افزایش دو برابری افسردگی در ۲۶ سال گذشته/ دروغ و ایجاد یاس در جامعه، به روان مردم آسیب می رساند

وزیر بهداشت و درمان گفت: در 26 سال گذشته میزان ابتلا به افسردگی در کشور دو برابر شده و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله اثرات بدی را در روح و روان مردم به جا گذاشته است.

تبلیغ یأس سبب کاهش پیشرفت در کشور / احداث 3 هزار خانه بهداشت و 7 هزار پایگاه و مرکز جامع سلامت/ کاهش وارداتی 350 میلیون دلاری در حوزه واردات دارو

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت ظهر امروز در سخنرانی قبل از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بهداشت و سلامت اظهار داشت: به برکت جمهوری اسلامی و نفس قدسی امام راحل نماز جمعه این یادگار انقلاب اسلامی امروزه در بیش از 1000 شهر کشور به صورت باشکوه برگزار می‌شود و این نماز وسیله‌ای برای وحدت، همدلی و اتحاد بین مردم شریف کشورمان است.

وی بیان کرد: همه ساله در چنین روزهایی در سراسر کشور به مناسبت هفته سلامت و بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی اقدامات حوزه سلامت به صورت تیتر وار به وسیله همکاران در سراسر کشور به سمع و نظر مردم می‌رسد.

هاشمی ادامه داد: در طول سه سال و هشت ماه که از شروع کار دولت یازدهم گذشته است اولویت ما توجه به خدمات سلامت در طرحی تحت عنوان طرح تحول سلامت بود که در هیات وزیران به تصویب رسید و باعث کاهش پرداخت مردم در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و تمام شدن دغدغه آنها بود به طوری‌که در این طرح 11 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده و افرادی که توانایی پرداخت حق بیمار را نداشته و همچنین امکان مراجعه به بیمارستان دولتی ندارند بدون هیچ دغدغه‌ای با مراجعه به این مراکز به درمان بیماری و مشکلاتشان می‌پردازند.

وی ادامه داد: پرداختی مردم از جیبشان در حوزه سلامت و بهداشت بسیار کاهش پیدا کرده و در عوض هزاران هزار میلیارد تومان دولت هزینه‌های بهداشتی و درمانی را برای مردم به ویژه حاشیه‌نشینان و روستاییان پرداخت کرده است.

هاشمی با بیان اینکه در یک دوره‌ای بابت آزمایش و تصویربرداری مردم هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کردند، افزود: هزینه پرداخت خدمات بهداشتی درمانی از جیب مردم روستاها به 3 درصد و شهرها به 6 درصد کاهش یافته است و بابت این کار دولت هزار میلیارد تومان به خصوص برای حاشیه شهرها هزینه کرده است.

وی عنوان کرد: در حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که متاسفانه وضعیت بهداشتی و درمانی آنها در یک زمانی بدتر از روستاییان بود که با انجام سرشماری به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت،‌پزشک در نظر گرفته شده و خدمات درمانی، بهداشتی و دندانپزشکی برای این مردم ایجاد کرده‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها دارای یک نواقصی بود که در این دولت برطرف شد، تصریح کرد: در را‌ه‌اندازی تخت‌های بیمارستان یک انقلابی ایجاد شد و به اندازه 20 سال در این دولت تخت بیمارستانی تجهیز و تحویل داده شد و همچنین به میزان 3 هزار میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی از شرکت‌های دانش بنیان در راستای تقویت آنها و تولید داخل خریداری و این وسائل را در اختیار بیمارستانهای سراسر کشور قرار دادیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این دولت 3 هزار خانه بهداشت و 7 هزار پایگاه و مرکز جامع سلامت ایجاد و در حوزه تقویت و تولید داخل هر ماه 2 داروی جدید تولید کرده‌ایم که امروز بالغ بر 100 داروی جدید در کشور تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: زمانی 60 درصد داروها تولید داخل و 40 درصد وارداتی بود ولی امروزه با وجود افزایش مصرف و بیمه شدن 11 میلیون نفر به صورت رایگان سهم تولید از 60 درصد به 70 درصد افزایش یافته و واردات 350 میلیون دلار کاهش و همچنین صادرات به کشورهای منطقه و دنیا افزایش یافته است.

هاشمی با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی سلامت روان است، افزود: سلامت به جسم سالم بستگی نداشته بلکه باید روح و روان و جامعه سالم باشند اما خوشبختانه باید بگویم که سلامت روانی در دنیا به شدت مورد توجه است،البته در کشور مشکلاتی را داریم که باید هر چه سریعتر در جهت سلامت روح و روان برطرف کنیم.

وی ادامه داد: کشور ما در یک منطقه آشوب زده قرار دارد که به خاطر زحمات مسئولان از امنیت کاملی برخوردار است اما عوارض ناشی از جنگ در سوریه، عراق،‌افغانستان، جنگ تحمیلی خودمان و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله اثرات بدی را در روح و روان مردم قرار داده است.

هاشمی با بیان اینکه سالیانه 18 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، افزود: 10 برابر آمار فوت شدگان ناشی از تصادفات خانه نشین و معلول شده و بسیاری از بچه‌ها یتیم و دچار مشکلات روحی فراوانی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان افسردگی در کشور بیشتر از متوسط دنیا نیست،‌ ادامه داد: میزان افسردگی در زنان 16 درصد و در مردان 10.5 درصد است و عواملی چون فقر، کم سوادی مشکلات فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی باعث بروز اضطراب می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر چه دروغ ،‌چشم و هم چشمی و طمع قدرت برای دنیا افزایش یابد به دنبال آن استرس بیشتر و خشم عمومی در جامعه توسعه پیدا می‌کند که این خشم باعث آسیب در قسمتهای مختلف و در بین افراد جامعه می‌شود.

وی گفت: در اثر آسیب رسیدن به سلامت روان گاهی نسل‌ها طول می‌کشد تا این عارضه برطرف شود و تا زمانی که یاس در جامعه تبلیغ می‌شود کشور دچار مشکلات روحی و روانی فراوانی می‌شود که بنا بر فرمایش امام راحل یاس از جهت شیطان است و امید و شکوفایی را از بین می‌برد.

هاشمی متذکر شد: کسانی که یاس را در کشور جاری می‌سازند یک مسیر غلط را دنبال می‌کنند و باید نا امیدی و یاس را از بین برد تا کشور به رشد و ترقی خودش در همه زمینه ها ادامه دهد.

وزیر بهداشت گفت: مشکلات اقتصادی،‌بیکاری و معیشتی باعث گرفتاری‌های روح و روانی در افراد می‌شود و همچنین اختلافات منطقه‌ای ، شخصی و اقتصادی که در بین برخی وجود دارد سلامت روح و روان جامعه را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از شهرها و یا حتی دانشگاههای علوم پزشکی می‌خواهند مستقل شوند و این مسئله باعث آسیب‌های روحی و روانی می‌شود تصریح کرد: نگاه کردن به زندگی و درآمد مردم و نداشتن قناعت باعث گرفتاری‌های اعصاب و روان در بین افراد می‌شود و در اثر همین مشکل افراد دچار اختلال خواب و گوشه‌گیری و انزوا می‌شوند که این مسئله فقط در بین مردم نبوده بلکه مسئولین نیز بدان گرفتار شده و در روابط خانوادگی و اجتماعی‌شان بی‌حوصله می‌شوند. واین مسئله باعث بروز مشکلاتی شده که نیازمند یک مشاوره روانشناس و یا روانپزشک پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ما به ازای هر 40 هزار نفر یک مشاوره روانشناسی قرار داده‌ایم تامشکلات اعصاب و روان مردم برطرف شود.

هاشمی با بیان اینکه مردم تصور دارند رفتن به پیش یک مشاوره روانشناس یک ظاهر منفی را از خودشان بر جای می‌گذارند، افزود: در دنیا مشاوران روانشناس برای خانواده‌ها وجود دارد تامشکلات روحی و روانی‌شان به طور مرتب طبق برنامه اندازه‌گیری شود.

وی ادامه داد: اگر خانواده‌ها نسبت به مشکلات روحی و روانی بچه‌ها بی‌توجهی کنند در آینده آن‌ها منزوی‌تر شده و همین مسئله باعث روی آوردن جوانان به سیگار و الکل می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه طی 26 سال گذشته میزان افسردگی دو برابر شده و این مسئله با باورهای دینی و حضور در نماز جمعه و مراسمات مذهبی که باعث آرامش روح است در تناقض بوده و به نظر من در کشورمان نباید غیبت، دروغ و تهمت وجود داشته باشد زیرا این عوامل باعث بروز استرس شده و روابط خانوادگی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

هاشمی عنوان کرد: فرزندان و جوانان از مسئولین الگو گرفته و از این طبیعت فضای مجازی درس می‌گیرند و خانواده‌ها باید در جهت کنترل خشم عمومی و برطرف کردن آن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه یک اصل عمومی را برخی از افراد در کشور تبلیغ می کنند، افزود: اگر بخواهیم یک انقلاب مؤثر و اثرگذار داشته باشیم باید به سلامت روح و روان توجه ویژه‌ای داشته و به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی برویم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
مقصر افسردگی مردم اونان که صب تا شب تو گوش مردم میخونن که بالاخره میمیرین و باس به فکر اون دنیا باشین اینجوری معلومه که مردم دست و دلشون به کار نمیره و مآیوس و افسرده میشن .