احمدی‌پور در اختتامیه جشنواره «سمن‌ها؛ سین هشتم» مطرح کرد:

فعالیت سمن‌ها فقط محدود به نوروز نشود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری از سمن‌ها درخواست‌ کرد به تدوین سیاست‌های کلی گردشگری کمک کنند.

فعالیت سمن‌ها فقط محدود به نوروز نشود
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «سمن‌ها؛ سین هشتم» که امروز در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد؛ زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اینکه ما نهادهای مدنی را در این کشور در چه جایگاهی قرار دادیم، با افت و خیزهایی روبرو بوده است. در برخی دوره‌ها، مسئولان تلاش کردند که سمن‌ها را به عنوان رابط مردم و دولت مدنظر قرار بدهند.
 
وی افزود: روزی که قرار بر این شد، برخی امور و فعالیت‌ها را به عهده سازمان‌ها و نهادهای مدنی بگذاریم، متوجه شدم با تعداد زیادی از مجموعه سمن‌ها مواجهیم و آنچه مهم بود، این بود که جامعه بسیار متفاوت و متکثری در حوزه سمن‌ها داشتیم. زمانی که در بهمن ماه جلسه مرتبط با نوروزگاه‌ها را داشتیم، متوجه شدم که نقش بسیار حداقلی به نهادهای غیر سازمانی داده می‌شد. 
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی ارکان خود را در شهرستان‌ها با شاخصی به نام نوروز از نگاه سمن‌ها ارزیابی می‌کند. 
 
احمدی پور ادامه داد: ما در نوروز 96 شاهد نشاط بیشتری در نوروزگاه‌هایی بودیم که توسط سمن‌ها اداره می‌شد. وی در بخش دیگری از سخنانش از سمن‌ها خواهش کرد که فقط محدود به نوروز نشوند و به تدوین سیاست‌های کلی گردشگری کمک کنند. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی خود را موظف به حمایت از سمن‌ها و آنها را به منزله بازوان خود می‌داند. ما هم اکنون در حال تدوین سیاست‌های کلی گردشگری هستیم و این کار را به همکاری مجمع انجام می‌دهیم. 
 
احمدی‌پور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به مطالبات برخی از نمایندگان سمن‌ها گفت: من از گذاشتن یک وقت مناسب برای نشست با سمن‌ها استقبال می‌کنم و در بحث حمایت‌ها نیز هر شکلی که نیاز می‌دانید، سازمان در آن حوزه حمایت کند انجام می‌دهیم.
 
وی افزود: در خصوص مبحث قرار دادن فضا در اختیار سمن ها نیز به نظر باید هماهنگی‌هایی انجام شود تا نشان بدهد که چه برنامه‌هایی را می‌توان با کمک سمن‌ها انجام داد. من معتقدم که اگر بتوانیم این امر را به شبکه تبدیل کنیم، موفق خواهیم شد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ما در قالب برنامه 5 ساله ششم خودمان را مکلف کردیم که ظرفیت های 500 روستای هدف را مد نظر قرار بدهبم و اولویتمان 73 روستا بوده است. سمن ها و انجمن های میراث فرهنگی نیز در این زمینه به ما کمک کردند و به نظر شاید این کار پایلوتی برای همکاری سمن ها و سازمان میراث فرهنگی باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: گردشگری دریایی کشورهای عضو راه ابریشم را در دستور کارمان قرار داده‌ایم.
 
همچنین، سعید شیر کوند معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما در نوروز 117 ،1396گزارش راجع به فعالیت انجمن ها دریافت کردیم و بر اساس این گزارش ها 150 تشکل در ایام نوروز درگیر بودند.

وی افزود: باور دولت یازدهم بر این است که سمن ها را تقویت کنیم و سمن ها از نظر ما به 2 قسمت انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شوند. ما در حوزه سازمانی خودمان خیلی دوست داریم سمن ها به اندازه ای تقویت شوند که هتل ها را به دست آنها بسپاریم.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ما می‌خواهیم از همه انجمن ها حمایت کنیم، منتها در این میان مدیران باید قبول کنند که اقتدارشان محدود شود و انجمن ها نیز باید تقویت شوند، زیرا به نظر اگر سمنی قوی باشد، حتما دولت تمکین می‌کند.

شیرکوند ادامه داد: ما در مقابل وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی جبهه خاصی نداریم، منتها نظرمان این است که این طرح باید پخته تر باشد. البته سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حال حاضر یک نهاد فرا وزارتی است و اگر وزارتخانه شود از این شکل درمی‌آید.

وی در پایان گفت: زمانی افرادی جمع شدند و گفتند که میراث فرهنگی و گردشگری باید در کنار هم باشند، ولی زمزمه هایی شنیده می‌شود و نگرانیم که نهادی که در 15سال گذشته تلاش کرده که به سازمان بودن نزدیک شود، یک مرتبه با تحولی ناگهانی مواجه شود. 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار