آیا چین موضع خود در قبال کره شمالی را به سود آمریکا تغییر داده است؟

یک سخنگوی وزارت خارجه چین، از کره شمالی انتقاد کرد و اظهارات مقامات آمریکا درباره بحران شبه جزیره کره را ستود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت سی‌ان‌ان، ممکن است چین از متحد دیرینه خود، کره شمالی، دور شده و به سوی آمریکا متمایل شود.

یک روز پس از آنکه معاون وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرد پیونگ‌یانگ می‌تواند هر هفته یک آزمایش موشکی انجام دهد و در صورت تهدید، از تسلیحات اتمی استفاده کند، یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین گفت پکن درباره فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی "بسیار نگران" است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در همان کنفرانس مطبوعاتی، اظهارات مقامات آمریکایی درباره مسئله کره شمالی را ستود.

"لو کانگ" – سخنگوی وزارت خارجه چین – در این کنفرانس خبری گفت: "مقامات آمریکا اظهارات سازنده و مثبتی – مانند استفاده از راهکارهای صلح‌آمیز برای حل بحران شبه جزیره کره -- را بیان کردند. این جهتی کلی را نشان می‌دهد که ما فکر می‌کنیم صحیح است و باید رعایت شود."

با این‌حال، کره شمالی اخیرا با انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی، حمله احتمالی موشکی خود به خاک آمریکا را به تصویر کشیده است.

معاون وزیر خارجه کره شمالی در مصاحبه خود با شبکه بی‌بی‌سی گفته بود: "در صورتی که آمریکا برای استفاده از گزینه‌های نظامی، بی‌پروا رفتار کند، در همان روز، جنگی تمام عیار آغاز خواهد شد."

بر اساس گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه چین، چنین اظهاراتی به کاهش بحران کمکی نخواهد کرد.

لو کانگ در سخنان خود گفت: "چین با هر سخن و اقدامی که به رقابت و تنش دامن بزند به شدت مخالف است."

دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – به چین فشار آورده است که در مسئله کره شمالی دخالت کند. وی همچنین بیان کرده است همکاری چین با آمریکا در این رابطه، می‌تواند به بهبود روابط تجاری واشنگتن و پکن بیانجامد.

کارشناسان بر این باورند چین قصد دارد کره شمالی را از تبدیل شدن به یک ابرقدرت هسته‌ای بازدارد؛ و به حتم خواستار پیشگیری از وقوع جنگ در مرز جنوبی خود است که می‌تواند موجب سرازیر شدن میلیون‌ها پناهجو به خاک چین شود. در این سناریو، حضور نیروهای ارتش آمریکا در مرزهای چین دور از ذهن نخواهد بود.

چین شب گذشته نیز بر خلاف رویه معمول به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی رای مثبت داد اما این قطعنامه در نهایت با رای منفی روسیه وتو شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
چین و روسیه با هم هستن //ترامپ را سر کار گذاشتن//یه بار این وتو میکنه یه بار اون
آخرین اخبار