لزوم تخصیص ۱۸ هزار میلیاردی برای بهینه سازی ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس ناایمن/ معافیت مالیاتی پروژه‌های احداث مدارس در کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای برطرف شدن کلاس‌های خشتی و کانکسی اعتباری به میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان لازم است تا اینگونه نواقص برطرف شود.

لزوم تخصیص اعتبار ۱۸ هزار میلیاردی برای رفع ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس خشتی و کانکسی در کشور/ معافیت مالیاتی پروژه‌های احداث مدارس در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم نوزدهمین جشنواره خیّرین‌ مدرسه‌ساز در سالن اجلاس سران با اشاره به استمرار عمل نیکو و خیرخواهانه‌ خیّرین‌ اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) برای دانا کردن انسان‌ها مبعوث شده و دین مقدس اسلام راه سعادت را در دانایی و کسب دانش می‌داند.

وی بیان کرد: آیات قرآن اهمیت دانایی و آموزش را برای ما روشن می‌سازد و اگر بخواهیم ملتی داشته‌ باشیم تا در زندگی سعادتمند باشند باید به امر آموزش بها داده و آن را جزو اولویت‌های کاریمان‌ قرار دهیم.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: امروزه اگر به برنامه توسعه کشور‌ها نگاه کنیم آنهایی که به نیروی انسانی بها داده‌اند در مسیر توسعه قرار گرفته، زیرا تربیت نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و این مسئله در وزارت آموزش و پرورش نیز موضوعی مهم و حیاتی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: با مطالعه تئوری اقتصاد‌دان‌های بزرگ کشورمان و دنیا به این مسئله دست می‌یابیم که کشوری در مسیر توسعه گام برمی‌دارد که آموزش و پرورش آن در مسیری درست حرکت کند و متخصصان کشورمان نیز توصیه فراوانی به تربیت صحیح جوانان و آموزش آن‌ها کرده‌اند.

وی با بیان اینکه خیّران مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند، افزود: سرمایه‌گذاری در وزارت آموزش و پرورش تضمینی برای سعادتمندی نسل آینده و کشورمان است و رییس جمهور توصیه فراوانی به مشارکت مردم در وزارت آموزش و پرورش کرده‌اند.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: با تأکید رییس جمهور تسهیلات لازم برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در وزارت آموزش و پرورش فراهم می‌شود تا این کار خداپسندانه در آینده نیز استمرار داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: استمرار مشارکت مردم در طرح‌های این وزارتخانه باعث می‌شود تا نیرویی کارآمد برای برنامه توسعه کشور تربیت کنیم.

وی ادامه داد: افرادی که به کودکان کار و یا بازسازی بیمارستان‌ها می‌پردازند عمل خیرخواهانه‌ای انجام می‌دهند، اما مسئله مهم این است که بیمارستان‌ها جسم انسان را بهبود می‌بخشد، اما مدارس و سرمایه‌گذاری در وزارت آموزش و پرورش روح یک انسان را پرورش می‌دهد بطوریکه با احیای یک نفر، یک امت زنده و پرورش می‌یابد.

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه یک نفر می‌تواند جامعه را از بد‌بختی نجات دهد، تصریح کرد: مشارکت در ساخت مدارس قابل مقایسه با دیگر کار‌ها نبوده و همه مردم باید برای توسعه کشور مشارکتی فعال داشته باشند و افراد خیّر آثار و برکت کارهایشان را در دنیا و آخرت می‌بینند.

وی عنوان کرد: در زمانیکه من مسئولیت این امر خطیر را بر عهده گرفتم بسیار نگران نسل جوان بودم که به همین خاطر این مسئولیت را عهده‌دار شدم تا بتوانم کمکی به جوانان و کودکان بخصوص در مناطق محروم انجام دهم.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: در هنگام بازدید از مدارس و دیدن جوانان مستعد و با ظرفیت احساس سنگینی مسئولیت بیشتری می‌کنم و از خدا می‌خواهم که مرا در این کار بزرگ کمک کند.

وی با بیان اینکه وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد و سقفی بر روی کودک و یا نوجوانی فرو می‌ریزد تمام وجو‌‍دم می‌لرزد، ادامه داد: شما خیّر‌ین مدرسه‌ساز باعث دلگرمی برای مسئولین و خود من هستید و من این کار خداپسندانه شما را تحسین می‌کنم و امیدوارم با پشتوانه شما در کوتاه مدت مدارس ناامن از بین برود.

دانش‌آشتیانی تأکید کرد: از ابتدای جریان خیّرین مدرسه‌ساز تاکنون ۱۰۸ هزار و ۴۶۵ کلاس آموزشی برای نوجوان ساخته شده و در همین دوره ۴ ساله بیش از ۱۳ هزار و ۵۴۲ کلاس از حدود ۳۵ هزار کلاس درس در این دولت به وسیله شما خیّرین احداث شده است.

وی با بیان اینکه در حدود ۳۸ درصد کلاس‌های درس به وسیله شما خیّرین به بهره‌برداری رسیده است، افزود: برای اینکه یک آموزش و پرورش با کیفیت داشته باشیم راه درازی داشته و متأسفانه باید بگویم که بیش از ۶۸ هزار کلاس نا‌امن در کشور داریم که باید تخریب و نوسازی شوند و بیش از ۹۶ هزار کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی دارند که برای برطرف کردن این نواقص ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: دولت در جهت رفع نواقص و بازسازی کلاس‌های درس سرمایه‌گذاری می‌کند، اما بدون کمک شما خیّرین در یک برنامه میان مدت نمی‌تواند این کار‌ها را به سرانجام برساند و برای تأمین اعتبار بازسازی و مقاوم کردن کلاس‌های درس به همکاری و سرمایه‌گذاری شما خیّر‌ان نیازمند است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰۰ کلاس خشتی – گلی و هزار و ۷۰۰ کلاس کانکسی داریم که با همّت شما در کوتاه مدت و در عرض ۲ سال این قسمت برطرف و کلاس‌های ایمن در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد که مجموع اعتباری برای ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس نا‌ایمن مبلغی به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان است.

‌دانش‌آشتیانی ادامه داد: به کمک شما خیّر‌ان مدرسه‌ساز بعد از ۲ سال هیچ کلاس کا‌نکسی و خشتی در کشور نداریم و ما در دولت نیز در این مسئله شما را همراهی می‌کنیم.

وی ادامه داد: خیّرین مدرسه ساز باعث شده تا حدودی استاندارد‌های فضای آموزشی بهبود یابد و من موفقیت شما را در این زمینه تحسین می‌کنم.

دانش‌آشتیانی ادامه داد: علاوه بر ساخت مدارس اداره آن‌ها توسط مردم موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی است و این مسئله جزو سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش است که علاوه بر سرمایه‌های مادی از نیروی انسانی و فکری شما خیّرین در اداره مدارس استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش تعریف ساختاری است تا به وسیله آن از مشارکت مردم در اداره مدارس استفاده شود و در تصمیم‌گیری‌ها از ظرفیت و پتانسیل خیّرین بهره کافی برده شود.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مسلما نیروی فکری بیشتر از مادی در کیفیت بخشی نظام آموزشی اثربخش است و من امیدوارم که با مشارکت فکری همه مردم کیفیت آموزش و پرورش ارتقا یابد تا در آینده شاهد شکوفایی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه احکامی را برای خیّر‌ین مدرسه‌ساز قرار دادیم تا هزینه‌های آن‌ها از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: در انجام طرح‌های مختلف در آموزش و پرورش دولت نیمی از هزینه‌ها را تأمین می‌کند و این مسئله با پیگیری وزارت آموز و پرورش و خیّرین در حال انجام است.

وی گفت: من امیدوارم مدرسه نا‌امن در کشور نداشته باشیم و آموزش با کیفیت برای همه جوانان ایجاد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار