یزد؛

نیمی از کتابخانه‌های استان یزد فضاهای استاندارد کتابخانه‌ای ندارند

تعمیر و استانداردسازی از جمله مهم‌ترین نیازهای کتابخانه‌های موجود در سطح استان یزد است.

 رقیه دوست‌فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: تجهیز، تعمیر و استانداردسازی فضای کتابخانه‌ها، اولویت اجرایی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری خواهد بود.

دوست‌فاطمی‌هاافزود: تشکیل تیم کارشناسی به منظور استانداردسازی کتابخانه‌ها از جمله اولین اقداماتی بود که طی دو سال گذشته در اداره کل استان انجام شده است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد در ادامه با اشاره به عملکرد تیم کارشناسی این اداره کل، گفت: این مجموعه در دور اول طی شش ماه از یک‌صد کتابخانه بازدید کرده و تمام موارد و مشکلات کتابخانه‌های استان را مورد ارزیابی قرار داده است.

 وی ایجاد انگیزه برای پرسنل کتابخانه‌های استان را یکی از ویژگی‌های بازدید دوره‌ای تیم کارشناسی و مدیریتی کتابخانه‌های عمومی یزد دانست و خاطرنشان کرد: در جریان این بازدیدها از 30 باب کتابخانه استان که رشد چشمگیری در امتیازات نرم‌افزار سپهر داشته‌اند، تجلیل شد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبال خوب اقشار مختلف از نشست‌های کتاب‌خوان استان یزد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار نشست کتاب‌خوان در سطح استان برگزار شده که نزدیک به 900 مورد از این نشست‌ها، کتابخانه‌ای بوده است .
این مقام مسئول با بیان اینکه 97 کتابخانه نهادی، 12 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل گردشگری در استان یزد فعالیت می‌کنند، افزود: در سال گذشته هر کتابخانه استان به طور متوسط در هر ماه یک نشست کتاب‌خوان برگزار کرده است.

 دوست فاطمی‌ها در ادامه شاداب‌سازی رفتار پرسنل کتابخانه‌ها را از دیگر اقدامات و برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان دانست و بیان کرد: یکی از عناصر مهم در جذب افراد به کتابخوانی و کتابخانه‌، اصلاح رفتار کارکنان است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر استان یزد با توجه به بالا بودن سرانه تعداد کتابخانه‌ها در استان نیاز جدی به ساخت کتابخانه جدید ندارد، گفت: تجهیز، تعمیر و استانداردسازی از جمله مهم‌ترین نیازهای کتابخانه‌های موجود در سطح استان یزد است.

این مقام مسئول با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در مطالعه افراد، گفت: بستر اصلی کتابخوانی و ساعت مطالعه دانش آموزان توسط اداره کل کتابخانه‌های استان فراهم می‌شود و کتابخانه‌ها نقش به سزایی در موفقیت‌های آموزشی استان در سال‌های اخیر دارند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، عدم درک لذت مطالعه و دغدغه‌های مختلف زندگی را از جمله دلایل کم بودن افراد کتابخوان در جامعه دانست و بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه بین اقشار مختلف جامعه، مهم‌ترین هدف کتابخانه‌های استان یزد است.
.
 دوست فاطمی‌ها برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ویژه کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و خانواده‌ها را از جمله برنامه‌های مهم اداره کل کتابخانه‌های عمومی در سال جاری دانست.

 وی با بیان این که جشنواره ملی کتابخوانی رضوی امسال به دو شکل اینترنتی و مکتوب در استان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این جشنواره در سال گذشته با حضور 5 هزار و500 شرکت کننده در استان برگزار شد و در نهایت از 30 تن از برگزیذگان استانی این جشنواره تقدیر شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی قشری، رونمایی از کتاب‌، جلسات نقد کتاب، اجرای طرح "کتاب تأثیرگذار من" و اجرای نمایشنامه‌خوانی که از سال گذشته آغاز شده است، از جمله برنامه‌های در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری است.

 استان یزد از نظر تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار