معاون میراث فرهنگی در نشست علمی ایران و ایتالیا:

اهمیت استفاده از علوم مختلف در حوزه میراث فرهنگی ضروری است

اولین نشست تخصصی ایران و ایتالیا با تأکید بر اهمیت استفاده از علوم مختلف در حوزه میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ نخستین نشست علم، فناوری و نوآوری ایران و ایتالیا، صبح امروز (30 فروردین ماه) در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

لازم به ذکر است؛ موضوعات این نشست در حالی شامل آموزش و توسعه مهارت و گردشگری و میراث فرهنگی، علوم زیستی، کشاورزی و مواد غذایی، انرژی، حمل‌ونقل، شیمی سبز، هوافضا، محیط زیست و فناوری‌های تمیز، شهرهای هوشمند و بخش‌های جدید فناوری اطلاعات می‌شود که در پنل تخصصی میراث فرهنگی مسئولان و کارشناسانی از مرکز ملی تحقیقات ایتالیا، دانشگاه ناپلی و دیگر موسسات میراث فرهنگی ایتالیا حضور داشتند.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در این پنل علمی به فعالیت‌های مشترکی که از گذشته تاکنون میان هیات تخصصی ایران و ایتالیا وجود دارد اشاره کرد و گفت: از سال‌های گذشته تاکنون فعالیت‌های مشترکی در زمینه کاوش‌های باستان شناسی و مرمت آثار تاریخی میان هیات ایتالیا و ایران در سایت‌های مختلف ایران به خصوص پارسه و پاسارگاد وجود داشته است.

وی افزود: هم اکنون نیز در برخی از سایت‌های ایران همکاری‌های مشترکی میان ایران و ایتالیا وجود دارد. این در حالی است که با توجه به پتانسیل‌های موجود و امکاناتی که هر دو کشور دارند می‌توان با استفاده از علوم جدید و چند رشته‌ای برای حفاظت بهتر و ارتقاء دانش میراث فرهنگی در آینده فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین به اهمیت استفاده از علوم مختلف در حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: اهمیت استفاده از علوم مختلف برای مدیریت، نظارت، حفاظت، مرمت و معرفی شایسته میراث فرهنگی کشور ضروری است. 

طالبیان همچنین در این نشست علمی به معرفی مناطق مهم ملی و جهانی ایران پرداخت و افزود: سایت‌های ملی و جهانی ایران از اهمیت ویژه‌ای به لحاظ تاریخی، فرهنگی و طبیعی برخوردارند و لازم است برنامه‌های جدی برای حفظ این محوطه‌ها و بناهای تاریخی انجام داد. 

وی گفت: کشور ایتالیا دارای تجربه‌های ارزشمندی است که ما می‌توانیم با کمک و انتقال تجربیات علمی به حفظ بهتر آثار خود بپردازیم. 

گقتنی است؛ در این نشست علمی همچنین کارشناسان و مسئولان مختلف از دانشگاه و مرکز ملی تحقیقات ایتالیا به ارائه سخنرانی پرداختند و با تاکید بر ظرفیت‌های موجود میان دو کشور به تشریح برنامه‌های مشترک پرداختند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار