امام موسی کاظم و خاندانشان همگی مبارزان تاریخ ساز بودند

امام موسی بن جعفر (ع) و فرزندانش از مبارزان تاریخ ساز بشریت بودند.

25 رجب مصادف است با شهادت امام موسی کاظم (ع). به همین مناسبت خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی گفتگویی را در ارتباط با این امام بزرگوار ترتیب داده اند.

ویژگی شخصیتی امام موسی کاظم(ع) چه بود؟

در میان حضرات معصومین صفات مشترکی داریم که از آقا رسول خدا(ص) تا امام زمان(عج) تجلی پیدا کرده است. اما ویژگی هایی نیز داریم که مخصوص هر یک از معصومین است و از آن به عنوان اختصاصات یاد می شود. مانند اختصاصات نبی.
وجود مبارک آقا موسی ابن جعفر(ع) هم اختصاصاتی در وجوه مختلف دارد. مثلا اینکه در زندگانی ایشان زندان بسیار طولانی رقم خورد و جزو مقدرات حضرت بود که سال ها محبوس باشند، از آن جمله است.حتی در زندان هایی که حضرت در آن ها محبوس بودند، شب و روز قابل تشخیص نبود. و به همین علت ایشان در دوران خودشان مبارزات جدی بر ضد ظلم داشتند. همچنین خاندان ایشان نیز به همین دلایل مبارزان جدی در زمان خود بودند. چنانچه خانم حضرت معصومه(س) برای زیارت امام رضا(ع) به سمت ایران حرکت کردند و به شهادت رسیدند. یا در مورد فرزند دیگر ایشان شاهچراغ نیز به همین ترتیب. و همگی از مبارزان تاریخ ساز بشریت بود.
 
امام موسی کاظم(ع) از جمله امامانی بودند که به خاطر رفتارهای زشت شیعیان به این بلایا گرفتار شدند. در کافی روایتی دیدم که مضمون آن به این شکل بود که از جانب حق ازحضرت سوال می شود که آیا حاضری خودت به این بلایا گرفتار شوی یا شیعیان که ایشان گفتند شیعیان.

عکس العمل و واکنش های حضرت موسی بن جعقر(ع) و طریقه مبارزات ایشان چگونه بود؟

بدیهی است که امام معصوم(ع) برای همه ابتلائات آماده است. همه ائمه علیهم االسلام برای امتحانات الهی آماده هستند و سنگینی آن را می پذیرند. اما امتحان ایشان در دوره خودشان بسیار سخت بود و هیچ کدام از ائمه این چنین زندان هایی نداشتند. ایشان صبر می کردند.

چرا در دوران امامت ایشان انشعابات زیادی در مذهب به وجود آمد؟

همین زندان های طولانی زمینه لازم برای تمرد، انشقاق و انشعاب به وجود آورد. عده ای به این قائل شدند که موسی بن جعفر (ع) همان مهدی موعود است و به زودی قیام خواهد کرد. از آن جهت که ارتباط فکری بعضی ها با مدینه کم بود، اختلافات فکری بینشان به وجود آمد. البته این انشعابات در زمان امام هادی(ع) تقریبا تمام شده بود.

عبادت حضرت چگونه بود؟

شدت عبادت موسی بن جعفر(ع) و حال ایشان در وقت عبادت و اتصال به عالم بالا بسیار مشهود بود. آن حضرت اصرار به اقامه عبادت در تنهایی داشتند و از ایشان نقل است که از خداوند طلب گوشه تنهایی می کردند که به عبادت خود بپردازند. 

برای اینکه رضایت آن امام بزرگوار حاصل شود، باید روحیه عبادت را در میان مردم اشاعه دهیم و کاری کنیم که مردم عبادت را در فضای روحی مناسب و رعایت مراتب تقوا انجام دهند. 

گفتگو از فریده قهرمانی 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.