان بماند.

وی با بیان این موضوع که اگر این مبالغ در عرصه تولید به کار گرفته شود آثار آن روشن خواهد بود هرچند بعضی از مسائل برای مردم روشن است و باید به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود، خاطرنشان کرد: آنچه همه را رنج می‌دهد و دغدغه‌مند کرده این موضوعات است؛ چرا دولت از ۳۰ درصد ظرفیت متخصصین کشور بهره می‌برد و چرا از ظرفیتی که بتوان با آن کشور را به استقلال رساند استفاده نمی‌شود.

رئیسی با اشاره به موانعی همچون درگیری‌های جناحی و سیاسی به وجود ذخایر و منابع و نیروهای متخصص در کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: وقتی یک نیروی متخصص می‌تواند در حوزه خود کار کند چرا در حوزه کسب و کار شرایط لازم برای او ایجاد نشود؛ در حوزه کشاورزی، صنعت، بانکداری، حمایت از کارآفرینی و تولید سؤالات بسیاری وجود دارد.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: زمانی که بنده در سازمان بازرسی و نظارت حضور داشتم با برخی از این چرا‌ها آشنایی دارم و با اینکه دولت‌ها تغییر کرده‌اند، اما مشکلات همچنان باقی است لذا اگر بخواهیم اتفاقی بیفتد و تحولی در حوزه کار اقتصادی ایجاد شود، این تحول با این ظرفیت فعلی شدنی است.

وی با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی قرار است تصدی‌گری دولت را کاهش دهد و باعث توانمندسازی بخش خصوصی و اعتماد مردم و نیز نقشدادن به آن‌ها در حوزه اقتصاد شود، خاطرنشان کرد: نویسندگان قانون اساسی ما حکیم بودند و به همین خاطر اقسام حوزه‌های خصوصی، تعاونی و مردمی را در اقتصاد در نظر گرفتند، اما حالا همین تعاونی‌ها با این گستره، درگیر مشکلاتشان هستند و به آن‌ها توجه نمی‌شود.

رئیسی، ادامه داد: با شنیدن فرمایشات فعالان اقتصادی و با توجه به اطلاعاتی که بنده به دلیل تجربیات کاری‌ام دارم این مسائل قابل حل است و این صحبت نه آرمانی، ذهنی و انتزاعی بلکه واقعی است و این مشکلات اولاً به یاری خداوند متعال و سپس به دست توانای کارآفرینان، متخصصان و مردان و زنان این کشور حل شدنی است و ما برای همه آن‌ها برنامه داریم.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: خارج از بحث سلیقه‌های خاص سیاسی باید گفت که قریب ۴۰ سال است که این کشور به برکت انقلاب و شهدا در عالم آبرو به دست آورده، اما وضع فعلی مناسب اقتدار این نظام و شایسته مردم نیست که جوان بیکار ما از خانواده خود خجالت بکشد.

وی ابراز امیدواری کرد با توفیق خداوند و توجه حضرت رضا (ع) و کرامت رضوی و همچنین با اراده و خواست مردم این مشکلات برطرف شود و بر همین اساس تأکید کرد: این گره‌ها قابل گشودن است و بنده این را با اطلاع عرض می‌کنم.

رئیسی، تأکید کرد: با حضور و اراده مردم می‌توان وضعیت و شرایط را به نفع مردم و حضور آن‌ها در حوزه اقتصادی و اجتماعی تغییر داده و مدیریت و اقتصاد کشور را نیز نجات داد.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تجربه کاری خود در بخش دام و طیور و آشنایی با مشکلات این حوزه در سنین نوجوانی، اظهار داشت: ان‌شاءالله که به اراده ذات مقدس پروردگار و نیز اراده مردم متدین و همیشه در صحنه بتوان تغییری در جهت اصلاح امور رقم بزنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.