باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سردرگمی ناشران درباره متراژ غرفه‌های نمایشگاه کتاب/ آیا غرفه‌ها رایگان واگذار می‌شوند؟

هنوز تاییدیه متراژ غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به ناشران اعلام نکرده‌اند.

سردرگمی ناشران درباره متراژ غرفه‌های نمایشگاه کتاب/ آیا غرفه‌ها رایگان واگذار می‌شوند؟
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی روز یکشنبه 12 اردیبهشت ماه سال 1395  در نشست خبری گفت: اگرچه دغدغه‌هایی در آماده سازی شهر آفتاب بود اما با همکاری و مدیریت عالی شهرداری امروز شاهدیم این مکان، نقطه آغازین خوبی است و با تفاهم نامه روز افتتاحیه نمایشگاه با شهرداری، تا 10 سال این مکان به طور رایگان به نمایشگاه بین المللی کتاب اختصاص خواهد داشت.

وی توضیح داد: بر اساس این تفاهم نامه، فروردین و اردیبهشت ماه هر سال این مجموعه در اختیار نمایشگاه کتاب خواهد بود و هیچ نمایشگاه دیگری هم عرض با آن در شهر آفتاب برگزار نخواهد شد.  

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: مجموعه شهر آفتاب مکان مناسب و خوبی برای این رویداد بزرگ فرهنگی است و نگاه مثبت شهرداری به حوزه فرهنگ و کتاب کمک کرد تا شهر آفتاب، شهر فرهنگ و کتاب نامیده شود.  

وی ضمن قدردانی از مدیریت جهادی شهرداری اضافه کرد: این سازمان برای عرصه فکر، فرهنگ و کتاب ارزش ویژه‌ای قائل است.  

صالحی افزود: همواره مکان، مساله مهمی برای هر رویدادی است و هر اندازه این رویداد بزرگتر باشد، این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند.

هم اکنون به سی امین دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نزدیک می شویم. برای آگاهی از وضعیت واگذاری غرفه ها و رایگان بودن یا نبودن آن  برای ناشران در این دوره نمایشگاه کتاب به سراغ انتشاراتی ها رفتیم.

رضا حاجی‌آبادی، مدیر مسئول نشر هزاره ققنوس در خصوص واگذاری غرفه ها به ناشران حاضر در سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: هنوز غرفه‌ها به ناشرانی که می خواهند در سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کنند، واگذار نشده است. هنوز هم تاییدیه متراژهای درخواستی ناشران نیامده است.

وی افزود: پارسال اعلام کرده بودند از ناشرانی که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کنند تا پنج سال هزینه‌ای  بابت غرفه دریافت نمی‌شود. اما پول گرفتند و در نهایت منجر به این شد که یک سوم تا دو سوم هزینه را از ناشران کتاب خریدند. امسال در هنگام ثبت نام هزینه ریالی متراژ غرفه ها را اعلام کردند اما درباره اینکه این هزینه از ناشران گرفته می شود یا نه، هنوز مطلبی نگفتند.

سید حسین عابدینی، مدیر مسئول نشر سفیر اردهال نیز در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران در خصوص اجاره بهای غرفه ها در سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: هنوز اعلام نکردند که می خواهند غرفه به ناشران در سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بدهند یا نه. با توجه به اینکه 7 تا 8 روز بیشتر تا آغاز سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی نمانده است، در سایت نیز می بینیم؛ قیمت متراژ غرفه‌های نمایشگاه کتاب اعلام شده است. پارسال یک خرید سی درصدی از ناشران شد این مبلغ سودی برای ناشران نداشت.

وی افزود: امسال قیمت متراژهای غرفه های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اعلام شده است، ولی هنوز تاییدیه غرفه را به ما اعلام نکردند؛ چه برسد به اینکه بخواهند از ما پولی برای اجاره آن بگیرند یا نه.

در ادامه شرایط حضور ناشران داخلی در سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 13 تا 23 اردیبهشت ماه سال جاری در شهر آفتاب برگزار می‌شود، مشاهده می کنیم:

لازم است ناشران پس از مشخص شدن متراژ تخصیصی غرفه‌ها، در زمان تعیین‌شده كل مبلغ اجاره غرفه را بر اساس جدول زیر به شماره‌حسابی كه از سوی كمیته ناشران داخلی اعلام خواهد شد، واریز ‌نمایند:

ردیف    شرح    قیمت هر مترمربع (ریال)

1    تا 9 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی    400,000
2    از 10 مترمربع تا 24 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی    550,000
3    از 25 مترمربع تا 48 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی    800,000
4    از 49 مترمربع تا 100 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی    1,100,000
5    از 101 مترمربع تا 200 متر به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی    1,400,000
6    از 201 مترمربع به بالا به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی    1,800,000
7    تا 9 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی    750,000
8    از 10 مترمربع تا 24 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی    900,000
9    از 25 مترمربع تا 48 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی    1,300,000
10    از 49 مترمربع تا 100 مترمربع به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی    1,500,000
11    از 101 مترمربع تا 200 متر به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی    2,000,000
12    از 201 مترمربع به بالا به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی    2,500,000
 
تبصره 1: فهرست ناشران دولتی و عمومی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام خواهد نمود.

تبصره 2: ناشران خصوصی شهرستانی تا سقف 15 مترمربع، از 50% تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

تبصره 3: عدم واریز وجه در موعد مقرر، به ‌منزله انصراف از حضور در نمایشگاه تلقی می‌شود.

این مسئله برخلاف آن مطلبی است که در نشست خبری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عنوان شده بود. قرار بود نمایشگاه کتاب تا 10 سال به طور رایگان در اختیار ناشرانی قرار بگیرد که در آن حاضر می‌شوند.  
 
گزارش از محدثه محمدپور
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۲۱:۲۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
غرفه ها رایگان تحویل مردم می شود