قزوین؛

پخش مستند تلویزیونی «وارث باربد» از شبکه ۴ سیما

مستند تلویزیونی «وارث باربد» از تولیدات فاخر صداوسیمای مرکز قزوین از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علاقمندان می‌توانند این مستند را روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ساعت ۱۶ و روز چهارشنبه ششم اردیبهشت هم ساعت  ۲۵ : ۱۲ باز پخش آن را مشاهده کنند.
 
مستند «وارث باربد» به نقش استاد ابوالحسن قزوینی ملقب به اقبال آذر در هنر موسیقی ایران و سبک و سیاق وی در هنر موسیقی می‌پردازد که بیش از یک قرن می‌زیسته است.
 
استاد ابوالحسن قزوینی (۱۲۴۲ الوند قزوین - ۱۳۴۹ تبریز) فرزند ملا موسی معروف به «اقبال‌السلطان» و «اقبال آذر» خواننده موسیقی ایرانی است.
 
او در سال ۱۲۴۲ خورشیدی در شهر الوند در هفت کیلومتری جنوب قزوین متولد شد؛ آموزش ردیف‌های موسیقی را نزد استاد حاج ملا عبدالکریم جناب قزوینی آموخت و خوانندگی را در آیین تعزیه خوانی آغاز کرد.
 
وی به همراه گروه تعزیه قزوین برای اجرا بار‌ها در تکیه دولت تهران و نیز در تبریز تعزیه خوانی کرد، خوانندگی وی، نمونه‌ای ازشیوه آوازی مکتب قزوین و در نوع خود بی بدیل است.
 
استاد ابوالحسن قزوینی در سال ۱۲۷۷ هجری خورشیدی برای کار در شهرداری، از قزوین به تبریز رفت و در دربار محمدعلی میرزا ولیعهد مظفرالدین شاه و بعد‌ها نیز در نزد احمدشاه قاجار رفت‌ و آمد داشت.
 
استاد اقبال آذر در روز دوشنبه سوم اسفند ۱۳۴۹ در صد و هفت سالگی به علت نارسایی کبد، در خانه خود در محله اهراب تبریز درگذشت و در گورستان (وادی رحمت) تبریز به خاک سپرده شد.

مستند اقبال آذر به تهیه کنندگی نیما حسن بیگی به مدت ۵۰ دقیقه در شبکه‌ی استانی سیمای مرکز قزوین تولید شده است.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.