ارتباط نویسندگان با سینماگران ضعیف است

محمدرضا خردمندان یكی از دلایل اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی در آثارشان را ارتباط ضعیف میان نویسندگان با سینماگران عنوان كرد.

ارتباط نویسندگان با سینماگران ضعیف است
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا خردمندان یكی از دلایل اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی در آثارشان را ارتباط ضعیف میان نویسندگان با سینماگران عنوان كرد. این كارگردان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری حوزه هنری اظهار كرد: به واسطه سال‌ها فعالیت در حوزه ادبیات داستانی این فضا را كاملا می‌شناسم. متاسفانه ما سال هاست كه یك اثر ادبی كه بخواهیم به آن افتخار كنیم و احساس كنیم ادبیاتمان بالنده و پویا شده است، نداشتیم و به نظر می‌رسد ادبیات داستانی‌ما در حال لاغر شدن است؛ چراكه حمایت درستی از آن نمی‌شود. بنابراین زمانی هم كه این اتفاق می‌افتد، سینما هم مسلما نمی‌تواند به آن تكیه كند. من تصور می‌كنم تعداد آثاری كه در حوزه ادبیات داستانی تولید می‌شود كه به درد سینما بخورد، زیاد نیست.
 
وی سپس یادآور شد: مسئله بعدی در همین زمینه ارتباط میان نویسندگان ادبیات داستانی و سینماگرانمان است كه متاسفانه در كشورمان خیلی ضعیف است و از طرفی سینماگران ما هم خیلی داستان نمی‌خوانند و مطالعه ادبیات داستانی فیلم‌سازان‌مان پایین است به همین خاطر این مسئله هم شاید یكی از دلایل و چرایی اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی در آثارشان باشد. ما نمونه‌های زیادی هم از بحث اقتباس در تاریخ سینمای خودمان داشتیم كه متاسفانه شكست خورده‌اند و در نهایت نویسندگان اثر نیز رضایت نداشتند كه به نظرم باید این مسئله آسیب‌شناسی شود.
 
خردمندان در پایان گفت‌و‌گوی خود به تعصب نویسندگان كتاب روی آثارشان اشاره كرد و توضیح داد: از طرفی تعصبی كه نویسندگان روی آثارشان دارند، كار را برای سینماگران دشوار كرده است؛ چون وقتی داستان قرار است به زبان سینما و قاب تصویر درآید، كمی تغییر می‌كند اما نویسندگان معمولا در قبال این اتفاق موضع می‌گیرند و علاقه‌ای به تغییر داستانشان ندارند، البته ناگفته نماند كه ما نمونه‌های موفقی هم در همین زمینه اقتباس همچون «قصه‌های مجید» در آثارمان داشتیم. این اثر الگوی اقتباسی از آثار هوشنگ مرادی كرمانی است كه توانست ماندگار شود و با این اتفاق ماندگار تر شد.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار