گزارش/

سود لباس‌های اسلامی در جیب تولیدکنندگان خارجی/ بیکاری نتیجه بی اعتمادی مسئولان به طراحان و تولیدکنندگان داخلی است

عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان پوشاک و گرانی لباس هایی که متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی_اسلامی تولید می شود، فرصت سودآوری را برای تولید کنندگان خارجی با برندهای مشهور فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تب مد و مدگرایی در حوزه های مختلف، سال‌هاست در میان جوانان در شرایط کنونی بالا گرفته و برای طراحان و تولیدکنندگان لباس فرصت کسب درآمد را مهیا کرده است؛ البته به دلایل مختلف استقبال چندانی از البسه تولید داخلی نمی شود.

جامعه شناسان تأمین ذائقه جوانان و اهمیت دادن به آن در مواردی که خواسته شان با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در تضاد نباشد را از جمله موارد ضروری در توجه به مدگرایی جوانان می دانند. گرانی و بالا بودن قیمت لباس هایی که متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی زندگی ایرانی طراحی و تولید می شود از دلایل عدم استقبال جوانان مدگرا از تولیدات پوشاک داخلی به حساب می رود.

تولیدکنندگان و طراحان لباس با برندهای مشهور در سراسر دنیا، مانند زمینه های دیگر، از شرایط فعلی استفاده کرده و خیز بلندی در جهت تسخیر بازار تولید لباس، ویژه مسلمانان و افراد محجبه برداشته اند.

سود لباس‌های اسلامی در جیب تولیدکنندگان خارجی/ بیکاری نتیجه بی اعتمادی مسئولان به طراحان و تولیدکنندگان داخلی

*بیکاری «ام الفساد» است؛ مسئولان به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند

سرمایه تولیدکنندگان داخلی اندک است و این افراد با مشکلات گوناگونی دست به گریبانند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس معتقد است: در شرایط فعلی کشور ما بیکاری به عنوان عامل اصلی افزایش آسیب های اجتماعی به حساب می رود؛ به عبارت واضح می توان گفت «بیکاری ام الفساد» است.

وی افزود: سرمایه تولیدکنندگان داخلی معمولا اندک است و این افراد در حوزه های مختلف از جمله تولید لباس، با مشکلات فراوان دست به گریبانند.

این جامعه شناس تأکید کرد: مسئولان در جهت کاهش مشکلات تولید کنندگان داخلی پوشاک اقدامات اساسی را لحاظ نمی کنند و این موضوع آنان را دلسرد می کند؛ چه بسیار تولید کنندگانی که بساط تولید را جمع کرده و با فروش لباس های وارداتی کسب درآمد می کنند.

قرائی مقدم اظهار داشت: بی اعتمادی مسئولان به تولیدکنندگان و طراحان داخلی که در صنعت پوشاک مشغول به کار هستند و همچنین عدم حمایت از تولیدات داخلی، از سویی موجب رشد نرخ «بیکاری» شده و از سوی دیگر، فرصت را برای تولید کنندگان خارجی و سودآوری آن‌ها فراهم آورده است.

سود لباس‌های اسلامی در جیب تولیدکنندگان خارجی/ بیکاری نتیجه بی اعتمادی مسئولان به طراحان و تولیدکنندگان داخلی
وی ادامه داد: اقتصاددانان بر این عقیده هستند که در حال حاضر صنعت «مد» از صنایع پردرآمد فعلی در دنیا به شمار می رود؛ چرا که ضمن تأمین ذائقه های مختلف با مذاهب و فرهنگ های گوناگون در حوزه پوشاک هم سود سرشاری نصیب تولیدکنندگان و طراحان لباس می شود و از آن طرف در کاهش معضل بیکاری اثرگذار است.

*ایراد از طراحان لباس و  تولید کنندگان پوشاک نیست

مسئولان، سرمایه گذاری اندک تولیدکنندگان داخلی را تقویت و مورد توجه قرار دهند.

میترا تمجیدی داور ششمین جشنواره مد و لباس در سال ۹۵ گفت: موقعیت فراهم آمده برای تولیدکنندگان خارجی در طراحی و تولید پوشاک ویژه مسلمانان، پیش از آن که ناشی از موقعیت سنجی آنان باشد، در نتیجه کم کاری سایر عواملی است که در کشور در این حوزه دارای مسئولیت هستند.

سود لباس‌های اسلامی در جیب تولیدکنندگان خارجی/ بیکاری نتیجه بی اعتمادی مسئولان به طراحان و تولیدکنندگان داخلی

وی افزود: بزرگترین مشکل فعلی در طراحی و تولید البسه ایرانی_اسلامی، عدم اعتماد مسئولان به فعالان و تولیدکنندگان در طراحی و تولید لباس است.

این طراح مد و لباس ادامه داد: معضل بیکاری در میان طراحان مد و لباس، به ترس از فروش نرفتن و عدم بازاریابی تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه مربوط می شود.

تمجیدی گفت: در طراحی لباس های ایرانی_اسلامی تنوع گسترده ای وجود دارد؛ طراحان حتی با سرمایه های شخصی خود، برخی از این طرح ها را به مرحله تولید و دوخت رسانده اند اما تولید کنندگان به دلیل مشکلات یاد شده حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

وی افزود: فرصت همکاری متقابل طراحان و تولیدکنندگان لباس با شرایط فعلی پیش نمی آید، مگر آن که مسئولان، سرمایه گذاری اندک تولیدکنندگان داخلی را تقویت و مورد توجه قرار دهند.

سود لباس‌های اسلامی در جیب تولیدکنندگان خارجی/ بیکاری نتیجه بی اعتمادی مسئولان به طراحان و تولیدکنندگان داخلی

سایر افرادی که در کشور در صنعت نساجی، تولید پوشاک و طراحانی که بر اساس سلیقه مخاطبان مسلمان و محجبه کار می کنند باید مورد حمایت همه‌جانبه مسئولان قرار بگیرند؛ در نتیجه حمایت مسئولان است که می توان به درخشش طراحان مد و لباس ایرانی_اسلامی و سودآوری آن برای تولید کنندگان و طراحان داخلی امیدوار بود. چرخش چرخ های صنعت و مقابله با سونامی بیکاری بسته به موقعیت شناسی مسئولانی است که در حوزه اشتغال آفرینی دارای وظیفه هستند.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
رسانه ملی باید مروج مد اسلامی باشد. مجریان و هنرمندان تلویزیونی باید پوشش اسلامی و مطابق با سلایق جوانان بپوشند.
Germany
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
منطقه آزاد اقتصادی به منطقه عرضه برندهای خارجی لباس و محل فروش انواع مارک های لباس کشور ترکیه تبدیل شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
نظرشون طولانی بود نخوندم
Kuwait
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مشکل از پایه است کشور ما هنوز توانای تولید انواع پارچه نداره بیشتر پارچه های داخل ایران وارداتی است دوم اینکه تکنولوژی های جدید در صعنت نساجی وجود نداره, کشور مثل چین بیشتر تولیدی انها ماشینی است تمام کاهای گلدوزی و غیره .... من چندسالی در چین بوده ام, سوم اینکه طراح, طراح کشور ما فقط برای ایران و برای شهر خودش طراحی میکنه نه برای شهر های دیگه هر شهر از ایران تفاوت فرهنگی زیادی دارن اگه ما بیخوامیم مثل زمان قبل از انقلاب در اروپاه و کشورهای عربی حرفی داشته باشیم باید زایقه کشورهای دیگر هم در نظر بگیریم و کشور ما مخلوطی از سنت های مختلف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
طراحی ها خیلی افتضاحه مشکل از طراح ها هست طرح هایی که جوابگوی امروز نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
تنها بی اعتمادی نیست بلکه یک دلیل مهمتر هست که متاسفانه نه شما رسانه ها به اون اشاره میکنید نه طبیعتا خود مسئولین و اون دلیلی نیست جز " پول "...اینارو باید بهشون سرمایه داد پول داد امنیت اقتصادی براشون فراهم کرد بعدش هم میدون و اعتماد..اول از همه پوله...اینهمه طرح ها و اختراعات ابداعاتی که توسط جوونای ایرانی تو اقصا نقاط جهان تو صنایع مختلف بکار گرفته شده و باعث پیشرفت آن مجموعه یا شرکت یا سازمان شده همش بخاطر این بوده که جوون ما تو مملکت خودمون میشینه فک میکنه زحمت میکشه ذوق و حوصله بخرج میده یه طرحی یه اختراعی رو آماده میکنه بعد با هزار امید و شوق و روحیه بالا برمیداره میبره پیش یه مسئولی تو یکی از صنایع یا شرکت ها یا سازمان ها و فکرش ایده اش رو اختراعش رو ارائه میده اونوقت تنها جوابی که میگیره اینه " به درد نمیخوره " اونم نه فقط بخاطر فقر دانش اون مسئول بلکه عمدتا بخاطر اینکه حاضر نیستن پول بدن و براش سرمایه درنظر بگیرن ولی این جوون ما این طرحش برمیداره میبره خارج و اونجا نه تنها فقر دانش در مسئولانش نیست بلکه خیلی محترمانه و با کمال میل و اشتیاق فراوان از این جوان مملکت ما استقبال میکنن و به قول خودمون زیر بال پرش رو پر میکنن با پول سرمایه امکانات و براش فضا و میدون فراهم میکنن و از دل استقبالهاشون از جوونای ما پیشرفت شرکتهای بزرگی مثل google ، BMW ، بنز ، ناسا ، صنایع بزرگ مربوط به کالاهای پزشکی و خود علم پزشکی ، هلدینگ های تجاری بزرگ و معتبر ، صنایع نظامی ، صنایع کشاورزی و....و....و....اونوقت تو مملکت ما یا میگن " به درد نمیخوره " یا " طرحش رو میدزدن به اسم خودشون ارائه میدن و تسهیلات علمیش رو دریافت میکنن که در اینصورت هم باز بعدش طرح و اختراع مسکوت میمونه " و اینا همش بخاطر همون پوله..پول پول پول...تا وقتی پول ندین و حمایت اقتصادی مالی نکنین مطمعن باشین هیچ نخبه و جوان صاحب فکر و ایده ایرانی یا تو مملکت نمیمونه یا بیخال میشه و یه پراید اقساطی ! میخره میره تو آژانس کار میکنه..همین
Australia
مهدی
۰۸:۱۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
احسنت
آخرین اخبار