اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر

طبیعت بکر و زیبا می تواند خاطرات زیبایی را برای کسانی که اردیبهشت ماه را برای سفر به لرستان انتخاب می کنند بر جای گذارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛استان لرستان با مساحت ۲۸۲۹۴ کیلومتر مربع در غرب ایران در بین رشته کوه زاگرس واقع شده است و در حدود ۸ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است این استان از شمال به شهرهای خمین و اراک از استان مرکزی و ملایر و نهاوند از استان همدان و از جنوب به استان خوزستان و از شرق به شهرستان‌های فریدن و گلپایگان از استان اصفهان و از مغرب به استان‌های کرمانشاه و ایلام محدود میشود.

اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر

استان لرستان دارای پدیده‌های جغرافیایی شاخص، چون رودخانه‌های کشکان وسیمره بوده وبخشی ازرشته کوه‌های زاگرس رادربرمی گیرد.

این منطقه دارای معابر بسیار زیباو مصفای کوهستانی، پوشش جنگلی بلوط و خصوصاً تنوع اقلیمی در فصول مختلف می‌باشد.

این شرایط طبیعی درکمترین مناطق کشور و حتی جهان بصورت یک جا ملاحظه می‌شود. این موقعیت موجب شده تا از ادوار باستان تاکنون لرستان در مسیر ارتباطی ساکنان شرقی فلات ایران یا سرزمین‌های غربی قرار گیرد. 

اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر
**تنوع اقلیمی استان

موقعیت استان در محدوده‌ی جغرافیایی جنوب غرب زاگرس موجب شده تا استان از آب و هوا و اقلیم مطلوب برخوردار باشد.

 لرستان سرزمینی کوهستانی است و به غیر از دشتهای سلاخور، چالانچولان، کوهدشت، الشتر، دلفان وخرم آباد و چندین دشت کوچک دیگر، بیشتر مناطق استان را کوههای فشرده و دره‌های تنگ از سلسله کوه‌های زاگرس فرا گرفته اند.

اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر

شهرستان الیگودرزباارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا یکی از مرتفع‌ترین شهرستان‌های ایران وشهرستان پلدختر با ارتفاع ۶۸۰ متر پست‌ترین نقطه ارتفاعی استان و بلندترین قله‌های لرستان به صورت نواری در گوشه شمال غربی تا شرق استان قرار کشیده شده اند.

اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر

بلند‌ترین نقطه استان قله اشترانکوه واقع در الیگودرز باارتفاع ۴۰۸۰ مترمی باشد. برخی از این موقعیت‌ها عبارتند از:موقعیت مختصات جغرافیایی لرستان، کوهستانی بودن و جهت امتداد رشته کوه ها، دشت‌های میان کوهی، میزان نزولات جوی، منابع آب و رودخانه ها، پوشش جنگلی و مرتعی، دشت‌های حاصلخیز حاشیه‌ای به منظور روشن شدن موضوع و تأثیر هر یک از پدیده‌های جغرافیایی مطرح شده در تنوع اقلیمی منطقه ضرورت خواهد داشت.

**مختصات جغرافیایی

لرستان در منطقه معتدل شمالی واقع شده، لذا با توجه به قرار گرفتن در منطقه معتدل از اعتدال آب و هوا برخوردار است. هرچند تأثیر سایر پدیده‌ها در تنوع و کیفیت آن بی تأثیر نیست.

کوهستانی بودن و جهت امتداد کوه ها: مناطق بلند و کوهستانی از دمای پایین تری برخوردارند و می‌تواند درجذب رطوبت و نم مؤثر باشد، اما جهت امتداد کوه‌ها بر شرایط اقلیمی تأثیر خواهد داشت. امتداد رشته کوه‌های غرب زاگرس در جهت شمال غربی- جنوب شرقی است. 

این پدیده موجب شده تا نم و رطوبت حاصل از تبخیر آب دریا‌ها در محدوده‌ی شمال غرب (دریای سیاه، مدیترانه) در مسیر دره‌ها به سمت غرب ایران کشیده شود و فعالیت حاصل از این سیستم میزان بارش کافی در فصول مختلف (پاییز، زمستان، بهار) بهره‌مند باشد.

اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر

این پدیده بر اعتدال آب و هوای استان، پوشش گیاهی و جنگلی و منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی و در کل شرایط برای استقرار و تمرکز جمعیت وجذب گردشگر فراهم شود. دشت‌های میان کوهی و حاشیه ای: در حدفاصل چین خوردگی‌های منظم زاگرس غربی دشت‌های آباد وحاصلخیزی وجود دارد که تحت تأثیر عوامل طبیعی مختلف، چون جهت امتداد ناهمواری ها، میزان نزولات جوی دارای لایه‌های آبرفتی است.

**ناهمواری‌ها 

جهت امتداد ناهمواری‌ها در منطقه زاگرس غربی موجب گردیده تا گسترش و نفوذ توده‌های هوای مرطوب و بارانزای دریای مدیترانه و دریای سیاه از دره‌های زاگرس مؤثر افتد. این پدیده، بارش کافی در فصول مختلف را موجب شده است. میزان نزولات جوی بر نفوذ آب در لایه‌های زمین بر غنای آب‌های زیرزمینی افزوده است و همچنین افزایش آب‌های سطحی و رودخانه‌های فصلی و دائمی را در این منطقه پدید آورده است. 

رودخانه‌ی سیمره به عنوان طویل‌ترین رود ایران در منطقه ایلام و لرستان و به موازات رشته کوه کبیرکوه امتداد دارد. بزرگ‌ترین تمدن‌های باستانی ایران در کنار این رودخانه شکل گرفته است. 

اردیبهشت لرستان را از دست ندهید + تصاویر

با توجه به موارد مطرح شده در خصوص این رودخانه می‌توان در جهت احیای تمدن آن با توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد پایگاه‌های توریستی گام برداشت. 

علاوه برجریان رودخانه‌ها و چشمه‌ها می‌توان به تأثیر میزان بارش بر توسعه جنگل‌ها و پوشش گیاهی و مرتعی منطقه اشاره داشت. 

بخش غربی زاگرس در محدوده‌ی استان ایلام از جنگل متراکم و پر بلوط برخوردار است که ویژگی طبیعی خاصی را به منطقه داده است و شرایط را برای گردشگران عرصه تاریخ طبیعی و بهره گیری از طبیعت و اکو توریسم فراهم نموده است.

اقلیم و توریسم به دلیل شرایط و موقعیت‌های خاص جغرافیایی حاکم بر منطقه جنوب غرب زاگرس لرستان از اقلیم مطلوب و متنوع برخوردار است به طوری که می‌توان همزمان ودرفاصله کمی ازیکدیگرچهار فصل را همزمان ملاحظه نمود.

این تنوع اقلیم در کمترین نواحی کشور دیده می‌شود لذا شرایط برای تفریح و تفرج وبهره گیری از طبیعت و استفاده از جاده‌های مواصلاتی در تمام فصول سال وجود دارد؛ لذا برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه‌های توریستی و گردشگری و ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش می‌تواند استان را در موقعیت خاص اقتصادی و فرهنگی قرار دهد. بازدید از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی و ایجاد فرصت برابر برای همه، یک اصل منطقی و پذیرفته شده است.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.