پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها+تصاویر

رییس جمهور گفت:موضوع مدیریت شهری و اداره‌ی زندگی مردم بویژه در شهرهای بزرگ جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده در دنیای امروز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛روحانی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی گفت: تمدن‌های بزرگ بشری معمولا در کنار شهرها بوجود آمده است و علم فن آوری و تمدن هم در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیدا کرده اند.

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها

وی اضافه کرد : اگر بخواهیم به تمدن اسلامی نگاه کنیم بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی توجه کنیم .

رییس جمهور اضافه کرد :ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشات می گیرد .

روحانی با تاکید با اشاره به اینکه مسجدها ، مدرسه ها ، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قبل از بازار و محل مسکونی مردم ، مرکز شهر حساب میشوند ادامه داد: فروختن فضای سالم و نابود کردن باغات  دیرینه شهر که هویت آن شهر را تعریف می کند ، بدترین درآمد برای شهرداری است و این موضوع بدتر از فروختن نفت برای پرداخت حقوق کارمندان است .

رییس جمهور با بیان اینکه ما حق تخریب محیط زیست را نداریم گفت : اگر شهر ها و شهرداران ما نیازمند منابع در آمد هستند باید به فکر منابع در آمدی سالم باشند و دولت آماده است تا با تبیین لوایح لازم برای شهرداری ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند .

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما نباید راحتی مردم و آینده شهر را از یاد ببریم  گفت : ما باید در زمینه مسائل زیست محیطی سرمایه گذاری کنیم و به نظر من در شهرهای بزرگ پروژه های مهم و بزرگ باید با نظر و رای مردم تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: با نظر مردم و مدیریت یکپارچه و هم افزایی دستگاه‌های دیگر خیلی بهتر می توان شهرها را اداره کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه شهر هوشمند یکی از رسالتهای ما است گفت : باید برای تحقق این امر  از  فن آوریهای جدید برای اداره شهر استفاده کرد .

وی با اشاره به انتخابات شورای شهر و روستا افزود : خوشحالیم که در ایران شهرها با کمک شوراها اداره می شود.

روحانی ،ارتباط نزدیک تر بین شهرهای جهان ، استفاده از تجربیات دیگران و توسعه گردشگری در شهرهای بزرگ و کوچک را از عوامل موثر در اداره مناسب شهرها دانست.

وی اظهار امیدواری کرد :این اجلاس برای توسعه پایدار شهرها آثار نیکویی به جای بگذارد.

**دست یابی شهر‌ها به توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ 

رایزن جهانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد گفت: همه کشور‌ها تا سال ۲۰۳۰ باید به توسعه پایدار دست یابند.

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها+تصاویر

پوروزیری، در پنجمین اجلاس مجمع جهانی شهرهای اسلامی که در قزوین برگزار شد گفت: توسعه پایدار از موضوعاتی است که کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۵ بعنوان یک سند پایه و اجماع جهانی برای همکاری و همراهی در یک مسیر مشخص به تصویب رساندند.

وی افزود: این سند در کنفرانسی با نام «در جهانی که ما می‌خواهیم» بعد از دو سال کارگروهی، توسط کارشناسان کشور‌ها با ۱۷ سرفصل و ۱۶۹ زیر شاخه به تصویب مجمع عمومی رسید.

پور وزیری اضافه کرد: بر اساس این سند از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ شهر‌ها باید به توسعه پایدار دست یابند و نیازهای همه جانبه کشور‌ها و جوامع را یکپارچه و موزون تامین کنند.

رایزن جهانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد با بیان اینکه، بیشتر جمعیت کره زمین در شهر‌ها زندگی می‌کنند گفت:: و شهر‌ها بستر تحقق پایدار هستند و شهرداری‌ها باید برنامه‌های مشخصی را برای توسعه پایدار ارائه کنند.

پور وزیری افزود: پایان دادن به فقر، گرسنگی، زندگی سالم و ارتقای رفاه، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، در دسترس بودن آب سالم و فاضلاب، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، رشد اقتصادی پایدار و کارشناسانه، ارتقای زیر ساخت‌ها، کاهش نابرابری و برقراری عدالت از جمله اهداف توسعه پایدار است.

**آلودگی ناشی از نیروگاه ها تهدیدی برای شهر ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:آلودگی ناشی از نیروگاه هایی که با نفت کوره کار می‌کنند، تردد خودروهای فرسوده و کیفیت بنزین، سلامت و محیط زیست را نقض می‌کند.

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها+تصاویر

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت: اگر جمع این‌ها بخواهد سلامت و محیط زیست را از ما بگیرد ما نمی‌توانیم شهر خوب و مدیریت صحیح داشته باشیم.

ابتکار برگزاری این نشست را گامی مهم در رسیدن به اهداف و اعتلای مادی و معنوی انسان و جهان دانست.

وی با بیان اینکه پایلوت شدن قزوین در شکوفایی شهری گام مهم در کشور است، اظهار امیدواری کرد: با تحقق شاخصه‌ها دستاوردهای قابل قبولی برای حیات و زندگی سالم در شهر‌ها به دست آوریم.

ابتکار گفت:می‌توان از زاویه شهرهای اسلامی، اتکا به فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و تجمیع دانش سنتی وجدید به هوای پاک و زمین سالم دست یافت.

بوستان محیط بان پونک قزوین با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید .

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها+تصاویر


**از دولت ها وشهرها برای  شهری سازی حمایت می کنیم
معاون مالی و اقتصاد شهری برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی گفت:از دولت ها وشهرها جهت شهری سازی حمایت می کنیم.

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها

 دکتر مارکو کانیا در این اجلاس با اشاره به برگزاری نشست های سالانه اسکان سازمان ملل متحد گفت: برنامه شهری جدید سندی مهم برای شهرداران برای بهبود شرایط شهر ها است که در کیوتو به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: این اسناد با هدف توسعه پایدار شهری با اصول حفاظت از محیط زیست پاریس منطبق شده است .

مارکو کانیا ادامه داد :این سند دارای حوزه های مختلفی است که در آن سیاست های شهری ملی , طراحی مکانیزم مالی و تامین مالی شهری و توصیه هایی در خصوص اجرای این طرح ها ارائه شده است.

وی با اشاره به توجه سازمان ملل به شهرسازی گفت : ما همراه دولت ها و شهر ها از شهرسازی حمایت می کنیم و برای این امر دارای شعبه های مختلفی هستیم .

وی اضافه کرد: ما با توسعه اقتصادی به خصوص اقتصاد محلی و زندگی افراد سرو کار داریم وجوانان , تغییرات اقلیمی و حقوق بشر از محورهای مورد توجه هستند.

وی گفت: ما در سه محور زندگی ،پیشنهاد برای زندگی و مشکلات موجود از جوانان استفاده می کنیم تا فرصت هایی را برای انان فراهم کنیم.

مارکو کانیا افزود: پیشرفت شهری از موضوعاتی است که در حال حاضر این طرح در شهر قزوین در حال اجراست ودرصدد توسعه آن به شهرهای دیگر ایران هستیم .

به گفته وی ؛ تامین مالی شهری هم به عنوان موضوع حائز اهمیت با همکاری دولت ها باید ظرفیت سازی می شود.

و ی گفت: ارائه خدمات بهتر به شهروندان در جامعه بین المللی هدف ماست که امکان جهانی برای شهرداران محلی فراهم می کند.

وی به رئیس جمهور پیشنهاد کرد دبیر خانه ای از سوی ایران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد جهت همکاری و توسعه شهری زندگی بشر در ایران ایجاد شود .

مارکو کانیا از دکتر حسن روحانی خواست مطالعه امکان ٦ شهر کوچک و بزرگ به عنوان پایلوت جهت تامین مالی شهرداری ها و توسعه اقتصادی اغاز شود .



شهردار قزوین گفت : حرکت به سمت توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها است .

آغاز پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها

نصرتی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی گفت : روند شهری شدن با فقر ، دسترسی ناکافی به مسکن و خدمات اصلی شهری ، میکن های غیر قانونی ، رقابت شغلی نابرابر غیر قانونی ، رقابت شغلی نابرابر و ویرانی محیط زیست از چالشهای پیش روی شهرها ست .

وی افزود : طبق پیش بینی های سازمان ملل۸۰ درصد جمعیت جهان مربوط به شهرها است و در آینده نزدیک زمین رفته رفته تبدیل به شهر می شود .

وی با بیان اینکه یک چهارم جهان مسلمان هستند و دارای میراث غنی فرهنگی ، افزود :  تمدن اسلامی سبک زندگی منحصر بفردی ایجاده کرده است.

روحانی: وفای به عهد برای دولت تدبیر و امید بسیار مهم است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در بدو ورود به قزوین در ایستگاه راه آهن این شهر در جمع خبرنگاران افزود: بسیار خوشحالم که امروز در میان مردم قزوین و در این شهر تاریخی و فرهنگی حضور دارم. 

آغاز اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی در قزوین

پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی در شهر قزوین آغاز شد.

**آنچه در حاشیه این اجلاس اتفاق افتاد// قطع برق سالن حین سخنرانی رییس جمهور در قزوین

پس از قطع ناگهانی برق سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین هنگام سخنرانی رئیس جمهور و اتصال دیرهنگام آن، روحانی به خاموشی‌های بلندمدت شهرها در دهه شصت و دوران جنگ اشاره کرد و گفت: الحمدلله امروز از آن روزها عبور کردیم و از لحاظ تأمین برق مردم در شرایط مناسبی هستیم.

مدیریت شهری از مدیریت‌های سخت و پیچیده است/توسعه پایدار راهکاری برای چالشهای پیش روی شهرها+تصاویر

پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی با محوریت اهداف توسعه پایدار، شکوفایی شهری، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور مهمانانی از سازمان ملل و شهرداران شهرهای اسلامی در قزوین برگزار می‌شود.



انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.