راه نجات سینمای ایران از زبان تهیه‌کننده شماره 17 سهيلا

سید امیر سیدزاده از راه نجات سینمای ایران تا نقاط ضعف و قوت جشنواره جهانی فیلم فجر گفت.

راه نجات سینمای ایران از زبان تهیه‌کننده شماره 17 سهيلاسیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان این امر که جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران برای سینمای دنیا مطرح است، اظهار داشت: این مشهودترین چیزی است که در ذات جمله جشنواره جهانی فجر گنجانده شده است. علی‌القاعده سمت و سوی اهداف جشنواره باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم سینمای ایران را به عنوان یکی از سینماهای برتر دنیا که مولفه‌های محبت، عشق، انسانیت، عاطفه و اخلاق در ذات آن نهفته شده به دنیا معرفی کنیم البته هر چند کم و کاستی‌هایی وجود دارد اما به سمت آن حرکت شده است.

وی افزود: ارکان و مولفه‌های نهفته شده در ذات سینمای ایران شاید در خیلی از سینماهای دنیا جایگاه و مفهومی ندارند و مباحثی چون خشونت و مسایلی از این قبیل جایگزین آنها شده اند. شاید به جرأت بتوان گفت که سینمای ایران با توجه به ذات فیلمسازانش و توجه به این مؤلفه‌ها یکی از موفق‌ترین سینماهای دنیا می‌تواند باشد به شرطی که این مولفه‌ها هر ساله در جشنواره در نظر گرفته شود.

سیدزاده در ادامه اظهار داشت: گفت: در هر صورت هر جشنواره‌ای یک کمی و کاستی‌ها و مزیت‌هایی را نیز دارد که مجموع این قضایا هزینه‌هایی را به آن جشنواره تحمیل می‌کنند. قاعدتا ما نمی‌توانیم به مفهوم واقعی کلمه، جشنواره‌ای در سطح جهانی برگزار کنیم و این حرفی بسیار منطقی است اما همین جشنواره‌ای که برگزار می‌کنیم ضمن اینکه قابل تقدیر و تشکر است باید از جنبه‌های دیگر نیز به آن نگاه بشود.

وی ادامه داد: حرف اصلی من این است که راه نجات سینمای ایران تولید مشترک با دنیا، رفتن به سمت و سوی تجاری‌سازی سینما و تطبیق با استانداردهای جهانی تولید فیلم است. ما نمی‌توانیم با اعمال یکسری ممیزی‌ها و محدودیت‌ها بگوییم که قرار است هنر را فی نفسه از نگاه دوربین ایرانی به دنیا نشان بدهیم در حالی که به مؤلفه‌هایی که باید این هنر را نگاه کند بی‌توجه باشیم.

سیدزاده تصریح کرد: بالاخره در ساخت و تولید یک فیلم محتوا، عوامل پشت دوربین و تکنولوژی‌ای وجود دارد که ما نمی‌توانیم بدون بهره‌گیری از مجموع اینها تولیدی داشته باشیم و بعد اسم آن را هم برخوردار از استاندارد جهانی بگذاریم.

وی افزود: یکی از راه‌های استانداردسازی جهانی ما در تولید فیلمهای‌مان این است که با در نظر گرفتن ضوابط، هنجارها و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ سینمای آسیای شرقی ایرانی اسلامی به سمت و سوی تولید مشترک هم پیش برویم، بنابراین توصیه من به دوستانی که در کسوت مسئولان برگزاری جشنواره صادقانه خدمت می‌کنند این است که این مؤلفه‌ها را در نظر بگیریم و گریزی هم از آنها نیست.

سیدزاده خاطرنشان کرد: بخواهیم و نخواهیم اگر پا به پای این مؤلفه‌ها حرکت کنیم موفقیت‌مان بیشتر است و اگر هم حرکت نکنیم قطعا کمتر است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.