قسمت دوم/

پاسخ سوالات خود در زمینه «حساسیت‌های فصلی در بهار» را اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «حساسیت‌های فصلی در بهار» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشک مربوطه دريافت كنيد.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «حساسیت‌های فصلی در بهار» که از سوی علیرضا خیاط زاده فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی ارائه شده به شرح زیر است:
 
 درمان حساسیت‌های فصلی
علیرضا خیاط زاده فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی بیان کرد: به منظور درمان حساسیت‌های فصلی در موارد خفیف از دارو‌های آنتی‌هیستامین کمک گرفته می‌شود. اما برای بهبودی در حالت‌های شدید استفاده از اسپری‌های استروئیدی استنشاقی داخل بینی ضروری است. این اسپری‌ها عوارض کمتری مانند خواب‌آلودگی در مقایسه با داروهای آنتی‌هیستامین به جا می‌گذارند.

بهبودی آبریزش، عطسه و خارش چشم
وی اظهار داشت: آبریزش، عطسه و خارش چشم از علائم رینیت آلرژیک محسوب می‌شود. این بیماری در ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد جامعه مشاهده می‌شود. مبتلایان به رینیت آلرژیک در مرحله اول باید از عوامل محرکی که سبب ایجاد حساسیت می‌شوند از قبیل: گرد و خاک، دود حاصل از دخانیات مانند سیگار و قلیان، بو‌های تند و گرده گیاهان و گل‌ها اجتناب کنند.

خیاط زاده عنوان کرد: برای بهبودی آلرژی در مرحله بعدی و در صورتی که این عارضه خفیف باشد باید از داروهای آنتی‌هیستامین و در حالت‌های شدید از اسپری‌های استنشاقی داخل بینی که حاوی ترکیبات کورتون دار هستند، استفاده شود. این اسپری‌ها حاوی دوز‌های پایینی از کورتون بوده بنابراین عوارض ناشی از کورتون را ندارند.

وی توصیه کرد: افراد دچار رینیت آلرژیک باید در نظر داشته باشند که به خصوص در فصل هایی که این عارضه شیوع بیشتری پیدا می‌کند حتی اگر علامتی ندارند از این اسپری‌ها استفاده کنند تا دوباره علایم بیماریشان عود نکند. مبتلایان به رینیت آلرژیک باید از تزریق آمپول‌های کورتون دار به منظور رفع علائم بیماری خود خودداری کنند.

درمان خشکی چشم
خیاط زاده تاکید کرد: برای درمان خشکی چشم ابتدا باید علت این عارضه به طور دقیق مشخص شود، زیرا گاهی بیماری‌های زمینه‌ای سبب این عارضه می‌شوند، ولی اگر خشکی چشم ناشی از رینیت آلرژیک باشد، باید درمان آلرژی برای آن صورت گیرد. همچنین استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی نیز برای رفع خشکی چشم ضروری است.

تفاوت بین سرما‌خوردگی و آلرژی
وی افزود: علایم آلرژی مانند عطسه، خارش چشم، آبریزش و گرفتگی بینی بسیار شبیه نشانه‌های سرما‌خوردگی است، ولی بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی اغلب با علائم سیستمیک مانند تب، عفونت و بدن درد همراه هستند و با درمان دارویی بهبود پیدا می‌کنند. سرما خوردگی بیماری زودگذر بوده، ولی آلرژی سِیر طولانی‌تری دارد و گاه ممکن است در بیشتر فصول سال وجود داشته باشد.

رفع سرفه‌های خشک در پاییز و بهار
خیاط زاده یادآور شد: سرفه‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از بیماری آسم باشد. البته سرفه‌های مزمن در اثر استعمال دخانیات نیز پدید می‌آیند. ولی اگر سرفه‌های خشک ناشی از بیماری آسم بوده در مرحله اول باید پرهیز از عوامل محرک صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اگر تعداد دفعات این سرفه‌ها کم باشد، باید از اسپری‌های گشاد‌کننده برونش استفاده شود، اظهار داشت: در صورتی که این سرفه‌ها به حدی باشد که شخص را در هنگام شب از خواب بیدار کند باید از درمان نگه دارنده یعنی اسپری‌های استروئیدی استنشاقی تنفسی به مدت سه ماه (روزانه ۲ بار) حتی اگر سرفه نداشته باشند، استفاده و پس از گذشت سه ماه باید برای ارزیابی نزد پزشک آلرژی مراجعه کنند.

گرفتگی بینی به هنگام وزش باد
خیاط زاده عنوان کرد: به طور کلی مبتلایان به آلرژی در اثر عوامل محیطی مانند گرما، سرما، گرده گیاهان و وزش باد علائم بیماریشان شدت پیدا می‌کند بنابراین از داروهای تسکینی برای کنترل نشانه‌های بیماریشان استفاده می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که بحث ژنتیکی نیز در بروز آلرژی نقش دارد متاسفانه بسیاری از مبتلایان به این عارضه همواره از این امر شکایت دارند که به محض قطع شدن دارو علائم بیماریشان مجدد ظاهر می‌شود که در این گونه موارد تست‌های حساسیت برای شخص باید انجام شود.

خیاط زاده تاکید کرد: در تست‌های حساسیت با استفاده از تزریق زیر جلدی مقادیر کم تا زیاد از عصاره ماده‌ای که فرد نسبت به آن حساسیت دارد، حساسیت زدایی صورت می‌گیرد.

درمان درد گوش
وی یادآور شد: ابتدا باید با معاینه پرده گوش، علت درد گوش به طور دقیق مشخص شود، زیرا ممکن است درد گوش ناشی از عفونت یا تجمع مایع در پشت گوش باشد، ولی اگر این درد در اثر ابتلا به آلرژی به وجود آمده باشد، به طور معمول با درمان آلرژی این درد نیز تسکین پیدا می‌کند.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
mohsen
۱۳:۱۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام آيا در فصل بهار يا تابستان تب عفونت گلو درد و بدن درد از نشانه سرماخوردگی ميباشد و آيا بايد حتما دارو مصرف كنيم؟
آخرین اخبار