وزیر انرژی و آب افغانستان:

اجرای معاهده هیرمند از اهداف ساخت سد کمال‌خان است

وزیر انرژی و آب افغانستان یکی از اهداف ساخت سد «کمال خان» در نیمروز واقع در جنوب غرب افغانستان را اجرای دقیق معاهده هیرمند در چارچوب طرح کلان مهار آب های این کشور دانست و گفت که مهمترین و محوری ترین بخش این طرح کلان، آب های فرامرزی است.

وزیر انرژی و آب افغانستان: اجرای دقیق معاهده هیرمند یکی از اهداف ساخت سد کمال خان استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، علی احمد عثمانی روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی در کابل به مناسبت امضای قرارداد ساخت فاز سوم سد کمال خان افزود که تولید 9 مگاوات برق، احیای تالاب هامون، تامین اب مورد نیاز زراعی و آشامیدنی مردم منطقه، کنترل سیلاب ها و ایجاد اشتغال، از دیگر اهداف ساخت سد کمال خان در حوزه آبی جنوب غرب کشور است.

قرارداد ساخت فاز سوم سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند روز پنجشنبه گذشته با حضور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در استان نیمروز میان وزارت انرژی و آب و یک شرکت ترکیه ای با مشارکت شرکت «افغان آسیا بنا» به ارزش 78 میلیون و 777 هزار و 387 دلار امضاء شد.

بر اساس این قرارداد، فاز سوم سد کمال خان در مدت 42 ساخته می شود و شرکت سازنده ترک هنگام امضای قرارداد ساخت این سد گفت که ممکن است اجرای آن زودتر از موعد پیش بینی شده در قرارداد به پایان برسد.

این سد در شهرستان «چهار برجک» استان نیمروز و در فاصله 70 کیلومتری شهر «زرنج» ساخته می شود و 1.6 کیلومتر طول و 16.5 متر ارتفاع دارد. ظرفیت ذخیره آب در این سد 52 میلیون متر مکعب خواهد بود.

معاهده هیرمند در سال 1351 خورشیدی میان ایران و افغانستان، امضاء شده است و براساس آن، هرثانیه 26 متر مکعب آب باید به ایران سرازیر شود.

وزیر انرژی و آب افغانستان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در باره احتمال تغییر میزان سرازیر شدن آب تعیین شده در معاهده هیرمند پس از تکمیل ساخت فاز سوم سد کمال خان تصریح کرد «ما نمی خواهیم آب وسیله تقابل ما باشد.

ما باید واقعیت ها را بپذیریم و کاهش حقابه بر اثر خشکسالی حاکم بر منطقه در خود این معاهده پیش بینی شده است.»

عثمانی در پاسخ به پرسش این پرسش که دولت ترکیه شرکت «SAROL» را که قرارداد ساخت فاز سوم سد کمال خان با آن امضاء شد، ورشکسته اعلام کرده و باوجود اسناد و مکتوباتی که وزارت انرژی افغانستان، آنها را مشاهده کرده به چه دلیل قرارداد با این شرکت به امضاء رسیده است، گفت که مرجع تائید این شرکت وزارت انرژی و آب نیست.

خبرنگار دیگری سوال کرد که دولت ترکیه تائید کرده است که این شرکت می تواند در مزایده ها شرکت کند، اما با توجه به ورشکسته بودن ، ایا توان اجرای این طرح را خواهد داشت؟

وزیر انرژی و آب افغانستان گفت: ما این موضوع را به وزارت خارجه ارجاع دادیم و اداره تدارکات ملی و وزارت اقتصاد اسناد را بررسی کردند و مورد تائید قرار دادند. شما می توانید این موارد را از این مراجع سوال کنید. مرجع تائید این شرکت ترک، وزارت انرژی و آب نبوده است.

عثمانی در باره احتمال مواجه شدن تهدیدات امنیتی برای ساخت فاز سوم سد کمال خان گفت که پیش بینی ها و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شده است و چنانچه مهار آب های فرامرزی و هر یک از سدهای این کشور با تهدید امنیتی مواجه شود، طرح های بدیلی برای آن تدوین شده که آن را به اجرا خواهیم گذاشت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.