درخشش ۱۴ دانشگاه ایران در رتبه‌بندی پایگاه لایدن

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بر اساس گزارش پایگاه لایدن، ۱۴ دانشگاه ما جزو دانشگاه‌های برتر و در رتبه‌بندی تایمز در دسته ۱۳ دانشگاه برتر منطقه قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم در کنگره بین المللی TopHpc که امروز در هتل اسپیناس برگزار شد، گفت: در حال حاضر در کشور، ۵۸ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و ۴۲ درصد در دانشگاه‌های خصوصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۲.۹ میلیون نفر در مقطع کارشناسی، یک میلیون نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۱۰۰ هزار نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند و این تعداد دانشجو با هدایت ۷۰ هزار نفر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های علمی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از ایران در رتبه‌بندی لایدن قرار نگرفته است، ادامه داد: بر اساس داده‌های تایمز، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: در حال حاضر ۲ هزار ۴۰۰ مرکز آموزشی در کشور داریم که ۱۱۹ مرکز جزو مراکز دولتی، ۷۳۹ مرکز پیام نور و علمی کاربردی، ۳۸۵ دانشگاه آزاد و ۲۷۴ مرکز آموزشی زیر نظر مراکز وابسته به آموزش و پرورش فعالیت دارند.

احمدی تصریح کرد: سهم ایران در تولید علم در سال ۲۰۱۶، ۱.۸ درصد و در تولید مقالات کیفی ۲.۲ درصد گزارش شده که این رتبه بر اساس پایگاه آی‌اس‌آی اعلام شده و نشان‌دهنده تمرکز ایران بر تولید مقالات علمی کمی و کیفی است.

وی عنوان کرد: هدف از این آمار تعیین جایگاه HPC در ایران است و خوشبختانه طی برنامه توسعه کشور برنامه داریم از لحاظ پایگاه Science در کشور برتر و در دنیا بالا باشیم.

احمدی ادامه داد: در گزارش پایگاه لایدن ۱۴ دانشگاه ما جزو دانشگاه‌های برتر بوده و در رتبه‌بندی تایمز هم در دسته ۱۳ دانشگاه برتر قرار دارند. این آمار نشان دهنده آن است که در منطقه رتبه اول را بدست آورده‌ایم.

وی همچنین گفت: از نظر تولید مقالات علمی در پایگاه «اسکوپوس» رتبه ۱۶ و در ISI رتبه ۱۷ و در منطقه رتبه اول را از آن خود کرده‌ایم.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم توسعه شبکه گرید در کشور بوده و هدف ما از توسعه این شبکه ایجاد ارتباط شبکه‌ای میان شبکه‌های کامپیوتری و ارائه خدمات به محققان کشور است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سهم کشورمان در تولید مقالات در پایگاه ISI از لحاظ کمیت مقالات در سال ۲۰۱۶، ۱.۸ و در تولید مقالات کیفی ۲.۲ درصد بوده که نشان دهنده تمرکز ما در داشتن رتبه بالا در سهم مقالات است.

احمدی تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم، قرار بود شبکه علمی کشور ایجاد شود که طی پیگیری‌های انجام شده از سوی دولت قبل، تاکنون ۱۶ مرکز به این شبکه متصل شده‌اند.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: هدف اصلی ما این است که یک برنامه‌ مدیریتی برای مراکز HPC موجود باشد و در واقع یک مرکز هماهنگ و یک اکوسیستم مناسب برای حضور و فعالیت علمی داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم یادآور شد: در نهایت هدف ما توسعه این شبکه است که بتوانیم مراکز را با کمک دانشگاه‌های خارجی و داخلی به این شبکه ملحق کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار