در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

40 درصد خانوارهای ما گرفتار و مطلقه هستند/ در حوزه ازدواج همه نهادها مسئول هستند

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی و معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی امشب در برنامه مناظره به بررسی سیاست های مشوق ازدواج پرداختند.

40 درصد خانوارهای ما گرفتار و مطلقه هستند/ در حوزه ازدواج همه نهادها مسئول هستندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نقی پور فر رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی و مسعودی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی امشب در برنامه مناظره به بررسی سیاست های مشوق ازدواج پرداختند.

نقی پور فر رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی در  ابتدا در پاسخ به سوال  اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آيا سیاست های مشوق ازدواج موفق بوده است گفت: اقدام جدی متناسب با الزامات موضوع ازدواج انجام نشده است.

وی با اشاره به آمار مجرد ها در کشور طی سال های مختلف افزود:  سال 93 ، 15 میلیون مجرد داشتیم که 3-4 میلیون آن بيوه و مطلقه بودند.

40 درصد خانوارهای ما گرفتار و مطلقه هستند

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه، 40 درصد خانوارهای ما به صورت بالقوه معطل و گرفتار هستند اظهار داشت: 8 ماه است که سیاست های کلی مقام معظم رهبری پیرامون موضوع ابلاغ شده است.

18-19 میلیون مجرد یعنی آتش عظیمی در جامعه شعله ور شده است 

نقی پور فر با بیان اینکه، اقدام جدی به هیچ وجه انجام نشده و نخبه های دانشگاه ، حوزه و ... اهمیت موضوع را درک نکردند ادامه داد:  18-19 میلیون مجرد یعنی آتش عظیمی در جامعه شعله ور شده است و باید فوری به موضوع بپردازیم این در حالی است که اهمیت موضوع  ادراک نشده است.

وی افزود : تنها سازمان اصیل اجتماعی خانواده است همه نهادها و سازمان ها باید برنامه های خود را در قالب خانواده تعریف کنند اما متناسب با موضوع سرمایه گذاری نکردیم، این مقدار سرمایه گذاری شوخی است و جدی نیست.

30 درصد اشتغال برای مسکن و عقبه آن است

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی با اشاره به اینکه، بیش از170-200 نوع شغل عقبه مسکن است خاطرنشان کرد:4 سال است که در مسکن تعاونی رکود داریم، 30 درصد اشتغال برای مسکن و عقبه آن است.

اتاق فکر مخصوص خانواده باید ایجاد شود

وی با بیان اینکه، اتاق فکر مخصوص خانواده باید ایجاد شود گفت: در آمریکا فوق تخصص خانواده تربیت می کنند اما ما حتی این رشته را نداریم.

نقی پور فر با بیان اینکه، 30-40 درصد مشاوره خانواده از گسست جلوگیری می کند گفت: مشاوره باید معنی دار باشد لذا در مشاوره باید بحث های مختلفی از جمله علم تغذیه و پزشکی حاکم باشد.

وی با اشاره به اینکه، سیاستگذار باید همه‌ جانبه و کل نگر باشد اظهار داشت: اقتضای فرهنگی خانواده شامل آموزش، مشاوره و همسریابی و اقتضای اقتصادی خانواده شامل تامین مسکن، حداقل امکانات زندگی و اشتغال است.

مسعودی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه، باید نگاه سیستمی و همه جانبه به موضوع ازدواج داشته باشیم اظهار داشت: مقام معظم رهبری سیاست های کلی ازدواج و خانواده را  ابلاغ فرمودند لذا باید نگاه کل نگر به ازدواج داشته باشیم.

وی با بیان اینکه، باید تبیین درستی از موضوع و مشکلات داشته باشیم بیان کرد: هر کشوری نسخه ازدواج خاص خود را دارد.

در حوزه ازدواج همه نهادها مسئول هستند

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه، در حوزه ازدواج همه نهادها  مسئول هستند گفت: تغییر سبک زندگی، فرهنگ مهریه و  مسکن از جمله موانع ازدواج است.

وی با بیان اینکه، بیش از2 هزار مرکز مشاوره در کشور داریم ادامه داد: دولت باید سهم خود را در رابطه با ازدواج انجام دهد اظهار داشت: باید خدمات بهتری پیرامون ازدواج صورت گیرد، در بحث ایجاد ازدواج باید آموزش پیش از ازدواج انجام شود.

در استان فارس میزان طلاق متوقف شده است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه، شیب مداخلات و اقدامات نسبت به قبل افزایش یافته است اظهار داشت: 
در استان فارس میزان طلاق متوقف شده است، 10 استان بیشترین میزان طلاق را دارند.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه تحکیم بنیان خانواده و کنترل طلاق در نظر گرفته شده است و گزارش های خود را مطرح کرده ایم.

در آموزش و پروش لشکرها معلم مجرد داریم؛ اینها چطور می توانند فرهنگ ازدواج را ترویج دهند؟

در ادامه این بحث نقوی پور فر با بیان اینکه افزایش سن ازدواج وحشتناک و هول انگیز است گفت: این موضوع عقبه وحشتاکی دارد که به آن توجه نمی کنیم، همچنین در وزارت آموزش و پروش لشکرها معلم مجرد داریم؛ اینها چطور می توانند فرهنگ ازدواج را ترویج دهند.

وی افزود: آمارها تصریح دارند که به هیچ وجه کار جدی و مناسب انجام ندادیم و اگر بحث ازدواج را جدی بگیریم و ازدواج شکل بگیرد در عرض ۴ سال، ۱۵ تا ۱۹ میلیون نفر به جمعیت مان اضافه می شود.

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی با تاکید بر اینکه تلاش های ما هدفمند نیست گفت: کارهایی که می شود شوخی است و انقلاب لازم است.

مسعودی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: برای اینکه این کارها انجام شود باید دید چه منابع و چه برنامه ریزی هایی لازم است بنابراین خیلی از صحبت هایی که می شود اگر مبنای برنامه ریزی نداشته باشد به شکست می انجامد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در سال ۹۵ جهت افزایش وام ازدواج به ده میلیون تومان گفت: قبل از این مصوبه که وام ازدواج ۳ میلیون تومان بود ۴۵۰ هزار نفر در صف انتظار بودند اما یکدفعه طی یک ماه این جمعیت حدود ۶۸۰ هزار نفر شد.

دولت تکالیف متعددی دارد

مسعودی با بیان اینکه علی رغم وجود تحریم ها دولت باید این منابع را تامین کند اظهار داشت: بر اساس آماری که مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی داده است ما در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ، چهار برابر بیشتر وام ازدواج پرداخت کردیم ؛ درست است این دست اقدامات کافی نیست اما باید متوجه بود که دولت نیز تکالیف متعددی دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه هر کسی باید سهم خود را انجام دهد خاطر نشان کرد: اگر فکر کنیم موضوع تنها اقتصادی است اشتباه راهبردی کرده ایم.

پیش کشیدن بحث تحریم ها شوخی است؛ سوء تدبیر داریم

نقوی پور فر نیز با تاکید این اظهارات مسعودی گفت: ۴۰ درصد فاکتور ازدواج اقتصاد است و ۶۰ درصد دیگر فاکتور های فرهنگی است؛ هر کس باید وظیفه اش در این رابطه تعریف شود؛ خودمان خودمان را تحریم کردیم و آدرس بیرون دادن شوخی است، ما کشور فقیری نیستیم بلکه سوء تدبیر داریم.

وی با بیان اینکه اهمیت ازدواج را نمی شناسیم گفت: حوزه و دانشگاه ما باید پرچم دار اهمیت جایگاه خانواده باشند.

کشور همسایه ما وزارت خانواده تعریف کرده

رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی با بیان اینکه کشور همسایه حتی وزارت خانواده را تعریف کرده یادآور شد: پیشنهاد بنده این بود که به جای وزارت ورزش و جوانان ؛  وزارت زنان، جوانان و خانواده را تشکیل دهیم اما این موضوع شوخی گرفته شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار