ران پال: آمریکا برهم زننده‌ ثبات جهان است، نه ایران

سیاستمدار سابق آمریکایی، ضمن انتقاد از اظهارات ضدایرانیِ اخیر وزیر امور خارجه کشورش گفت: آمریکا برهم زننده‌ی ثبات جهان است، نه ایران.

ران پال: آمریکا برهم زننده‌ ثبات جهان است، نه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، ران پال ، سیاستمدار سابق آمریکایی، در ابتدای برنامه خبریِ موسوم به «گزارش آزادی»، پس از پخش قسمت هایی از اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، علیه ایران گفت: برخی از کارشناسان می گویند: دولت آمریکا نمی تواند به لوایح مهم داخلی مانند جایگزین کردن سامانه خدمات درمانی یا اصلاح قوانین مالیاتی بپردازد، زیرا بحران های متعدد جهانی - از جمله در سوریه، عراق، یمن و کره شمالی - وجود دارد که باید به آن رسیدگی کند. 

ران پال افزود: رکس تیلرسون در کنفرانس خبریِ فوریِ خود، ایران را سرمنشاء تمام این مشکلات معرفی کرد و آن را بزرگترین برهم زننده ی ثبات خواند. از اینرو، تیلرسون مواضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کرد. 

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نیز در خلال تبلیغات انتخاباتی اش همواره می گفت که می خواهد از دست آن توافق (برجام) خلاص شود، زیرا آن توافق (برای ایران) بیش از حد سخاوتمندانه بوده است. این در حالی است که تیلرسون، به رغم تمام لفاظی های قاطع خود علیه ایران، گفت که ما به این توافق (برجام) پایبند خواهیم ماند. 

ران پال تشریح کرد: این صرفاً توافقی میان آمریکا و ایران نیست، بلکه برخی دیگر از کشورها، مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در این توافق دخیل بوده اند. آن کشورها نمی‌خواهند کاری در این خصوص انجام دهند (نمی خواهند توافق را برهم زنند). آنان از این توافق منتفع شده اند. 

ران پال پرسید: چرا ما (آمریکا) ناگهان باید با کشورهایی که هیچ تهدیدی برای ما محسوب نمی شوند، چنین برخوردهای خصمانه ای بکنیم؟ البته تمام این نوع کارها همواره به نام «امنیت ملی» انجام می شود. 

دانیل مک آدامز، تحلیلگر سیاسیِ این شبکه گفت: نه تنها این کشورها (که شما به آن ها اشاره کردید) هیچ تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی شوند، بلکه ایران در عراق و سوریه، در واقع متحدِ ما (آمریکا) در جنگ علیه (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش است و هیچ شکی در این نیست. 

من به نکاتی که تیلرسون در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرده است، به دقت توجه کردم و می توانم بگویم که برخی از مسائلی که تیلرسون آنان را به آن متهم می کند، در واقع می‌تواند درباره ی خودِ ما (آمریکا) گفته شود. 

به عنوان مثال، تیلرسون گفته است که ایران به دولت (بشار) اسد (رییس جمهور سوریه) تسلیحات و آموزش می دهد. مک آدامز افزود: آن همان دولتِ قانونیِ سوریه است و از متحدان خود این را خواسته است و آنان نیز به درخواست دولت سوریه جامه عمل پوشانده‌اند. 

تیلرسون به آنان (ایران و برخی دیگر از کشورها) اتهام زده است که جنگجویان خارجی را (به سوریه) می فرستند. مک آدامز افزود: آنان به آن کشور دعوت شده بودند، اما آمریکا نه تنها جنگجویان خارجی می فرستد، بلکه نیروهای نظامی آمریکایی را به داخل سوریه به صورت غیرقانونی و بدون این که دعوت شده باشند، می فرستد. 

هر چیزی که تیلرسون آنان (ایرانیان) را به انجامِ آن متهم کرده است، آمریکا خودش در آن دخیل است. 

ران پال: بله، به نظر من، کمی دو رویی در این مسئله (اظهارات تیلرسون) وجود دارد. ران پال با حالتی تمسخرآمیز افزود: تیلرسون ایران را به نقض آزادی های مدنی محکوم می کند، ولی او (وزیر خارجه آمریکا) از عربستان سعودی علناً حمایت می کند و مدعی است که ما باید از آن ها حمایت کنیم زیرا آنان مورد اذیت و آزار هستند. 

معلوم نیست چرا یک خبرنگار از او نمی پرسد: شما درباره چه چیزی صحبت می کنید؟! آیا به نظر شما (تیلرسون) سعودی ها حامی آزادی های مدنی هستند، اما ایرانیان نیستند؟! 

ران پال افزود: البته (در این خصوص) ایرانیان بی عیب و نقص نیستند، ولی ما (آمریکا) نیز بی‌عیب و نقص نیستیم. در زمانی که من در کنگره آمریکا بودم، همواره استدلال من این بود که چرا ما صرفاً منتظر نمی مانیم تا خودمان در رابطه با مسائل مربوط به آزادی های مدنی بی‌عیب و نقص شویم، پیش از آنکه دیگران (سایر کشورها) را در این خصوص محکوم کنیم. 

ران پال افزود: ما تصاویری اخیر از کلیسای ایران به شما نشان می دهیم که در آن مراسم جشن عید پاک برگزار شده است. این نشان دهنده ی آن است که چه کسی (در منطقه) بهترین عملکرد را در رابطه با آزادی های مدنی دارد؟ سعودی ها یا ایرانیان؟ (ایران بهترین عملکرد را دارد). 

ران پال سپس دو تصویر از برگزاری مراسم عید پاک در یکی از کلیساهای ایران نشان داد. 

ران پال در حالی که این تصاویر پخش می شد، گفت: به ما آموزش داده شده است که ایرانیان بسیار شریر و خبیث هستند و هیچ روامداری در برابر سایر ادیان ندارند. 

دانیل مک آدامز ضمن اشاره به این تصاویر گفت: این یک کلیسا متعلق به اقلیت دینی مسیحی در ایران است. آنان هفته گذشته، (در ایران) عید پاک را جشن گرفتند. 

تصویر دیگر، یک اسقف مسیحی ایرانی را نشان می دهد که مقامات کلیسا به دنبال او هستند و مسیحیان ایران در خلال مراسم عید پاک، دست او را می بوسند. 

مک آدامز با حالتی بسیار مؤکد گفت: این «ایران» است که مراسم عید پاک را جشن می‌گیرد. این ها مسیحیان (ایرانی) هستند. 

مک آدامز افزود: شما می دانید که مسیحیت در عربستان سعودی، غیرقانونی است. اگر در عربستان سعودی شما را در حال خواندن انجیل پیدا کنند، شما را می کشند. 

تیلرسون اظهاراتی در دفاع آمریکا از عربستان سعودی کرده و آن کشور را متحد دیرینه و همکار اقتصادیِ آمریکا طی 80 سال گذشته خوانده و افزوده است: حمایت ما از عربستان سعودی به همان استحکام گذشته است. 

آدامز گفت: تصویر بعدی نشان دهنده عملکرد عربستان سعودی در رابطه با حقوق بشر است (تصویر سر زدن یک مجرم در عربستان سعودی). 

آدامز اضافه کرد: چه باور کنید یا نکنید، در سال 2015 میلادی، دولت عربستان سعودی سرهای تعداد بیشتری از مردم را در مقایسه با گروه داعش، بریده بود. 

آدامز سپس با حالتی طعنه آمیز درباره عربستان سعودی گفت: این کشور، همکار ما (آمریکا) در زمینه حقوق بشر است! 

ران پال افزود: بسیاری از مردم (از روی ناآگاهی) این را خواهند پذیرفت که ایران برهم زننده ی بزرگ ثبات است. 

متأسفانه پیامی که ما می دهیم را (اغلب مردم آمریکا) دریافت نخواهند کرد، زیرا این گونه گزارش ها، تحلیل ها و تصاویر (آگاهی دهنده) را که ما نشان می دهیم، در هیچ برنامه خبری تلویزیونی، تلویزیون کابلی، یا حتی برنامه گفتگوی تلویزیونی در آمریکا پخش نمی کنند و این طرفِ قضیه را نشان نمی دهند. 

این مشکلِ ما (آمریکا) است، زیرا ما همواره در جهان به دنبال هیولاهایی می گردیم که باید نابودشان کنیم! این در حالی است که دولت آمریکا صرفاً از مشکلات خارجی به عنوان مستمسکی برای نپرداختن به مسائل مهمِ داخلی - مانند خدمات درمانی، لزوم ترمیم زیرساخت ها و اصلاح قوانین مالیاتی - بهره برداری می کند و انفعال و عدم اقدام خود را در این خصوص با بهانه های مشکلات خارجی، صرفاً توجیه می کند و می گوید: مشکل اصلی این است که ما مشکلات فراوانی در سراسر جهان داریم! 

ران پال گفت: این عدم انسجام، دو رویی و فریبکاری دولت آمریکا است که مدعی است ایران در کشورهای دیگر مداخله می کند و این در حالی است که ایران در کشورهای همان منطقه خود و همراه با متحدان خود حضور دارد. 

اما سؤال اصلی این است که ما (آمریکا) در چند کشور حضور داریم؟ 

ران پال افزود: ما (آمریکا) در 130 الی 140 کشور جهان حضور داریم و ما همواره به دنبال برهم زدن ثبات هستیم. از اینرو، این دو رویی رهبران کشور ما است که مرا آزرده خاطر می‌کند. 

ران پال گفت: ژنرال های ارتش آمریکا همواره خطاب به ما می گویند: شما همیشه اول آمریکا را مقصر می دانید، ولی ما می گوییم مسئله این نیست که آمریکا اولین، دومین یا سومین مقصر باشد، بلکه ما صرفاً مسائل را همانطور که هست نشان می دهیم و تشریح می کنیم که چه خبر است و آنگاه دیگران باید تصمیم بگیرند که شاید مقصر اصلی سیاستِ خارجی ما (آمریکا) باشد. 

دانیل مک آدامز گفت: البته مقصر دانستن دولت آمریکا به همان معنای مقصر دانستن آمریکا نیست. وی افزود: این دو روییِ بسیار واضحی است که شخصی (مانند تیلرسون) که نماینده‌ دولتی است (دولت آمریکا) که موجب اتفاقاتی شده است که برای عراق، لیبی، سوریه و امثال آن ها افتاده است، به کشور دیگری (مانند ایران) اتهام زند که برهم زننده ثبات است. 

مردم می گویند شما صرفاً از ایران دفاع می کنید. نه، ما چنین کاری را نمی کنیم، بلکه ما درباره دو رویی صحبت می کنیم. 

این نیز یکی دیگر از نمونه های (دو رویی تیلرسون است) که ایران را به علت حمایت از برخی از گروه های شبه نظامی در عراق محکوم کرد. آدامز افزود: گویی وی (تیلرسون) فراموش کرد خاطرنشان کند که این گروه های شبه نظامی در موصل و سایر نقاط عراق، در کنار نیروهای آمریکایی، در حال جنگ با داعش هستند. اصولاً آنان متحدان مهمی برای ما در آنجا (عراق) هستند. 

ران پال افزود: ما همواره در هر دو طرفِ این موضوعات قرار داریم. صرفاً به آن تونل هایی فکر کنید که ما اخیراً در افغانستان آن ها را (با بمبی بسیار قوی) منفجر کردیم. ران پال تأکید کرد: این در حالی است که سازمان سیا، در زمانی که ما (آمریکا) با گروه قبلیِ طالبان متحد بودیم، این تونل ها را ساخته بوده است. 

ران پال سپس درباره توافق هسته ای ایران (برجام) گفت: این توافق، دستِ رییس جمهور ما (آمریکا) را کاملاً بازگذاشته است و به او قدرت فراوانی داده است، زیرا آن طور که من متوجه شده ام، در اواسط ماه مه، وی (رییس جمهور آمریکا) این مسئولیت یا فرصت را دارد که درباره تحریم های ( ایران) کاری بکند.

شما می دانید که آنان تحریم ها را به حالت تعلیق در آورده اند، ولی این کار را به صورت دائمی و کامل انجام نداده اند، که البته باید چنین می کردند (تمام تحریم ها را به طور دائمی لغو می کردند). این در حالی است که این تحریم ها صرفاً به صورت موقتی به حالت تعلیق در آمده اند و آنان (مقامات آمریکایی) استدلال می آورند که آن ها (ایرانیان) بدترین مردم در جهان هستند و برهم زننده ی ثبات اند. ران پال افزود: این در حالی است که آن ها آن توافق (برجام) را نشکسته اند، آنان هیچ کار اشتباهی نکرده اند (برجام را نقض نکرده اند). این در حالی است که، رییس جمهور آمریکا، که هر روز ممکن است در حالت احساساتی و روانیِ خاصی باشد، این اختیار و قدرت را دارد که تعلیق تحریم ها را لغو و دوباره تحریم های ایران را برقرار کند. 

مک آدامز افزود: جنی را که از بطری بیرون آمده (آزاد شده است) دوباره نمی توان به داخل بطری بازگرداند. به ویژه روسیه و چین فقط تا زمانی که توافق (برجام) حاصل شد، با ما در رابطه با تحریم ها (ی ایران) - به علل دیپلماتیک - همراهی می کردند. این در حالی است که همانطور که شما نیز به آن اشاره کردید، اکنون آنان (روس ها) در حال تعامل و تجارت با ایران هستند. آلمان و انگلیس نیز با ایران معامله و تجارت دارند. آیا آمریکا قادر است بار دیگر با قلدری این کشورها را وادار به تحریم مجدد ایران کند؟! 

ران پال افزود: به نظر من، شما در واقع به این مسئله اشاره کردید که چرا وی (ترامپ) به احتمال زیاد این کار (برهم زدن برجام) را نخواهد کرد. اگر ما بخواهیم چنین کاری کنیم، حدس می زنم که باید به تنهایی از آن توافق بیرون بیاییم، که البته برای ما بسیار صدمه زننده خواهد بود (وجهه ما را مخدوش خواهد ساخت)، زیرا دیگر کشورهای (عضو گروه 5+1) مجبور نخواهند بود که صرفاً به این علت که ما از این توافق خارج شده ایم، آنان نیز از آن خارج شوند. چنین کاری، بیش از هر چیزِ دیگر، باعث بی ثابت کردن شرایط خواهد شد. این در حالی است که ما (در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) بهبودها و پیشرفت هایی (در تعاملاتمان) با ایرانیان داشته ایم. 

به نظر من، این (توافق هسته ای) ادامه خواهد یافت و چنان که شما (مک آدامز) نیز به آن اشاره کرده اید ما در حال تجارت با آنان (فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران و امثال آن) هستیم و به نظر من این بسیار مفید است. 

مک آدامز گفت: یکی دیگر از مسائلی که تیلرسون ایران را به آن متهم کرد، ادامه ی خصومت‌های این کشور با اسرائیل است. اما سؤال این است که چرا به این اشاره نمی شود که اسرائیل شاید 500 بار تهدید کرده است که ایران را بمباران می کند. تقریباً هر یک هفته در میان، اسرائیل ایران را تهدید به بمباران می کند. 

تیلرسون همچنین در کنفرانس خبری خود گفت: ایرانیان در حال حرکت در مسیر شبیه شدن به کره شمالی (هسته ای شدن) هستند. 

ران پال با حالتی تمسخرآمیز افزود: 

به نظر من، این کمی خیال پردازی (و مبالغه آمیز) است. تیلرسون صرفاً در حال توجیه سیاست های ما در قبال ایرانیان بود، همانطور که وی سیاست های ما را در قبال کره شمالی توجیه می کرد. 

به یاد آورید که معاون رییس جمهور (مایک پنس) که گهگاه از جانب رییس جمهور صحبت می‌کند، درباره کره شمالی گفت: صبر راهبردی (آمریکا) باید پایان یابد. 

ران پال گفت: این در حالی است که بهترین رویکرد در صحبت با سایر کشورها راهبردی آرام برای رفع مشکلات است. این در حالی است که آنان می گویند: صبر راهبردی پایان یافته است. طی 25 سالی که (پس از پایان جنگ سرد) ما با آنان (دشمنان آمریکا) کمتر جنگیده بودیم، شاید به این علت بود که ما کمی صبر داشتیم. اگر اکنون ما تمام صبر خود را کنار بگذاریم، از کنترل خارج خواهیم شد. ما می خواهیم آنان را در حدس و گمان نگه داریم. احتمالاً کره ای ها (کره شمالی) در حال حاضر نمی دانند که نیروی دریایی آمریکا به سوی آنان در حرکت است، یا در حال دور شدن از آنان است. 

ران پال اضافه کرد: این بسیار زننده است که همه چیز (از سوی آمریکا) باید تقابل گرایانه و تهاجمی باشد. به نظر من، این (سیاست آمریکا) بسیار تحریک آمیز است و آنگاه ما برمی‌گردیم و می گوییم که ایرانیان ناقض حقوق و آزادی های مدنی هستند! و این در حالی است که ما با کمک افرادی مانند (مقامات) عربستان سعودی، مرگ و ویرانی را در یمن به ارمغان می آوریم. 

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۸:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
احسنت انسانی جربزه دار هستد
آخرین اخبار