اعتراض یک گروه دیدبان حقوق بشر به عضویت عربستان در کمیته برابری زنان سازمان ملل

یک گروه دیدبان حقوق بشر از سازمان ملل به علت انتصاب عربستان سعودی به عضویت یک کمیتۀ برابری جنسیتی به شدت انتقاد کرد.

اعتراض یک گروه دیدبان حقوق بشر به عضویت عربستان در کمیته برابری زنان سازمان مللبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی‌وی، یک گروه دیدبان حقوق بشر از سازمان ملل به علت انتصاب عربستان سعودی به عضویت یک کمیتۀ برابری جنسیتی که به‌رغم تبعیض گستردۀ ریاض علیه زنان صورت می‌گیرد، انتقاد کرده است.

هیلل نیوئر، مدیر اجرایی گروه موسوم به «دیدبان سازمان ملل»، یکشنبه (3 اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تبعیض عربستان علیه زنان در قانون و عمل، گسترده و نظام‌‎مند است.»

وی افزود: «چرا سازمان ملل سردمدار ترویج نابرابری جنسیتی را برای عضویت در کمیسیون برابری جنسیتی خود انتخاب کرد. انتخاب عربستان سعودی برای حفاظت از حقوق زنان مثل وارد کردن یک شخص آتش‌افروز به ایستگاه آتش‌نشانی اصلی شهر است.»

«شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل» چهارشنبه (30 فروردین) 13 عضو خود از جمله عربستان سعودی را به مدت 4 سال برای عضویت در «کمیسیون وضعیت زنان» انتخاب کرد. این کمیسیون به‌طور انحصاری به ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می‌پردازد.

عربستان سعودی سال 2016 میلادی در میان 144 کشور جهان از نظر «شاخص جهانی شکاف جنسیتی» رتبۀ صد و چهل و یکم را به خود اختصاص داد.

رژیم آل سعود در سال‌های اخیر به علت بدرفتاری با زنان با فشارهای شدید گروه‌های حقوق بشر مواجه شده است.

عربستان سعودی تنها کشوری است که رانندگی زنان در آن ممنوع است. این ممنوعیت در فتوای مذهبی روحانیون وهابی ریشه دارد. اگر زنان در این کشور در حال رانندگی دیده شوند ممکن است دستگیر، محاکمه و حتی به شلاق محکوم شوند.

طبق قوانین عربستان، زنان برای دریافت گذرنامه، ازدواج، سفر، خروج از زندان و گاهی کار کردن یا دسترسی به خدمات پزشکی باید از یکی از مردهای خانواده اجازه بگیرند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار