زرافشان مطرح کرد؛

تخصیص ردیف بودجه‌ای برای توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی/ کار آفرینی نباید به تحصیلات عالیه موکول کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تخصیص ردیف بودجه در توسعه پژوهش سراها به منظور توجه به بحث پژوهشی دانش آموزان خبر داد.

تخفیف ردیف بودجه‌ای برای توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی / کار آفرینی نباید به تحصیلات عالیه موکول کنیم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان پژوهش سرای دانش آموزی که در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد، اظهار کرد: پیوند با ارزشی بین آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها محقق شده که مدرسه را از نهاد آموزشی به نهاد تحقیقاتی و علمی تبدیل کرده است.
 
وی ادامه داد: آنچه در دولت یازدهم رویکرد آموزش و پرورش بوده ارتقای کیفیت در عرصه‌های مختلف است که از جمله این موارد در حوزه یاددهی و یادگیری بوده و در ارتقای این دوره و تربیت دانش آموزان پژوهنده تلاش کرده‌ایم.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: آموزش و پرورش برای تحقق زمینه‌های لازم فعالیت‌های پژوهشی همواره سعی کرده و در این راستا درس پژوهش و فناوری در برنامه درسی دانش آموزان ارائه می‌شود تا آنها فکر کردن را به طور فراگیر بیاموزند، البته در تمام دروس رویکرد فعالانه یادگیری مورد توجه بوده و به جز رویکرد پژوهشی ایجاد زمینه مناسب برای حمایت از دانش آموزان مورد توجه است.
 
زرافشان به توسعه کمی و کیفی پژوهش سراها اشاره کرد و گفت: پژوهش سراها از سال 81 به فعالیت پرداختند و تا سال 92 حدود 300 پژوهش سرا در کشور تشکیل شد و از سال 92 تا اکنون 322 پژوهش سرای جدید در 720 منطقه کشور وجود دارد که البته این اقدام با استقبال نهادهای علمی و عمومی کشور روبرو است.
 
وی افزود: پارک‌های علمی فناوری و دانشگاه‌ها برای کمک به توسعه پژوهش دانش آموزی وارد عمل شدند و نسبت به ظرفیت پژوهشی دانش آموزان باور پیدا کردند که این گروه در شتاب علمی کشور نقش بسزایی دارند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: امروزه شاهد برگزاری تعداد قابل توجهی از نمایشگاه ها هستیم و حتی طرح‌های دانش آموزی در مواردی قابلیت تجاری سازی پیدا کرده‌اند.
 
زرافشان تصریح کرد: نباید خلاقیت و کار آفرینی را به تحصیلات عالیه موکول کنیم بلکه باید فکرهای نو را در دبستان‌ها بشناسیم و برای پیش برد مسیر علمی تلاش کنیم.
 
وی با بیان اینکه اساس نامه‌ای برای پژوهش‌ سراها تنظیم شده است که به تصویب شورای عالی رسیده و رییس جمهور آن را ابلاغ کرده، گفت: پژوهش سراها یک مرکز دانش آموزی صرف نیستند بلکه نهادی علمی محسوب می‌شوند و در سراسر کشور می‌خواهیم از ظرفیت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای دانش آموزان بهره بگیریم.
 
وی گفت: ایده‌های برتر دانش آموزی مانند ایده‌های دانش آموزی مورد حمایت مادی و علمی قرار می‌گیرند.
 
زرافشان از ایجاد ردیف بودجه در توسعه پژوهش سراها ذیل بودجه پژوهشی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: برای تجهیز پژوهش سراها در تلاش هستیم.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به شورای عطف در وزارت علوم برای حمایت از طرح‌های پژوهش کشور اشاره کرد و بیان داشت: در جلسه اخیر این شورا برای حمایت از پژوهش سراهای دانش آموزی بحث و بررسی انجام شده است.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: همواره باید شتاب علمی کشور را مورد توجه قرار دهیم و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند در راستای افزایش این شتاب گام برداریم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار