خطر پنهان‌کاری‌های مالی در زندگی مشترک

مخفی کردن مسائل مهم از همسر تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. در این مطلب خطرات دروغ گفتن به همسر در زمینه مسائل مالی تبیین شده است.

خطر پنهان‌کاری‌های مالی در زندگی مشترک
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ برخی افراد پس از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک با اینکه با همسر خود صمیمی هستند، اما گاهی اوقات مسئله خاصی را از او مخفی می‌کنند. مثلا مردی که کار خود را از دست داده، مدتی این موضوع را به همسرش نمی‌گوید و مانند گذشته صبح‌ها از خانه بیرون می‌آید و عصر بر می‌گردد تا همسرش متوجه بیکاری او نباشد. پس از چندی مسئله روشن می‌شود و در برابر گله همسر خود به توجیه این پنهان کاری می‌پردازد.

خانم‌ها نیز گاهی مسائلی را از شوهر خود مخفی می‌کنند که از جمله آن‌ها موضوع مالی است. بسیاری از آن‌ها از این که در آینده دچار تنگدستی شوند احساس نگرانی می‌کنند و ذخیره‌ای را در نظر می‌گیرند تا در مواقع لازم برای آن‌ها کارساز باشد و مشکل خانواده را برطرف کند.

اصولا افراد برای پنهان کاری‌های خود ممکن است دلائل خاصی داشته باشند، اما یکی از مسائلی که می‌تواند باعث سستی روابط بین زن و شوهر و همچنین بنیان خانواده شود موضوع پنهان کاری‌های مالی در زندگی مشترک است که تبعات بدی بدنبال دارد.

مرجان محمدیان دکترای روانشناسی عمومی در خصوص تبعات پنهان کاری‌های مالی در زندگی مشترک بیان داشت:این کار نه تنها ضررهایی به طرف مقابل و زندگی مشترک می‌زند بلکه زیان هایی را متوجه خود فرد پنهان کار می‌کند.

وی با اشاره به این که پنهان کاری یا شفاف نبودن مسائل مالی در طیف وسیع دروغ نامیده می‌شود، افزود: یکی از اثرات مضر این کار متوجه فردی هست که پنهان کاری می‌کند، زیرا باوری در او شکل می‌گیرد که همه آدم‌ها می‌توانند پنهان کاری کنند چرا که خودش این کار را انجام می‌دهد بنابراین هیچ وقت نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند.

 وی ادامه داد: بطور مثال اگر زنی امور مالی خود را از همسرش پنهان کند به مرور زمان این باور در او تقویت می‌شود که اگر من پنهان کاری می‌کنم، دیگران هم ممکن است این کار را بکنند و در نتیجه اگر همسرش حرفی به او بزند باور نکرده و احساس می‌کند که پنهان کاری می‌کند و در نهایت خودش آزار و اذیت می‌بیند؛ بنابر این یکی از تبعات اصلی این کار به شخص پنهان کار باز می‌گردد.

*** مسائل مالی را برای طرف مقابل خود شفاف سازی کنید
دروغ و پنهان‌کاری در خصوص مسائل مالی از جمله عواملی است که می‌تواند به زندگی مشترک آسیب رسانده و حتی منجر به طلاق شود و شخصی که پنهان کاری می‌کند در درجه اول به خودش آسیب می‌زند چرا که به مرور زمان بدبینی‌ها شروع شده و اعتماد به نفسش پایین می‌آید.

به گفته محمدیان آدم‌ها زمانی به یکدیگر نزدیک می‌شوند که رازهای مشترکی با هم داشته باشند یا مسائلی دارند که برای خودشان ارزشمند است و در طبق اخلاص برای یک نفر دیگر می‌گذارند.

این دکترای رواشناسی عمومی افزود: مثلا زمانی که وارد مدرسه می‌شویم همکلاسی یک دوست ساده محسوب می‌شود و هنگامی که فرد رازی را با او درمیان بگذارد و احساس نزدیکی کند، به دوست صمیمی تبدیل شده است، زیرا حریم خصوصی ارزشمند است و آن را به طرف مقابل ارائه داده است.

وی با تاکید بر این مسأله که اگر زنی دوست ندارد از نظر مالی در زندگی هزینه کند بهتر است طرف مقابل خود را به شکل مطلوب آگاه کند، گفت:: ممکن است مسائل مالی برای یک شخص خیلی ارزشمند باشد، بنابر این وقتی آن اطلاعات را به طرف مقابل خود ارائه می‌دهد یعنی خیلی احساس نزدیکی با او می‌کند که باعث آرامش روانش می‌شود، اما اگر دوست ندارد از نظر مالی در زندگی هزینه کند بهتر است طرف مقابل خود را به شکل مطلوب از این عدم علاقه آگاه کند و بگوید که احساس خوبی به من داده نمی‌شود که از مسائل مالی خود بگویم و با انجام این کار به تفاهم با یکدیگر برسند.

***فرزندان از والدین الگو می‌گیرند 
محمدیان با اشاره به این که فرزندان سرمایه‌های عاطفی والدین محسوب می‌شوند، تصریح کرد: از دیگر تبعات پنهان کاری‌های مالی در زندگی مشترک این است که فرزندان وقتی بزرگتر می‌شوند هم به پدر نزدیکند و هم به مادر، در نتیجه زمانی که این مسائل را بین والدین خود مشاهده می‌کنند، یاد می‌گیرند که پنهان کاری داشته باشند و تمام آسیب‌ها از این جا آغاز می‌شود.

این دکترای روانشناسی ادامه داد: والدین تلاش می‌کنند تا سرمایه مالی برای زندگی خود جمع کنند، اما با پنهان کاری هایی که در این زمینه انجام می‌دهند فرزندان یعنی سرمایه‌های عاطفی خود را که به خاطر آن‌ها تشکیل خانواده داده اند، از دست می‌دهند؛ زیرا فرزند بر اساس ادراک کمی که دارد و هنوز به مرحله رشد و تکامل نرسیده یاد می‌گیرد خیلی از ارتباطات و کارهایی را که انجام می‌دهد، پنهان کند.

***مراقب شکل گیری طلاق عاطفی باشید
زمانی که زن خارج از منزل کار کرده، اما درآمدش را صرفا برای خودش نگه می‌دارد و برای زندگی خرج نمی‌کند این احساس را در شوهرش ایجاد می‌کند که در حق او ظلم کرده است، زیرا زمانی را که باید در منزل و رسیدگی به امور زندگی مشترک صرف کرده باشد به کار کردن در اجتماع پرداخته و در کنارش هیچ بازخوردی را از نظر مالی به شوهرش نشان نمی‌دهد.

محمدیان در این زمینه اظهار داشت: وقتی زنان چنین عکس العملی را در زندگی مشترک از خود نشان می‌دهند، مرد‌ها ا. حساس می‌کنند حقی را به کسی داده اند که بازخوردی از آن نمی‌بینند.

وی پول را نمادی از قدرت در همه انسان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: زن‌ها به لحاظ روانی عاشق مردانی می‌شوند که قدرت دارند و و از طرفی وقنی زنی پولش را به خانه می‌آورد و خرج زندگی می‌کند این احساس در او شکل می‌گیرد که حالا او قدرت دارد و در نتیجه می‌خواهد در خیلی از مسائل دخالت کند و مرد را به لحاظ روانی کوچک می‌بیند که این امر سبب ایجاد یکسری از اختلافات میان زوجین می‌شود.

این دکترای روانشناسی عمومی تاکید کرد: اگر مرد بطور مستقیم بخواهد که زن پول خود را در منزل خرج کند از نظر روانی در ناخودآگاه ذهن زن کوچک می‌شود و به مروز زمان فاصله عاطفی و طلاق عاطفی شکل می‌گیرد، چون زن با بودن در کنار مردی که ضعیف است هیچ لذتی نبرده در نتیجه نیازهایش برطرف نمی‌شود.

وی در خصوص راهکار این موضوع گفت: بصورت منطقی و روانکاوی باید دو طرف از همان ابتدا با هم توافق کنند که یک حساب مشترک داشته باشند و هر کدام مانند یک قلک مقداری پول در آن حساب بگذارند و ماهانه از آن حساب مشترک خرج زندگی خود کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

***ضرورت نگرش منطقی به مسائل
 قبل از ازدواج افراد به هیجانات خود قفل و زنجیر می‌شوند بنابر این در بعد هیجانی خیلی از افراد بر اساس تیپ شخصیت خود تصمیم گیری نکرده و انتخاب نمی‌کنند مثلا فردی که دوست دارد خودش در اوج قدرت باشد و همسرش زیر سلطه او در بعد هیجان همه چیز را قبول می‌کند، اما به مرور زمان و با افت هیجانات پشیمان می‌شود.

خیلی از اختلاف‌ها بر سر این موضوع است که مرد قبل از ازدواج قبول می‌کند که همسرش حقوقش را در خانه خرج نکند، اما پس از ازدواج زیر حرفش می‌زند و از همسرش می‌خواهد او هم بخشی از حقوقش را در خانه خرج کند. اما این موضوع را چطور می‌توان حل کرد؟

محمدیان برای رفع این مشکل بیان داشت: دفترهای ثبت ازدواج مانند دفترهای ثبت شرکت است و زمانی که دو نفر با هم شراکت می‌کنند اول باید بررسی کنند چقدر می‌توانند از پس این شراکت برآیند و آیا می‌توانند مثلا هزینه‌های آن شرکت را پرداخت کنند، زیرا در غیر اینصورت به مرور زمان ورشکست می‌شوند.

وی افزود: در مورد ازدواج هم وضعیت به همین شکل است و نمی‌توان صرفا از بعد احساس به آن نگاه کرد و یکطرفه جلو رفت، بنابر این افراد نباید بگویند با همه چیز میسازم که این امر کاملا غلط است بخصوص در جامعه امروزی؛ زیرا اگر ۶۰ سال پیش افراد اینگونه بودند ویترین‌های زندگی کم بود.

این دکترای روانشناسی عمومی ادامه داد: اکنون اگر کسی این حرف‌ها را بزند، از دید ما شعار است و صرفا بعد هیجانی است بنابر این باید همه چیز شفاف و واضح باشد و اگر زوجین در بعد هیجانی قرار دارند بهتر است خانواده‌ها این مسائل را شفاف سازی کنند.

به گفته وی اگر بعد هیجان را کنار بگذاریم، چون زنان بخشی از فرصت زندگی مشترک را در خارج از منزل می‌گذرانند و اگرهمسرانشان بازخوردی نبینند، طبیعی است که مشکلاتی حاصل شود.

محمدیان بیان داشت: زن بایدخود را جای شوهرش بگذارد که اگر صبح تا شب منزل نباشد و پولی هم به خانه نیاورد و بازخوردی از شوهرش نبیند آن موقع کم کم سرخورده می‌شود؛ پس برای درک موضوع بهتر است خود را جای فرد مقابل گذاشته و شبیه سازی کنیم.

***قبل از ازدواج تمامی مسائل مهم را برای یکدیگر بازگو کنید
این دکترای رواشناسی با تاکید بر این که افراد باید از هر نوع پنهان کاری در ازدواج و زندگی مشترک خود داری کنند، اظهار داشت: درازدواج با پنهان کاری مخالفیم مگر این که چیزی گفته نشود، اما اگر چیزی وجود دارد و گفته نشود یعنی شخص پنهان کاری می‌کند و کار اشتباهی است.

وی گفت: بهتر است دو نفر قبل از ازدواج با یکدیگر صحبت کرده وتمامی مسائل خود را دربا یکدیگر در میان بگذارند و حتی با مراجعه به روانکاو مسائل را برای زندگی مشترک شفاف سازی کنند تا بدانند چگونه فاصله روانی میان آن‌ها کم یا زیاد می‌شود.

محمدیان در خاتمه یاد آور شد: مراجعه به متخصصان روانکاوی برای درک بهتر مسائل زندگی مشترک سبب می‌شود تا افراد نسبت به حرفهایی که واقعیت دارند سوء گیری نداشته باشند و در مورد مسائل مالی هم بهتر است زوجین از درآمدهای خود برای یکدیگر صحبت کرده و به یک میزان در حساب مشترکی که به عنوان قلک برای مخارج زندگی در نظر گرفته می‌شود، شراکت داشته باشند و مابقی درآمد زن نیز برای خودش باشد.

گزارش از زهرا رحیمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۴۰ ۲۴ تير ۱۴۰۲
قانون درزمینه مسائل زناشویی مشکل داره
قانون بایدشفاف همه جرمهاوهمه مسائل خانواده وهمه چیزروپیش بینی کنه ودردیدهمگان قراربده تاخانواده هاقانون روبشناسن وازقانون سرپیچی نکنن درنتیجه مشکلی دردنیاوآخرت براشون پیش نیاد
Iran (Islamic Republic of)
پیام رهنما
۱۵:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
پنهان کاری در هیچ کاری خوب نیست...حرفهای خوبی آموزش داده شده.

خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
بسیار جالب و آموزنده بود ...ممنون از مطلب خوبتون
آخرین اخبار