گفتگو اختصاصی با رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی؛

10 میلیون تومان؛ هزینه یک سال تحصیلی هر دانش آموز استثنائی/ با مشکلات فرهنگی جدی مواجه هستیم/سنجش نوآموزان عشایر رایگان انجام می‌شود

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در گفت و گویی مفصل به بیان فعالیت ها، چالش ها و کمبودهایی دوران فعالیت در این سازمان پرداخته که به تفصیل در ادامه آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛مجید قدمی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی  سال ها ست فعالیت در حوزه آموزش و پرورش استثنایی را دنبال می کند بر همین اساس گفت و گوی تفصیلی با وی ترتیب دادیم تا درمورد فعالیت، چالش ها و کمبودهای این حوزه بیشتر آشنا شویم.  
 
**باشگاه خبرنگاران: وضعیت بودجه آموزش و پرورش استثنایی را چطور ارزیابی می کنید؟

قدمی: سازمان آموزش و پرورش استثنایی سال 96 را در حالی آغاز کرده که خوشبختانه بودجه آن نسبت به چهار سال قبل حدودا 300 درصد افزایش پیدا کرده و از 24 میلیارد تومان به 96 میلیارد تومان رسیده است که این مبلغ غیر از بحث حقوق و سرانه ای است که در استان ها به مدارس داده می شود و با احتساب این عدد و میانگین دو و نیم میلیون تومان برای هر دانش آموز دولت بالغ بر 750 میلیارد تومان برای آموزش و پرورش استثنایی هزینه می کند.
 
**باشگاه خبرنگاران: چه تفاوتی در هزینه دانش آموزان استثنایی و عادی وجود دارد؟  
قدمی: به طورمیانگین برای هر دانش آموز استثنایی سالانه 10 میلیون تومان هزینه می کنیم البته برای دانش آموزان چند معلولیتی و اوتیسم هزینه ها کمی بیشتر است چون تراکم دانش آموزی خیلی کم می‌شود و آموزش‌ها به سمت آموزش انفرادی پیش رفته که تجهیزات خاص خود را می طلبد و این در حالی است که برای دانش آموزان عادی این رقم دو و نیم میلیون تومان درنظر گرفته شده است.
 
**باشگاه خبرنگاران: وضعیت سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزانو تامین هزینه آن چگونه بوده و چه تغییراتی داشته است؟  
قدمی: افزایش  بودجه باعث شده در برخی زمینه ها توفیقات خوبی داشته باشیم از جمله بحث سرویس ایاب و ذهاب که چهار سال پیش 80 درصد هزینه به عهده مردم و 20 درصد به عهده دولت بود اما اکنون این نسبت برعکس شده و در مناطق محروم هم سرویس ایاب و ذهاب تقریبا رایگان شده است. 

در سال 96 درنظر داریم تا تعداد استان هایی که سرویس ایاب و ذهاب رایگان دارند، افزایش داده وتاکنون 10 استان در این شرایط قرار دارند که امیدواریم جمعیت بیشتری از این خدمات بهره گیرند.
 
**باشگاه خبرنگاران: اقدامی برای کاهش تنوع مدارس و توسعه آموزش های فراگیر انجام شده است؟
قدمی: باید تاحد امکان به سمت آموزش‌های فراگیر برویم از هرگونه جداسازی پرهیز کنیم و نظام آموزشی باید درحدی منعطف باشد که تفاوت های فردی را در بپذیرد براین اساس 55 هزار و 779نفر از بچه های نابینا، ناشنوا و دارای مشکلات جسمی و حرکتی در این طرح شرکت داشتند که چهار سال قبل 37 هزار 133 نفر بوده اند که رشدی قریب به 50 درصد را نشان می دهد و از نظر  علمی این کار قابل دفاع است چرا که بچه ها برای زندگی واقعی آماده می‌شوند.
 
**باشگاه خبرنگاران: چه برنامه ها و سازمان‌دهی برای دانش آموزان طرح فراگیر انجام شده است؟
قدمی: پیش بینی ضوابط و مقررات انجام شده و برنامه هایی برای معلمان مدارس عادی تهیه شده است که به طور لوح های فشرده در اختیار آنها قرار می گیرد همچنین تمهیداتی اندیشیده شده تا دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی رها نشوند و به طور برنامه ای سیستماتیک حمایت شوند.
 
**باشگاه خبرنگاران: با توجه به تاکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر کاهش تنوع مدارس، آیا همکاری‌های لازم با سازمان در اجرای این طرح شده است؟  
قدمی: برای اجرای طرح فراگیر که در جهت کاهش تنوع مدارس گام بر می‌دارد حتما باید همکاری نزدیک با آموزش و پرورش وجود دارد که کار موفقیت آمیز باشد و این تعامل به خوبی در حال اجرا است و هم افزایی ایجاد شده که دانش آموزان رها نشود.
 
**باشگاه خبرنگاران: وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان چطور بوده و برنامه ای برای افزایش آن پیش بینی شده‌است؟
قدمی : توسعه پوشش تحصیلی از مسائلی است که باید برای آن سرمایه گذاری کنیم که 4 سال گذشته پوشش تحصیلی قریب به 110 هزار نفر بود اما الان به 127 هزار 359 نفر رسیده است که 16 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

آمارها نشان می دهد افرادی هستند که با وجود فراهم بودن شرایط در مدرسه اما برای تحصیل اقدام نمی کنند که نشان می دهد با مشکلات فرهنگی مواجه هستیم که فرزند با نیاز ویژه را پنهان می‌کنند البته در مناطق محروم این مساله بیشتر دیده می شود.
 
**باشگاه خبرنگاران: برنامه و سیاست تضویقی درنظر گرفته شده تا مشکلات فرهنگی برای افزایش پوشش تحصیلی برطرف شود؟
قدمی: برنامه ای که برای این منظور درنظر گرفتیم شامل آموزش خانواده بوده همچنین خدمات حمایتی  را ارائه می دهیم که براین اساس سمعک ، واکر، ویلچر و مواردی از این قبیل به طور رایگان ارائه می شود.
 
این مساله قابل ذکر است که خانواده‌ها موظف بوده بچه‌ها را به مدرسه بفرستند و در غیر این صورت و ممانعت از آن مرتکب جرم می شوند و که از نظر قانونی پیگیری می کنیم.
 
**باشگاه خبرنگاران: وضعیت سنجش نوآموزان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
قدمی: از برنامه های دیگری که مورد توجه قرار گرفته بحث سنجش بوده که از سال قبل نوآموزان پیش دبستانی هم نیز اضافه شدند و نسبت به چهار سال قبل 26 درصد رشد داشته است و سال قبل یک میلیون و 452 هزار نفر تحت پوشش طرح قرار گرفتند.
 
**باشگاه خبرنگاران: آماری از جزئیات طرح سنجش و نقاط قوت و ضعف شناسایی شده در نوآموزان وجود دارد؟
قدمی: با توجه به ارزیابی های انجام شده 74 درصد نوآموزان سابقه قبل از دبستان دارند که بسیار ارزشمند است چرا که این گروه در نمره آمادگی تحصیلی شرایط بهتری دارند. 

دیگر اطلاعات نشان می دهد 96 و نیم درصد نوآموزان راست دست و شش و نیم درصد چپ دست بودند همچنین حدود صد و 25 هزار نفر پدر یا مادر اظهار بی سوادی کردند که با سازمان نهضت همکاری داشتیم. 

محور بعدی شناسایی 32 هزار نفر دیرآموز بوده است که دارای ضریب هوشی مرزی بین 70 تا 90 هستند که از نظر تحصیل باید در مدارس عادی باشد اما نیازمند رعایت اصولی هستند همچنین سال گذشته شش هزار و 502 نفر در مدارس خاص حضور پیدا کردند و قریب به یک هزار 500 نفر در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل شدند.
 
**باشگاه خبرنگاران: برنامه ای برای بهبود شرایط دیرآموزان در مدارس عادی اتخاذ شده است؟  
قدمی: فیلم های آموزشی برای معلمان تهیه شده تا شیوه برخوردبا دیرآموزان را بدانند و مشخصات این بچه ها گفته شده تا شناسایی این گروه به درستی انجام شود.  
 
**باشگاه خبرنگاران: طرح سنجش امسال چطور برگزار خواهد شد؟
قدمی: امسال پیش بینی می شود تعداد پایگاه‌های به یک میلیون و 200 محل برسد در حالی‌که سال گذشته حدود 900 پایگاه بوده همچنین هزینه سنجش 20 هزار تومان برآورد شده و امسال برای دومین سال عشایر به طور رایگان سنجش می شوند و از اول خردادماه فرآیند سنجش را آغاز می‌کنیم.
 
سال گذشته تعدادی بین انجام طرح سنجش در مدارس ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل شدند که بعد از ببرسی های انجام شده به این موضوع پی بردیم و آمار آن‌ها بین 40 تا 50 هزار نفراست که  از اول اردیبهشت به مدت یک ماه کار سنجش برای آنها انجام می‌شود.
 
**باشگاه خبرنگاران: چه برنامه‌هایی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده تا آمادگی بیشتری برای مواجه با فزرندان استثنایی داشته باشند؟
قدمی: خانواده ها نیاز به برنامه های آموزشی داشته که چنین برنامه هایی برای آنها درنظر گرفته تا چگونگی برخورد با شرایط را فراگیرند چرا که روش‌های تربیتی فرزند آنها خاص است. 

وقتی خانواده با پدیده معلولیت انجام می‌شود شوک آور است بنابراین باید با اقدامات مشاوره ای این واقعیت را برای خانواده ایجاد کنیم در روند برخورد خانواده ابتدا انکار مساله سپس احساس گناه پس از خشم خانواده ها و گوشه گیری و انزوا است بعد از مراحل به واقعیت می رسند که برخی خانواده ها در یکی از این مراحل می مانند بنابراین جایگاه آموزش خانواده در این شرایط بسیار تاثیر گذار است.
 
**باشگاه خبرنگاران: مهم ترین و بهترین کاری که در دوران فعالیت خود داشتید، چه اقدامی می دانید؟
قدمی: طرح خدمات حمایتی بهترین فعالیتی بوده که انجام دادیم که از افتخارات محسوب می شود وتاکنون پنج هزار و574 نفر تحت پوشش قرار دادیم و بیش از هفت میلیارد هزینه کردیم. 

باید فراموش نکنیم و این مساله را در کشور جا بیاندازیم که معلولیت مشکل فرد نیست و مشکل جامعه بوده و حالا دولت در این امر گام های خوبی برداشته است.  
 
**باشگاه خبرنگاران: چه کمبودهایی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی هنوز وجود دارد؟
قدمی: تجهیزات توانبخشی گران است که باید اعتبارات لازم را اختصاص دهیم همچنین تا دو سال آینده 600 تا 700 نفر بازنسشته می شوند که باید مجوز جذب نیرو داشته باشیم که کمبود نداشته باشیم.
 
**باشگاه خبرنگاران: در پایان اگر مطلبی برای مخاطبان باشگاه خبرنگاران دارید، بیان کنید.
قدمی : برخی معلمان تغییر صندوق داشتند مثلا از تامین اجتماعی به خدمات اجتماعی انتقال داشتند که در حا بررسی کارهای این گروه هستیم و مشکلات سنوات ارفاقی معلمان را نیز حل کردیم در سایر موارد هم سعی میک نیم مطابق با استانداردهای دنیا و رضایت بخشی خانواده ها فعالیت داشته باشیم.  

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
حالا میگی چکار کنیم این پول هم خود والدین بدهند
آخرین اخبار