هشدار فراهانی به مسئولان دانشگاهی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر ممنوع بودن نظارت پیش از چاپ نشریات دانشجویی، گفت: مسؤولانی که حقوق فعالان نشریات دانشجویی را رعایت نکنند، توبیخ می‌شوند.

هشدار فراهانی به مسئولان دانشگاهیبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مفدا، دکتر محمد رضا فراهانی در نشست خبری مسؤولان دولتی با فعالان نشریات دانشجویی با تأکید بر ممنوع بودن نظارت پیش از چاپ و رعایت قانون در برخورد با فعالان نشریات دانشجویی، گفت: مسؤولانی که حقوق فعالان نشریات دانشجویی را رعایت نکنند، علاوه بر این این‌که توبیخ می‌شوند، به تخلفات اداری معرفی می‌شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به یکی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره «اجرای تمام و کمال قانون و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای و نامتوازن با نشریات دانشجویی و انتقاد از نظارت پیش از چاپ» تصریح کرد: نظارت قبل از چاپ ممنوع است.

وی با اشاره به سیر تاریخی استبداد در کشور، افزود: در جوامع استبداد زده‌ای از جمله جامعه ما که در گذشته سال‌ها دچار استبداد بوده‌ایم و حکمرانی خوبی نداشته‌ایم، به دست آوردن حقوق مدنی به راحتی صورت نمی‌گیرد و برای رسیدن به حقوق مدنی باید تلاش کنیم تا آن را به دست آوریم.

رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت با تأکید ضرورت تسلط کامل فعالان نشریات دانشجویی بر ضوابط و قوانین انتشار نشریات دانشگاهی، تصریح کرد: ما قوانینی برای انتشار نشریات دانشجویی داریم که فعالان نشریات دانشجویی باید بر آن مسلط باشند و برای به دست آوردن حقوقی که به آنها نمی‌دهند، از فرآیندهای تعریف شده در قانون استفاده کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در مدت حدود سه سالی که در این سمت مشغول به فعالیت هستم، سه بار به صورت مکتوب به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ام که نظارت پیش از چاپ ممنوع است و حتی در مواردی که به تذکرها توجه نشده، توبیخ نوشته‌ام که به چه حقی نظارت قبل از چاپ در این دانشگاه اعمال شده و تأکید کرده‌ام که این موارد را به تخلفات اداری معرفی می‌کنیم.

فراهانی تاکید کرد: مداخله افراد در امور نشریات دانشجویی مبنی بر اینکه چه چیزی را منتشر کنند و چه چیزی را منتشر نکنند خلاف قانون است. وزیر بهداشت نیز سال گذشته در جلسه‌ای دانشجویی به صراحت اعلام کرد که نظارت قبل از چاپ خلاف قانون است و اگر کسی در دانشگاه قانون را اجرا نکرد، مسیر مشخص شده در قانون را طی کنید.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای ما در مورد نشریات دانشجویی با آنچه در واقعیت می گذرد، فاصله دارد، گفت: ما به حقوق قانونی شما اعتقاد داریم، در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی نیز اکثر احکامی که غیر قانونی برای نشریات دانشجویی صادر شده است، لغو کرده است.

معاون وزیر بهداشت خطاب به فعالان نشریات دانشجویی گفت: از طرفی شما نیز باید هم در حوزه رسانه و هم در حوزه حقوق خود آموزش‌های لازم را ببینید تا هم حرفه‌ای عمل کنید و هم بتوانید حقتان را مطالبه کنید. این آموزش‌ها تاکنون ارائه شده اما هنوز کافی نیست و ما باید بیشتر برنامه‌ریزی و پیگیری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به درخواست مجوز تشکیل اتحادیه‌ تشکل‌های اسلامی، با ذکر این نکته که از موافقان تشکیل این اتحادیه‌ها است، گفت: در ابتدا هیات نظارت مرکزی مشترکی برای بررسی درخواست‌ها وجود نداشت؛ در وزارت بهداشت آیین نامه تشکیل این اتحادیه‌ها به تصویب رسیده و اولین جلسه آن نیز تشکیل شده است.

فراهانی اظهار داشت: در جلسات درخواست‌ها مطرح شده و رسیدگی‌های دانشگاهی صورت گرفته، تشکیل این اتحادیه‌ها موافقان و مخالفانی دارد، تلاش می‌کنیم که در اولین جلسه آینده هیات نظارت مشترک تکلیف این امر مشخص شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار