باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

برگ برنده کره‌شمالی در جنگ احتمالی با آمریکا چیست؟

تحلیلگران منطقه‌ای معتقدند که اگر کشورهای درگیر مناقشه در شبه جزیره کره به وظایف خود عمل کنند موضوع هسته‌ای در این منطقه به سرعت قابل حل است.

برگ برنده کره شمالی در جنگ احتمالی با آمریکا چیست؟به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛؛ کره شمالی در ماه‌های اخیر درگیر تنش‌های گسترده‌ در منطقه شرق آسیا با آمریکاست.
 
کارشناسان معتقدند که آمریکا با افزایش فشار بر کره شمالی به دنبال ضربه زدن به این کشور است و ترامپ هم به این موضوع بارها اشاره کرده که باید فشارها بر کره شمالی افزایش یابد.  
 
حضور ناوهای آمریکایی در شرق آسیا در حالی صورت می‌گیردکه ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود روسای جمهور قبلی آمریکا را به خاطر مداخله نظامی در غرب آسیا سرزنش کرده و اعلام کرده بود ترجیح می‌دهد رئیس جمهور آمریکا باشد تا پلیس جهان. اما به محض اینکه وی و تیمش وارد کاخ سفید شدند سیاست‌های دیگری را در پیش گرفتند.

ارتش آمریکا با انتقال سامانه دفاع موشکی "تاد" به منطقه شرق آسیا خشم مقامات "پیونگ یانگ" را برانگیختند و منجر به افزایش تنش ها در شبه جزیره کره شدند.  مقامات ارشد آمریکایی معتقدند که باید با زبان زور و تحریم با کره شمالی سخن گفت؛ اما "پیونگ یانگ" اعتقاد  دارد که از دهه 50 میلادی تحریم است و این تحریم ها تاثیری بر اراده این کشور نداشته است .  
 
"نیکی هیلی"، سفیر آمریکا در سازمان ملل اخیرا در مصاحبه با "ان بی سی نیوز" اعلام کرد: آمریکا به دنبال جنگ با کره شمالی نیست؛ اما پیونگ یانگ نباید بهانه ای دست آمریکا بدهد که به این کشور حمله کند. وی افزود: ما از ابتدا گفته‌ایم و همچنان بر این مسئله تأکید داریم که آمریکا به دنبال جنگ با کره شمالی نیست. در حال حاضر ما از آنها می خواهیم که آزمایش های موشکی بیشتری انجام ندهند. هیلی مدعی شد که چین در اعمال فشار به "کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی نقش مهمی داشته است. چین در کنترل مسائل مربوط به کره شمالی یکی از متحدان آمریکا محسوب می شود.

در حال حاضر مقامات جمهوری خواه کاخ سفید در حال ریختن هیزم در شبه جزیره کره هستند تا شعله جنگ جدیدی را بر افروزند که البته این جنگ قطعا پیروز نهایی نخواهد داشت.

"دونالد ترامپ" که شعارهای قبل از ریاست جمهوری اش مردم آمریکا را فریب داد مجددا به دنبال ایجاد یک جنگ جدید همانند آنچه که در دهه 50 میلادی رخ داد، است و سیگنال های اقدامات نظامی اخیر وی نیز گویای همین موضوع است.

ارسال ناو هواپیمابر و زیردریایی هسته ای به نزدیکی مرزهای کره شمالی نشان می دهد که ارتش ایالات متحده جنگ را جست و جو می کند؛ اما سوال اینجاست که کره شمالی در مقابل این اقدام چه توانمندی‌های نظامی‌ای دارد؟

موشک های کره شمالی و سلاح های هسته ای این کشور دو برگ برنده مهم این کشور در نبرد با آمریکاست که آن ها می توانند در زمان بروز بحران از آن استفاده کند. برخی تحلیلگران معتقدند که آمریکا در زمان ترامپ در عرصه سیاست خارجی راهبرد مشخصی را دنبال نمی کند و تنها به اختلاف افکنی در جهان دامن می زند.

نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفته است که دونالد ترامپ "اختلاف برانگیزترین رئیس‌جمهور آمریکا از زمان لینکولن" محسوب می شود. وی اشاره کرد: ترامپ در هر مرحله ای مرتکب اشتباه شد. دونالد ترامپ دنیایی متفاوت را ارائه می کند، به همین دلیل سبب بروز آشوب هایی شده است. او می‌افزاید: اگر ترامپ بتواند از نظر اقتصادی اقداماتی انجام دهد، در سال دو هزار و بیست بار دیگر انتخاب خواهد شد و اگر در این کار ناکام بماند، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

برخی (در داخل آمریکا)، قدردان این هستند که ترامپ، فشارِ روانی را بر پیونگ یانگ افزایش داده است. عده ای دیگر نیز معتقدند آمریکا، هزاران مایل با کره شمالی فاصله دارد و بنابراین شعار دادن و سخن گفتن از گزینه نظامی برای واشنگتن کار دشواری نیست، اما برای مردم سئول که فقط شصت کیلومتر با مرز کره شمالی فاصله دارند، اوضاع کاملاً متفاوت است.

فاصله کوتاه کره جنوبی با کره شمالی نشان می دهد که اگر آمریکا اقدامی علیه "پیونگ یانگ" انجام دهد ؛ ضربات سنگینی را از سوی ارتش کره شمالی دریافت خواهد کرد چرا که " پیونگ یانگ" چیزی برای از دست دادن ندارد.

تحلیلگران منطقه ای معتقذدند که اگر کشورهای درگیر مناقشه در شبه جزیره کره به وظایف خود عمل کنند و در کنار هم قرار بگیرند می‌توان موضوع هسته‌ای در این منطقه را به سرعت حل و فصل کرد.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار