جلیلی در دانشگاه امیر کبیر:

ظرفیت دفاعی کشور اجازه غلط اضافی به دشمنان را نمی‌دهد/توان مراقبت از نوزاد ناقص‌الخلقه برجام را ندارند

عضو گفت:برجام نوزاد ناقص‌الخلقه‌ای است که توان مراقبت از آن را هم ندارند و به همین نوزاد نارس بیما‌ری‌های جدیدی را هم اضافه می‌کنند.

ظرفیت دفاعی کشور اجازه غلط اضافی به دشمنان را نمی‌دهد/توان مراقبت از نوزاد ناقص‌الخلقه برجام را ندارند
به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که عصر امروز برگزار شد ضمن اظهار تسلیت به مناسبت شهادت موسی کاظم(ع) ایشان را اسوه صبر،خویشتن داری و مقاومت عنوان کرد و اظهار داشت: در حیات سیاسی یک جامعه به ویژه مقاطعی همچون انتخابات باید فرصتی فراهم شود که جامعه تامل بیشتری در وقایع و رویدادها داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم درک صحیح و دیدن صحیح واقعیت‌ها است ادامه داد: جدای از مباحث ارزشی و آرمانی افراد، مسلما آنچه میان افراد با سلایق مختلف مشترک است دیدن صحیح واقعیتها می‌باشد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی گفت: یکی از تلاشهایی که مشاهده می‌شود این است که واقعیت‌ها به خوبی دیده نشود و یا واقعیت‌ها پوشانده شوند.

وی با بیان اینکه ساخت مستند یعنی کمک به واقع بینی و حافظه تاریخی یک ملت ادامه داد: تمام تلاش دشمن آن است که نقاط  قوت یک ملت را بپوشاند و واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد. اهمیت مستندهایی همچون روایت فتح در این است که به ما نشان دهند خرمشهرها چگونه آزاد شدند و چه کسانی آنها را آزاد کردند.

جلیلی با بیان اینکه مستندهایی همچون روایت فتح به ما صحنه‌ای از واقعیت‌های آن زمان را نشان می‌دهند گفت: اینگونه مستندها به ما یاد می‌دهد که چگونه شهرهایی که در محاصره بیکاری و جنگ هستند می‌توانند آباد و خرم شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث اهمیت تجربه اندوزی اشاره کرد و گفت: تجربه اندوزی یعنی حفظ و تقویت نقاط قوت و تدبیر یعنی عاقبت اندیشی و فرجام موضوعات را دیدن.

جلیلی افزود: نیاز امروز ما این است که سرنوشت ملت به کسانی سپرده شود که اگر تدبیر ندارند و آینده را نمی‌بینند حداقل واقعیات امروز را ببینند.

وی ادامه داد: تجربه‌اندوزی یعنی اینکه شما بتوانید آن حافظه تاریخی یک ملت را به خوبی حفظ کنید وجامعه دچار آلزایمور سیاسی یا اجتماعی نشود.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: در مقطع انتخابات مردم به دنبال پاسخ به سوالها و نیازهای خود هستند و این که چه کسانی می‌توانند پاسخ واقعی به سوال و نیاز آنان بدهند.


وی اظهار داشت: افراد حاضر در انتخابات پاسخ‌های مختلفی به سوال‌ها و نیازهای مردم می‌دهند و مردم نیز بررسی و تأمل و انتخاب می‌کنند و 4 سال که می‌گذرد فرصت مناسبی برای راستی‌آزمایی است .

عضو مجمع با بیان اینکه فرصت انتخابات بسیار با ارزش و مغتنم است ادامه داد: انتخابات می‌تواند ملت را  در رشد اجتماعی و ارتقای سیاسی گام به گام تقویت و یک قدم به جلو ببرد.

وی با بیان اینکه در 4 سال گذشته و در چنین ایامی مردم سوالات مختلفی داشتند و به دنبال پاسخ‌هایی برای آنان بودند افزود: سوال آن زمان این بود که مشکلات کشور به ویژه اقتصادی باید چگونه باید حل شود  و نگاه‌های مختلفی در یک فضای سالم سیاسی مطرح شد؟ کسانی پاسخ‌هایی را مطرح کردند که یکی از آن پاسخ ها مورد انتخاب مردم واقع شد و این بود که اگر ما بتوانیم با برخی قدرت‌ها گفت‌وگو کنیم می‌توانیم مشکلات کشور را کاهش و یا آن را کم کنیم.

جلیلی تأکید کرد: دولتی که ضعف تدبیر داشته باشد نمی‌تواند از فرصت‌های بزرگ در سیاست‌های خارجی درست استفاده کند استفاده به موقع و صحیح از فرصت در تعامل با کشورهای دنیا به دولتی توانا و دانا نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امروز به دولتی مقتدر و هشیار برای تعامل صحیح در عرصه روابط بین‌الملل نیازمندیم گفت: دولتی که ضعیف است نمی‌تواند حتی نوزاد نارس برجام را مراقبت کند اگر دولت قوی نداشته باشیم دشمن از همین برجام  هم عبور خواهد کرد چنانچه امروز با گستاخی آن را نقض می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز به یک ارزیابی صحیح نیاز داریم البته ارزیابی کردنمان برای محکوم کردن کسی نیست بلکه برای این است که بتوانیم این راه را درست و صحیح تر طی کنیم و در مسیر دچار کندی نشویم.

جلیلی ادامه داد: همین دوستانی که کار می‌کنند امروز خودشان بیان می‌کنند که آمریکا به روح برجانم که هیچ چیز حتی به متن آن هم پایبند نیست .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه باید از آنکه اتفاق افتاد درس عبرت بگیریم ادامه داد: باید امروز یاد بگیریم مسیری را به اشتباه رفتیم دیگر آن مسیر را تکرار نکنیم.

وی تأکید کرد: نباید در برابر نقض عهد‌های مکرر دشمن به بیانیه خواندن اکتفا کرد باید مطمئن بود و تنها توییت و فشار ایمیلی نمی‌توان حقوق ملت پاس داشت.

عضو شورای راهبری روابط خارجی ادامه داد: امروز در صحنه انتخابات در همه نامزدها است که با نگاه ملی با تمام توان  از حقوق و منافع ملی دفاع کنند و در برابر دشمن نقاط قوت ملت را به رخ بکشند .

جلیلی ادامه داد: دفاع از منافع و حقوق ملت به دیپلماسی دشمن و استفاده به موقع و صحیح از فرصت‌ها در صحنه جهانی نیاز دارد.

عضو مجمع با بیان اینکه اگر صحبت از اشتغال و  تولید می‌شود یک رکن تولید ملی در یافتن بازار‌های خارجی است بیان داشت: از دولتی که نتواند در تعامل با همسایگانی چون عراق و افغانستان، از فرصت‌های اقتصادی استفاده لازم را ببرد و دیگران گوی سبقت را از او بربایند، نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

جلیلی اظهار داشت: چرا  سهم ما از 4 میلیارد دلار صادرات دارو به عراق تنها 24 میلیون دلار است؟ چرا سهم ما از 11 میلیارد دلار واردات سیفی‌جات روسیه تنها 120 میلیون دلار است؟ 

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: آهنگ سیاست خارجی باید باز کردن دروازه‌‌های صادرات باشد نه واردات غیر ضروری، آهنگ حرکت دولت باید بی اثر کردن تحریم‌ها برای همیشه و خارج کردن  تحریم از دست دشمن باشد .

جلیلی با بیان اینکه دولتی موفق و قوی است که با اتکا به درون و با استفاده از تعامل صحیح در صحنه جهانی برای همیشه تحریم‌های دشمن را بی‌اثر کرده است گفت: ما سفری به شوش و دزفول داشتیم سیفی‌کاران گفتند محصولات ما روی دستمان مانده است و گاهی اوقات حتی برایمان نمی‌صرفد که این‌ها را بچینیم این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که روسیه سالانه 11 و نیم میلیون دلار واردات سیفی‌جات دارد  و اتحادیه اروپا آنان را تحریم کرده است.

وی ادامه داد: لازم است تا فارغ از حب و بغض‌ها و جناح بندی‌ها به مسائل نگاه کنیم مثلا اگر در جامعه بیکاری داریم نباید فقط به سراغ وزیر کار برویم بلکه باید به سراغ ویزر علوم وزیر خارجه و صنعت هم برویم و از آنان بپرسیم که شما در این جهت چه اقدامی را انجام داده‌اید.

وی تأکید کرد: تفکر انقلابی سایه جنگ را برای همیشه از این کشور دور کرد و آن چنان تودهنی به دشمن زد که جرأت نمی‌کند به کشورمان نزدیک شود.

وی اظهار داشت: دولتی موفق و قوی است که بتواند با اتکا به درون و استفاده مناسب از تعاملات جهانی تحریم را بی‌اثر کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وظایف دانشگاه، دانشجو و اساتید را در جهت نشان دادن واقعیت‌ها به جامعه بسیار مهم دانست و افزود: دانشگاه می‌تواند به مردم کمک کند تا پاسخ‌های صحیح به سوالاتشان را بیایند.

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان پیرامون پرونده هسته‌ای گفت: کشورمان برای فعالیت‌های هسته‌ای که داشت عضو آژانس و ntt بود که مطابق آن اعضا تکالیف و حقوقی دارند بحث ما این بود که در ازای تکالیفی که انجام می‌دهیم باید از حقوقمان هم بهره‌مند شویم.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: طرف خارجی می‌گفت ما نگران هستیم که ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انحراف پیدا کند ما به آنان پاسخ دادیم که مرجع نگرانی شما باید آژانس باشد و ما نیز در این زمینه با آژانس صحبت می‌کنیم که شما آن را قبول دارید.

جلیلی ادامه داد : ما با آژانس مدالیته‌ای را نوشتیم که قرار بود نگرانی آنان را 6ماهه حل کنیم، آژانس گفت مسائل باقی‌مانده مورد نگرانی ما است که باید ایران آن را حل کند ما همه آنها راظرف کمتراز 6 ماه با آژانس حل کردیم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البرادعی در گزارشش نوشت که  از نظر ما آن 6 مورد برطرف شده است و بعد از آن گزارش ما گفتگوهایمان را آغاز کردیم وگفتیم که نباید تکالیف اضافی بر ما تحمیل شود و صرفا گفتگوها را برای همکاری انجام می‌دهیم.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: قرار بود متقابلا آنان نگرانی‌های ما را برطرف کنند و نگرانی ما نیز تحریم بود ضمن این برخی تحریمها به بهانه هسته‌ای وصل شده و تا امروز هم ادامه دارد.

وی گفت:   درهمین اردیبهشت ماه 96 یک شهروند ایرانی و یا یک سفارتخانه ایرانی نمی‌تواند حساب دلاری با مشخصات ایرانی باز کند بحث ما این است که اگر شما وارد یک عرصه‌ای شدید قرار بود همه قطعنامه‌ها لغو شود نه اینکه بحثهای بعدی پیش بیاید.

جلیلی اظهار داشت: برجام یک نوزاد ناقص‌الخلقه است که توان مراقبت از آن را هم ندارند و به همین نوزاد نارس بیما‌ری‌های جدیدی را هم اضافه می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره اینکه امروز دولتمردان می‌گویند ما با برجام سایه جنگ را از کشور دور کرده‌ایم گفت: خود رئیس جمهور آمریکا بعد از برجام گفت که در شرایطی بودیم که حتی نه امکان جنگ با ایران را داشتیم و نه حتی امکان تحریم بیشتر را؛ اینکه ما می‌گوییم واقعیتها به مردم گفته شود این است دشمن اظهار به ناتوانی‌اش می‌کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت :دولت و نظامی می‌تواند از حقوق مردمش دفاع کند که بتواند به تواناییهای  ملتش در دفاع از حقوق خود اشراف داشته باشد آنها در همان ایام  به دو تن از دوستان ما تعرض کردند منظورم جنگ 33 روزه و 20 روزه است که در دهانشان خورد.

وی ادامه داد : اوباما گفت ما در سوریه نتوانستیم عمل کنیم چون ایران نگذاشت از این طرف افرادی می‌گویند ما با برجام سایه جنگ را برطرف کردیم من به آنان اعلام میکنم آن کسی که توان مقابه با دوستانمان را که قدرت کمتری دارند را نداشت آیا می‌تواند با ما مقابله کند؟

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام خاطر نشان کرد: همین خاکریزها سایه جنگ را از سر ملت برداشتند همین قدرت و توان دفاعی است که به دشمنان اجازه نمی‌دهد به سمت کشورمان بیاید توان نظامی و دفاعی ما روز به روز قویتر شده است و اجازه غلط اضافی به دشمنان را نمی‌دهد.
انتهای پیام/

برچسب ها: احزاب ، تشکل ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار