مشروح اولین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه ملی+ فیلم

صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 96 در اولین مناظره انتخاباتی را در این گزارش بخوانید.

لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی+فیلمبه گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین مناظره  کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امروز 8 اردیبهشت ماه با موضوع مسائل اجتماعی - فرهنگی برگزار شد.

مصطفی میرسلیم به عنوان اولین سخنران نخستین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح و برنامه 4ساله شما برای مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده چیست اظهار داشت: مهم‌ترین سرمایه‌ای که در هر کشوری وجود دارد، نیروی انسانی آن است و این نیروی انسانی باید متناسب با ظرفیت‌های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعداد‌هایی که نیروهای انسانی دارد در پیشرفت کشور باید مشارکت کنند.

میرسلیم با بیان اینکه در کشور ما استان‌های مختلف هر کدام از استعداد‌های خود به طور ویژه برخوردار هستند، ادامه داد: نیروی انسانی ما هم با این استعداد‌های مختلف باید به شکوفایی برسند.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین متاسفانه موجب شده است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلان‌‌شهرها رو بیاورند.

وی ادامه داد: این مسئله‌ای که پدیدار شده است به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است و ما چاره‌ای که برای حاشیه‌نشینی در نظر گرفته‌ایم بازگشت به سیاست‌های آمایش سرزمین، توزیع صحیح جمعیت و به ویژه به کارگیری صحیح منابع آب در کشور است.

میرسلیم با بیان اینکه به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع آب بسیاری از روستاهای ما با بیابان‌زایی مواجهه شده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس روستا‌نشینان نتوانسته‌اند دوام بیاورند و به شهر‌ها روی آورده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار داشت: یکی از دلایل بی‌توجهی به منابع آب، استفاده از چاه‌های عمیق غیرمجاز و از بین رفتن شبکه‌های قنات در کشور است که نزولات آسمانی خداوند را به اندازه‌ای که قابلیت استفاده داشت، در اختیار مردم قرار می‌داد و امکان بهر‌ه‌گیری مناسب از آن را به روستاییانی که نتوانستند از امکانات آبی استفاده کنند، ناگزیر به حاشیه شهرها پناه‌ آورده‌اند.

وی گفت: روستانشینان پس از مهاجرت به شهرها با امکانات لازمی که برای زندگی انسانی است، برخوردارند و تن به کارهایی دادند که شخصیت انسانی آن‌ها محترم شمرده نشده است و مسائل مختلفی را از لحاظ اجتماعی ایجاد کرده‌اند.

میرسلیم افزود: آنها نتوانستند از بهداشت و درمان درست برخوردار شوند، نتوانستند از آموزش و پرورش صحیح برخوردار شوند و در مواجهه با مشکلات با یأس و افسردگی، به مواد مخدر پناه بردند و مشکلات اعتیاد را در جامعه پدیدار ساختند.

 **مشکل اصلی حاشیه‌نشینی به عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین باز‌ می‌گردد

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری تاکید کرد: مشکل اصلی حاشیه‌نشینی به عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین باز‌ می‌گردد.

وی بیان داشت: ظرفیت‌های زیستی ما در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و باید توضیح داده شود که به چه علت در استان سیستا‌ن‌وبلوچستان و برخی قسمت‌ها به ویژه اطراف زابل، با مهاجرت گسترده مواجهه شده‌ایم به طوری که در آنجا جمعیت شهری و روستایی مناطق را ترک کرده‌اند و آن‌ها هستند که باید پشتیان اصلی مرزها و تربیت‌کننده نیروی انتظامی ما باشند و این انجام نگرفته و معلوم نیست که چه کسی و چگونه باید پاسخگوی این مشکلی که برای کشور ایجاد شده است باشد. 

 **سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است

هاشمی‌طبا در نقد اظهارات میرسلیم در رابطه با نحوه مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه‌نشینی اظهار داشت: بحث آمایش سرزمین، بحث روستاییان، بحث منابع آب و بحث‌های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان برمی‌گردد، میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شده است.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: وقتی ما بحث‌های مختلف را در کنار هم قرار می‌دهیم، اگر برای آنان اولویت قائل نباشیم موجب می‌شود که بعضی از مسائل که بیشتر در چشم می‌خورد، بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مسائل مهمی که کمتر به چشم می‌خورد و در معرض دید ما کمتر است، به آن عنایت نشود.

وی تصریح کرد: سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال از بین رفتن است که مثال‌های متعددی در این باره وجود دارد.

هاشمی‌طبا با تاکید بر اینکه اولویت اولی که برای کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به زیستگاه‌ ما و حفظ ایران است، خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت‌ها بررسی کنیم، این نظر میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

 لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی

 **حاشیه‌نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها است

روحانی در نقد اظهارات میر‌سلیم در رابطه با نحوه مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه‌ نشینی اظهار داشت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها و شاید همه کشورها است و بنده سراغ ندارم کشوری را که در آن حاشیه‌نشینی وجود نداشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه معمولا حاشیه‌نشینی دور کلان‌شهرها دیده‌ می‌شود، گفت: ریشه‌ حاشیه‌نشینی به عوامل مختلفی باز‌می‌گردد که یک عامل مهم آن مسئله بیکاری و عدم درآمد کافی است.

وی ادامه داد: فردی که در یک شهر دور یا روستایی زندگی می‌کند و منابع درآمدی وی کافی نیست و یا اینکه نمی‌تواند شغلی داشته باشد، برای اشتغال خودش ناچار است مهاجرت کند.

روحانی با بیان اینکه معمولا در شهرهای بزرگ و مرکز کشور شرایط اشتغال بهتر است و این افراد به این مکان‌ها پناه می‌برند، تصریح کرد: برای اینکه این افراد شب بتوانند استراحت کنند، یک جایی را اطراف شهر پیدا می‌کنند و به تدریج‌ هم خانواده‌اش را به آنجا می‌‌آورد و اگر زندگی‌اش خوب باشد، دوستان و اقوامش را به انجام می‌آورد.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری داشت: اگر کسی می‌خواست در موطن خودش زندگی کند، شغل و در‌آمد مناسب نداشته باشد نمی‌تواند بماند.

قالیباف در نقد اظهارات میرسلیم در رابطه با نحوه مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه ‌نشینی اظهار داشت: حاشیه‌نشینی یک نکته مهم و کلیدی است و ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه حاشیه‌نشینی بر اساس فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود می‌آید، گفت: یک روش این است که در دراز مدت چاره‌اندیشی کنیم و طبیعتا برای کوتاه‌مدت هم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه معمولا در همه دنیا از این افراد دولت‌ها حمایت می‌کنند، تصریح کرد: بخشی از این محرومان و کم‌درآمدها، حاشیه‌نشین‌ها هستند که دولت در گذشته تدبیر کرده و در قالب یارانه‌‌ها به این افراد کمک کرد و در 7 سال گذشته‌ هم کمک شده است.

قالیباف افزود: گله‌مندی محرومان این است که در 7 سال گذشته باتوجه به افزایش قیمت‌ها و تورمی که اتفاق افتاده است، ارزش آن 45هزار و 500 تومان به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است و گله‌ اول آنان این است که چرا هم‌پای تورم کشور این مبلغ افزایش نمی‌یابد و گله‌ دیگرشان این است که چرا یارانه‌ها بین همه اقشار یکسان تقسیم می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: از سوی دیگر مردم نگرانی دارند که افزایش یارانه‌ها باعث گرانی در کشور نشود.

وی خطاب به میرسلیم اظهار داشت: بنده می‌خواهم بدانم که شما برای یک اقدام کوتاه مدت برای این محرومان چه اقداماتی انجام می‌دهید و برای دراز مدت که موضوع به طور ریشه‌ای حل شود چه برنامه‌ای دارید؟

**لزوم توجه جدی به حاشیه‌نشین‌ها

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم و با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که کشور ما در مقطع فعلی در اکثر شهرها از تهران تا اصفهان، مشهد، زاهدان، چابهار و تمام کشور با این پدیده روبرو هستند.

وی ادامه داد : باید به مردم حاشیه نشین به صورت جدی توجه شود نباید به آنها به عنوان افراد اضافی نگاه کرد. این افراد ایرانی هستند و به دلایل مختلفی به حاشیه شهرها پناه آورده اند و باید مسائل آنها مورد توجه قرار بگیرد.

جهانگیری با بیان اینکه حاشیه نشین ها باید در همه جا دیده شوند و به آنها توجه شود، تصریح کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم این پدیده با برخورد بسیار علمی و کار دقیق کارشناسی سازماندهی شده است. شورایی به عنوان باز‌آفرینی مناطق سکونتی مردم ایجاد شد که بافت‌های فرسوده ، بافت‌های میانی و حاشیه نشینی را در بر می‌گیرد و برای مردم ساکن این مناطق برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است.

**همه حاشیه‌نشین‌ها بیمه شده‌اند

وی خاطر نشان کرد: تقریبا تمامی حاشیه نشین‌ها در این دولت بیمه شده اند و برای مسئله سلامت آنها مراکز بهداشت و درمان در مناطق حاشیه نشین ایجاد شد.

جهانگیری گفت: در این دولت تمامی جوانانی که به سن تحصیل رسیده اما محروم از آن هستند شناسایی شده و برای آنها برنامه های آموزشی دیده شد. متاسفانه برخی از این جوانان به علت معلولیت از تحصیل محروم بودند، اما ما برای این افراد نیز راهکارهای مناسب ایجاد کردیم.

 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی 

**16 میلیون حاشیه‌نشین داریم نه 11 میلیون

رئیسی در نقد سخنان میرسلیم و با اشاره به مسئله حاشیه نشینی گفت: آمار 11 میلیون حاشیه نشین مربوط به سال 91 است و هم اکنون آمار شاید تا 16 میلیون نفر هم برسد.

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی عللی مانند کم آبی دارد که سبب مهاجرت مردم شده است، ادامه داد: سخن مهم این است که برای افراد حاشیه نشین باید چه اقداماتی انجام داد که اولین گام برای این افراد مسئله نوسازی و دومین گام، مسئله بهسازی مسکن این افراد است.

رئیسی تصریح کرد: نظام شهری باید ماموریت پیدا کند و این مناطق را ساماندهی کند. این افراد عزیزان ما هستند که با مشکلاتی مواجهه شده اند و به اجبار این زندگی را انتخاب کرده اند.

وی تاکید کرد: مسئله آموزش، بهداشت و مشکلاتی که این افراد با آن مواجهه هستند باید به صورت جدی رسیدگی شود و تثبیت مالکیت یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید صورت بگیرد.

رئیسی اظهار داشت: ما در حاشیه شهر مشهد اقدامات مناسبی را انجام دادیم خیلی از این افراد می گفتند که ما نمی دانیم این خانه ها به ما تعلق دارد یا خیر؟

وی با بیان اینکه باید به این افراد خدمات رسانی شود، افزود:  باید از سرمایه گذاران و صنایع دعوت شود تا در این مناطق سرمایه گذاری صنعتی کنند و این مناطق سامان جدی پیدا کند.

میرسلیم در پاسخ به سوال سایر نامزدها گفت: اقدامات تکمیلی باید برای ساماندهی افراد حاشیه نشین صورت بگیرد، قطعا دولت با بودجه های هنگفتی که در اختیار داشته در طول 4 سال گذشته اقداماتی را انجام داده اما این اقدامات کفایت نمی کند و ضرورت دارد که به طور جدی قبل از اینکه ما با فجایع اجتماعی روبرو شویم، این مشکل حل شود.

وی ادامه داد: برای بازگشت افرادی که امکان بازگشت به روستا برای آنها وجود دارد، قطعا آماده سازی لازم باید صورت بگیرد یعنی ما قائل به اعمال مدیریت صحیح در مناطق آبی کشور شویم.

میرسلیم تصریح کرد: 350 هزار چاه غیرمجاز یعنی از بین بردن منابع زیرزمینی آبی کشور، نشست زمین‌ها و متاسفانه ضایع کردن امکاناتی که می‌توانست به صورت پایدار برای تولید کشاورزی صرف شود.

وی خاطر نشان کرد: امکانات اولیه رفاهی باید در روستاها فراهم شود تا روستاییان احساس کنند برای تامین نیازهای خود مجبور نیستند به شهرها مهاجرت کنند که در این زمینه اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است.

میرسلیم با تاکید بر اینکه ما باید از بی عدالتی پرهیز کنیم، اظهار داشت: در بسیاری از شهرهای ما جاذبه های کاذبی وجود دارد که موجب شده روستاییان به شهرها مهاجرت کنند تا خود را از این جاذبه ها بهره مند کنند.

وی تصریح کرد: برای افرادی که فعلا در حاشیه شهرها ساکن هستند باید دقت کرد که این افراد انسان‌های شریفی هستند که به دلایل خاص اقتصادی و اجتماعی به حاشیه شهرها پناه برده اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای اینکه شرافت انسانی این افراد حفظ شود، از لحاظ آموزش و پرورش باید بسیار اهتمام بورزیم و نقصی در کار آموزش و پرورش جوانان ایجاد نشود.

**وجود 10.2 میلیون نفر بی‌سواد برازنده ما نیست

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز 10.2میلیون نفر داریم که کاملا بی سواد هستند که برازنده جمهوری اسلامی نیست که از 80 میلیون آن بیش از 10 میلیون بی سواد کامل باشند که نشان می دهد ما باید برای آموزش و پرورش اقدامات لازم انجام دهیم.

میرسلیم خاطر نشان کرد: برای بهداشت و درمان اقداماتی که باید صورت بگیرد کافی نبوده و موجب اشاعه بیماری ها در شهرها دلیل همین عدم اقدامات بهداشتی بوده است که باید تکمیل شود و سلامت جسمی و روانی این افراد و همچنین سلامت اجتماعی و اعتقادی آنها باید فراهم شود تا آنها ابزاری نشوند در دست کسانی که می خواهند کشور را از نظر امنیتی و فرهنگی به مخاطره بیاندازند.

 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی 

وی تصریح کرد: امکانات اسکان آنها باید به شکل مناسب فراهم شود هم اسکان اولیه که وسایل زیست سالم و مناسب برایشان فراهم شود تا تشدید مهاجرت به سمت شهرها فراهم نشود منظورم مساکن ارزانی است که باید به صورت مهندسی آماده شوند تا فعلا برای کسانی که در حاشیه شهرها سکونت می کنند ایجاد شود.

میرسلیم گفت: همه این اقدامات موجب می شود ما به سمت توجه بیشتر از امکانات محیط زیستی کشورمان برویم و با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد امکان جابجایی جمعیت را در جاهایی که میسر است با استفاده از امکانات خدادادی برای اشتغال و سرافرازی کشور گام برداریم.

وی ادامه داد : متاسفانه کشور ما با مهاجرت هایی مواجهه شده که باعث بیکاری شهرها و جوانان این مناطق شده و مشکلات ثانویه ای را مانند عدم تشکیل خانواده، ناپایداری وضعیت جوانان و مسائل امنیتی ایجاد کرده است.

قالیباف در نقد سخنان رئیسی بیان داشت: همانگونه که اشاره شد قضاوت اجتماعی از موضوعات مهم و اهداف اصلی نظام و انقلاب اسلامی است اما همه شاهدیم که وقتی مشکلات اقتصادی و بحران‌های اقتصادی وجود دارد تحقق عدالت اجتماعی سخت خواهد بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روزی که ما کار را در شهرداری تهران به عهده گرفتیم اولین نکته‌ای که به آن پرداختیم بحث کم کردن فاصله شمال و جنوب شهر بود که یکی از اهداف انقلاب اسلامی است که امروز هم در سطح شهر چه در سطح کالبدی و چه در حوزه انسانی و توجه به محرومین در بخش‌های مختلف مانند بافت‌های فرسوده این اتفاق رخ داد.

قالیباف گفت: همه ما می‌دانیم که در این ناعدالتی اقتصادی و نابرابری‌های فرصت‌های اجتماعی مانند بحث بیکاری و شغل که حق شهروندان است که هم در برنامه شما (رئیسی) و هم در برنامه ما وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که درست است که در ابتدا ما باید یک اشتغال حمایتی داشته باشیم و بعد به سمت اشتغال پایدار خواهیم رفت.

**فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابرند

قالیباف تصریح کرد: سوال بنده این است که شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده و فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابرند یعنی بهره‌ای که 4 درصد از جامعه می‌برند هیچوقت آن 96 درصد دیگر از مردم نخواهند برد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در برنامه پنجم هم چنین هدفی را داشتیم و سوال من از آقای رئیسی این است که ارزیابی شما از برنامه پنجم که امسال تمام شده و برنامه ششم که آغاز شده چگونه است.

جهانگیری در نقد صحبت‌های رئیسی گفت: عدالت یکی از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و همه نظام‌های سیاسی در دنیا است و محدود کردن عدالت فقط در مسائل اقتصادی ظلم به عدالت است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عدالت آموزشی به معنی این است که هر فرزندی در هر نقطه از کشور بتواند درجات علمی را طی کند و یا عدالت سیاسی بدان معنا است که هر فرد نه صرفا به خاطر وابسته بودن به یک تفکر و جریان سیاسی در یک جا بماند، در بین نیروهای سیاسی باید عدالت برقرار شود.

**احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است

وی تصریح کرد: عدالت قضایی بدان معنا است که تمام دستگاه‌ها و مردم که به دستگاه‌های قضایی مراجعه می‌کنند، احساس عدالت قضایی کنند اما متأسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است.

جهانگیری افزود: مهمترین کار در کشور این است که ما باید اقداماتی انجام دهیم که همه جامعه احساس کنند که مسئولین آن ها در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم‌گیری می‌کنند و عدالت اقتصادی یکی از نماد‌های مهم عدالت است که یک بخش آن عدالت جغرافیایی و منطقه‌ای است و برخی از مناطق مرزی کشور از محرومیت ویژه‌ای برخوردار هستند که باید با امتیاز آن‌ها را رشد داد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لزوم توجه به عدالت توزیعی گفت: متاسفانه برخی از افراد به ثروت‌های باد آورده دست پیدا کرده‌‌اند.

وی ادامه داد: کسی که موفق می‌شود در اثر ارتباط با برخی از مسئولین به سرمایه‌های بزرگ دست پیدا کند، موجب می‌شود که در جامعه بی‌عدالتی به وجود آید. اینکه کسی موفق می‌شود بیش از 3.8 میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند هر کس این خبر را بشنود می‌داند که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته است و متاسفانه تعداد کسانی که با زد و بند ثروت‌های باد آورده به دست ‌آورده‌اند، بالا رفته است.

وی افزود: در زمینه یارانه‌ها نیز مطالبی که دوستان درباره ضریب جینی گفته‌اند، یارانه‌ها در سال اول این ضریب را تغییر داد به دلیل اینکه مبلغ 45 هزار و 500 تومان میان همه تقسیم شد و بر زندگی طبقات ضعیف تأثیر بیشتری گذاشت اما اینکه برخی از دوستان می‌گویند به سه دهک افزایش بیشتری می‌دهیم نتیجه‌اش آن می‌شود که دهک‌های 4 و 5 به دلیل کم بودن فاصله دهک‌ها، ضعیف‌تر خواهند شد.

رئیسی در پاسخ به این نقد‌ها اظهار داشت: نسبت به عدالت اجتماعی در این جا ما نمی‌خواهیم ابعاد مختلف آن را باز کنیم چرا که هیچ مفهومی در مفاهیم دینی بعد از توحید مانند عدالت فراگیر نیست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره اینکه سخنی که در اینجا گفته شد درباره فاصله طبقاتی است، ادامه داد: صحبت‌هایی که بنده در این خصوص بیان کردم ناظر بر مسائل اقتصادی است و به همین خاطر بنده توضیحاتی را ارائه کردم.

وی تصریح کرد: ما شاهد بیکاری عده زیادی از جوانان کشورمان، تعطیلی برخی از کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی هستیم که در این واحد‌ها عده‌ای کارشان را از دست داده‌اند و ما شاهد مشکلات اقتصادی در جامعه هستیم که باعث افزایش فاصله طبقاتی شده است.

**با 45 هزار و 500 تومان امکان گذران زندگی نیست

رئیسی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که درآمد امروز زندگی برخی از افراد جامعه ما در نقاط محرومی که بنده خودم از آن‌ها بازدید کرده‌ام همین 45 هزار و 500 تومان است و یا درآمدی از کمیته امداد سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند. واقعا آیا امکان زندگی کردن و گذران زندگی با این 45 هزار و 500 تومان و وضعیت موجود وجود دارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتما باید این وضعیت تغییر کند که این تغییر هم دیر است؛ چون آن روزی که 45 هزار و 500 تومان به مردم داده می‌شد قدرت خرید بیشتر از الان بود، ما باید با واقعیت زندگی محرومین سخن بگوییم لذا اگر بخواهیم با واقعیت صحبت کنیم باید بگوییم این قشری که اکنون به هیچ وجه قدرت اداره زندگی را ندارند، باید در زندگی آنان تغییر ایجاد بدهیم تا بتوانیم برای کارهای طولانی مدت فکری کنیم.

وی درباره رانت‌هایی که گفته شد یا  به قول آقای وزیر رفاه وام‌ها، بیان داشت: 50 درصد مردم وام نگرفتند و  از آن 50 درصدی هم که گرفتند 5 درصد وام‌های بسیار کلان بوده که بخشی از این نقدینگی‌هایی نیز که در بازار آمده چرا باعث تعطیل کارگاه‌ها شده است، این بخش به دست همان کسانی که اشاره شد رفته است.

رئیسی افزود: همان گونه که به درستی آقای جهانگیری گفتند چرا عده کم بتوانند از مواهب و تسهیلات و امکانات بسیار بالا بهره‌مند شوند. امروز دختران و  پسران برای ازدواج با مشکل مواجهه اند و در صف قرار دارند اما عده‌ای به راحتی وام می‌گیرند.

**هیچ یک از کاندیداها منکر فاصله طبقاتی نیستند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه که امروز اتفاق افتاده عبارت از آن است که ما شاهد یک فاصله طبقاتی زیاد هستیم که فکر نمی‌کنیم هیچ کدام از کاندیداها و مردم منکرش باشند.

وی با طرح این سوال که دولت در این زمینه چه باید بکند، اظهار داشت: سخن ما در همین است که چگونه دولت می‌تواند این فاصله را کم کند. یک نظریه در اینجا مطرح است که از اول انقلاب نیز مطرح بوده مبنی بر اینکه آیا بیاییم به افراد امکانات دهیم و فقرا و محرومین را به حساب نیاوریم که اینها هم به نوایی در کنار سرمایه‌گذاران برسند یا اینکه نه، ما از هر گونه سرمایه‌گذاری حمایت کنیم اما محرومان حق خود را بگیرند.

**عده‌ای کاخ‌نشین و برخی کوخ‌نشین هستند

رئیسی افزود: در جوامع توسعه یافته ما شاهد فقر و محرومیت افراد هستیم به این معنا که عده‌ای کاخ نشین هستند و  عده‌ای کوخ نشین که ما این را قبول نداریم که یک سری زندگی اشرافی‌گری داشته باشند و عده‌ای فقیر که باعث فاصله طبقاتی می‌شود. صحبت ما این است که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در اجرا در دولت به گونه ای باشد که این فاصله کمتر و عدالت اجتماعی برقرار شود به نحوی که روز به روز شاهد افزایش عدالت باشیم آن هم در سخن بلکه در عمل و در میدان این موضوع اتفاق بیافتد که رخداد می‌تواند به نظر من جلوی بسیاری از فسادها و رانت‌ها را بگیرد لذا صحبت بنده است که برنامه‌ریزها باید به نحوی باشد که فاصله طبقاتی کمتر شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: فاصله طبقاتی هیچ نسبتی با عدالت اجتماعی به این میزانی که امروز در جامعه داریم ندارد و حتما باید به دنبال ان باشیم که ان شا الله این فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود که نتیجه‌اش کاهش بیکاری می‌شود. ما می‌خواهیم حق خود محرومان را بدهیم.

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل مسکن ناشی از چه مولفه هایی است و چه طرحی برای حل این مشکل به ویژه زوج‌های جوان دارید، گفت: ما اگر بخواهیم معلول‌ها را مورد توجه قرار دهیم، راه به جایی نمی‌بریم. به طور کلی علت‌هایی که باعث بروز مشکلات برای آحاد جامعه شده است، باید به صورت برطرف کردن علت‌ها باشد. در تمام فرمایشاتی که صورت گرفت نوعا حرکت به سمتی بود که دولت باید این کار را بکند و دولت باید آن کار را بکند.

وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات زیادی ارائه می‌شود و اصلا امکان بزرگ شدن دولت بدون اینکه اقتصاد ما توانمند و در آمد ملی افزایش یابد، وجود ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مشکل مسکن طبیعی است و در حال حاضر به زوج‌های جوان وام پرداخت می‌شود، تصریح کرد: در شهرک‌های اطراف تهران یا شهرک‌های دیگر شهرها، مسکن‌های کوچکی ساخته شده است و ما باید توانمند کردن آنها را مورد توجه قرار دهیم.

**کار از مسکن واجب‌تر است

وی افزود: به نظر من از کار از مسکن واجب‌تر است و کار بدون توجه به سرمایه گذاری در صنعت امکان پذیر نیست و زوجهایی که کار دارند می توانند آینده شان را تامین کنند و وام بگیرند. 

هاشمی طبا ادامه داد: با حجم وامی که از طریق بانک‌ها مصوب شده و با توجه به رکود بازار مسکن باز هم امکان خریداری و ایجاد مسکن وجود دارد. در برخی از نقاط مسکن حدود متری 1 تا 1.3 میلیون تومان است و اگر زوج‌ها کار داشته باشند، می توانند این مسکن‌ها را خریداری کنند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه حجم هر چیزی در کشور محدود است، گفت: ما نمی توانیم به یک باره سرمایه گذاری بزرگی را در صنعت برای ایجاد تولید انجام بدهیم چون باید تولید را بفروشیم.

**تکمیل طرح مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم

در ادامه حجت الاسلام روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا گفت: در بحث مسکن برنامه های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد و در دولت گذشته سرمایه گذاری روی مسکن مهر انجام گرفت و با همه اشکالاتی که داشت این دولت خودش را متعهد دید که آن را تکمیل کند که تقریبا تا پایان این دولت مسکن مهر تکمیل می شود البته حدود 100 مسکن مهر وجود دارد که هیچ داوطلبی برای خرید آن نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید به مردم کمک کنیم خودشان محل سکونتشان را انتخاب کنند و در این دولت تلاش شده وام لازم در اختیار خانه اولی‌ها قرار بگیرد. 80 میلیون تومان به زوجین وام دادیم که کمک بسیار خوبی است اما در این زمینه لازم است تا ما به بافت‌های فرسوده توجه کنیم.

حجت الاسلام روحانی گفت: ما اگر به جای مسکن مهر در بافت‌های فرسوده سرمایه گذاری می‌کردیم، می‌توانستیم تحول مثبت ایجاد کنیم؛ برنامه خوبی برای مسکن جوانان وجود دارد همچنین ما به زوجین دو تا 10 میلیون برای آغاز زندگی وام داده‌ایم.

** 4 درصد جامعه از همه چیز برخوردار و 96 درصد برخوردار نیستند

در ادامه محمد باقر قالیباف در نقد صحبت‌های هاشمی طبا اظهار داشت: ما برمی گردیم به این نقطه که 4 درصد از جامعه از همه چیز برخوردارند و 96 درصد دیگر برخوردار نیستند. ما اکنون بیش از 3 میلیون مسکن خالی داریم این‌ها چرا خالی است؟ متعلق به کیست؟ اینها به همان 4 درصد متعلق است. 4 درصدی که یک ویلا در شمال و یک ویلا در شرق دارند.

قالیباف با اشاره به اینکه قرار بود که هر سال 10 درصد بافت فرسوده را تکمیل کنند اما الان بیش ا ز 5 الی 6 سال از این مسئله می‌گذرد، اظهار داشت: بافت فرسوده در تهران بنا بر گزارش وزارت مسکن 34 درصد است و کمکی که دولت باید می‌کرد نکرد ولی ما وظیفه‌مان را انجام دادیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر کسی بر اساس رانتی چند میلیارد وام می‌گیرد نگذاریم بگیرد. در سال 95 بیش از 530 میلیارد تومان وام داده‌ایم. چند هزار نفر این وام ها را گرفته اند در حالی که جوانان برای چند میلیون وام باید در صف های طولانی منتظر بمانند.

**با صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب با تعداد بی‌شماری واحدهای مسکونی خالی مواجهه ایم

در ادامه اسحاق جهانگیری در نقد اظهارات هاشمی‌طبا گفت: متاسفانه با صدور پروانه‌های بی حساب و کتاب در شهرداری و دلالی شدن با تعداد بی‌شماری واحدهای مسکونی خالی مواجهه ایم. ما برای مسکن یک اولویت گذاشتیم و مسکن اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار و تحت پوشش حمایتی ایجاد کردیم که بانک‌ها منابع مالی آن را تامین می کنند.

وی تصریح کرد: سالانه باید 200 هزار متر خانه های روستایی مستحکم شوند که این کار انجام شده است؛ سقف تسهیلات مسکن به زوجهای جوان از 60 میلیون به 160 میلیون افزایش یافت. ما صندوق پس اندازی را برای مسکن خانه اولی ها ایجاد کردیم که 6 ماه در آن سرمایه گذاری می کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد : منابع مالی بانک مسکن را 5 هزار میلیارد افزایش دادیم. بافتهای فرسوده ای که در تهران نوسازی شده اند از طریق شهرداری صورت گرفته که صرفا با دید سرمایه گذاری و سودآوری بوده و در واحدهای تجاری این کار انجام شده است.

رئیسی در پاسخ به اظهارات هاشمی‌طبا گفت: اساس بر توانمندسازی مردم است تا خودشان بتوانند مسکن تهیه کنند و بافت فرسوده را نوسازی کنند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دو نکته را حائز اهمیت برشمرد و گفت: نکته اول زوج های جوان هستند که می‌خواهند ازدواج کنند و این زوج های جوان باید برای تهیه مسکن مورد کمک قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه چون نمی‌توانیم بگوییم ازدواج باید صورت بگیرد و 11 میلیون جوان آماده ازدواج داشته باشیم، بیان داشت: از سوی دیگر شاهدیم که دولت گامی در این رابطه برنداشته است.

رئیسی با تشکر از سایر اقدامات دولت اظهار داشت: این زوج های جوان بالاخره باید به داخل خانه روند ولی ما چه اقدامی برای این افراد می‌خواهیم انجام دهیم.

**مسکن مهر مشکلاتی داشت

وی با اشاره به اینکه مسکن مهر مشکلاتی داشت، اظهار داشت: حالا که این مسکن ایجاد شده و خیلی‌ها هم به آن چشم دوخته‌اند تا صاحب خانه شوند اگر ظرف مدت اخیر اقداماتی شود و این مسکن تحویل متقاضیان شود، اقدامی شایسته است.

رئیسی با بیان اینکه اگر ما در هر سال بتوانیم بافت فرسوده را نوسازی کنیم و به مردم فاقد مسکن تسهیلات داده شود، مشکل مسکن زوج های جوان حل خواهد شد، اظهار داشت: گرچه با ایجاد کمتر از یک میلیون مسکن در سال همچنان عقب هستیم.

در ادامه مصطفی میرسلیم به اظهارات هاشمی طبا واکنش نشان داد و بیان داشت: شما پاسخ سوال من را جواب ندادید.

میرسلیم با بیان این که ما می‌دانیم که سرمایه گذارانی هستند که سرمایه های خود را برای مسکن های تجملی صرف می کنند و بخش عمده ای از آن هم خالی مانده است، اظهار داشت: مبالغ هنگفتی از سرمایه کشور صرف آن شده و شما باید بگویید که چگونه میسر است ما این سرمایه گذاری‌ها را به ساختمان های ارزان مناسب برای زوج های جوان متوجه کنیم تا از محل اجاره آن‌ها بتوانند زندگی خود را داشته باشند و بعدها مسکن خود را بسازند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که شما مسکن ارزان را چگونه می بینید، خاطر نشان کرد: چرا اشاره به موضوع قیمت زمین نمی‌کنید و آیا برای رسیدن به مسکن ارزان باید قائل به زمین گران باشیم یا دولت باید زمین را به شکل رایگان برای این کار منظور کند؟

میرسلیم نکته بعد را با این پرسش ادامه داد که آیا به نظر شما چاره زوج های جوان را در صاحب مسکن شدن می بینید در حالی که زوج جوان هنوز امکاناتی ندارد برای اینکه به سمت خرید مسکن برود در حالی که از اول هم آن را به وام آلوده کرده اند و گرفتاری بزرگی برای آنها درست کرده اند؟!

وی افزود: چرا راه حل اجاره را مطرح نمی‌کنید و یا راه اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟

میرسلیم اظهارات خود را نسبت به هاشمی طبا با طرح این پرسش که شما چه تجربه ای از طرح مسکن زوج های جوان در سایر کشورها دادید پایان داد.

هاشمی طبا در ادامه و در پاسخ به اظهارات رئیسی و میرسلیم گفت: فراموش نکنیم دغدغه دوستان نسبت به مسکن در سایر بخش ها هم وجود دارد و این دغدغه برای خورد و خوراک و برای حاشیه نشین ها و روستاییان نیز باید به همین طریق بیان شود و در همه این ها علامت به سمت دولت می رود.
 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی+فیلم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه گفتن این که دولت چه کار می‌کند ساده است، اظهار داشت: این که دولت از یک محدوده‌ای نمی‌تواند فراتر برود و امروز دولت های جمهوری اسلامی خدمات بزرگی مانند شبکه‌های سوخت رسانی و آبرسانی را انجام داده‌اند.

وی افزود: امنیتی حاکم در کشور بسیار مهم است و من بسیاری از وقت ها می بینم که همه ما که علاقه مند به نظام هستیم جزء اپوزسیون نظام قرار می‌گیریم و با دست آویز کردن کلماتی می خواهیم خود را توجیه کنیم.

هاشمی طبا با بیان اینکه مسکن در اقتصاد کشور یک امر درجه یک نیست، اظهار داشت: در بقیه کشورها مسئله اول حفظ کشور است که متاسفانه علی رغم این که ما شهادت های زیادی دادیم مرزهای ما حفظ شد و ما در داخل کشور به بهانه های مختلف از این امر غافل شدیم که حاشیه نشینی‌ها زیاد شد و متاسفانه تا ده سال دیگر ده میلیون حاشیه‌نشین خواهیم داشت.

**توانمند شدن انسان‌ها با انعام دادن امکان پذیر نیست

وی خاطر نشان کرد: توانمند شدن انسان ها با انعام دادن امکان پذیر نیست زیاد انعام ها باید از جایی بیایند و این جاها محدود است و توانمند شدن انسان ها با کار و قدرتمند کردن آنها است.

هاشمی طبا با بیان اینکه اشکال ما این است که همه چیز را با هم می خواهیم، گفت: برخورداری از زندگی خوب از نظر مالکیتی از جمله اشکالات ماست که با هم سازگار نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سوار کردن مقررات عقود اسلامی در بانک یک مسئله جدید است، اظهار داشت: وقتی بانکداری‌ها کار می‌کنند، می توانند موردسوء استفاده قرار بگیرند و بانک های ما را تبدیل به موسسات سرمایه گذاری می کنند که طبیعتا بانک هم نمی‌تواند در این شرایط خدمات ارائه دهد.

 **نگوییم یک عده رانت‌خوار وجود دارد

هاشمی طبا با بیان اینکه بنده موافقم که رفع محرومیت با کمک دولت باشد، اظهار داشت: ما باید تحمل داشته باشیم بعد از هر سختی آسانی است و نگوییم حالا یک عده رانت خوار وجود دارد.

وی مسائل مالکیت را مسائل حقوق شرعی برشمرد و گفت: نمی‌توانیم بگوییم خانه‌های بزرگ را چه کنیم اما بدانیم که مبارزه با این مسائل مبارزه با معلول است و باید علت‌ها را پاسخ دهیم.
 
روحانی در پاسخ به اینکه مشکلات جوانان ناشی از چیست و برنامه شما برای برطرف سازی این مشکل چیست؟ گفت: مسئله ازدواج نیاز طبیعی همه انسان‌ها و به  ویژه جوانان عزیز ماست که امروز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اولین مشکلی که وجود دارد مشکل اشتغال است و فضایی که در جامعه باید به وجود بیاید برای امید به آینده اولین اقدامی که ما باید در جامعه انجام دهیم برای مسائل اجتماعی است، حالا چه مسائل اجتماعی و چه سایر مسائل، مسئله ایجاد امید نسبت به آینده است.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن زمانی که مردم جامعه نسبت به آینده خود تردید داشته باشند هر روز یک تهدید جامعه‌ را مورد فشار قرار می دهد و آینده برایشان روشن نباشد هر روز یک تهدیدی و حصر جدیدی برای کشور خودش شاهد باشد و اگر نشاطی را برای جامعه باقی نگذاریم هر روز یک محدودیتی به غیر از آنچه در قانون آمده است سلیقه‌ای برای جوانانمان به وجود بیاوریم مسلما در زمینه زندگی ، نشاط،‌ازدواج و آینده زندگی مردم را دچار مشکل می‌کند . جامعه را باید نسبت به آینده امیدوار کنیم. باید شغل لازم را برای جوانانمان به وجود بیاوریم. 

وی افزود: در طول 10 سال گذشته یک جمعیت 1میلیون و600 هزار نفری آماده ورود به بازار کار بوده اند و از این تعداد 600 هزار نفر شغل پیدا کردند‌ در آن شرایطی که وضع درآمد کشور ما بسیار خوب بود و ما می‌توانستیم همه متولدین دهه 60 در نیمه دهه 80 به زندگی اشتغال ورود پیدا می‌کردند و ازدواج می‌کردند آنها رها شده‌اند و بعد ما دیدیم که با چه مشکلاتی جامعه در این زمینه مواجهه شده است.
 
**  اشتغال و شرایط کسب کار در جامعه ما بهبود یافته است

روحانی تصریح کرد: امروز امید به آینده در جامعه ما افزایش پیدا کرده است و جوانان و مردم ما به آینده خودشان امیدوار هستند. اشتغال و شرایط کسب کار در جامعه ما بهبود یافته است. اساس اشتغال شرایط کسب و کار است، که شرایط کسب و کار ما از رتبه 152 به 120 رسیده است بنابراین شرایط کسب و کار در جامعه بهتر شده است و این مهمترین مسئله است.

وی گفت:اعتماد در جامعه ما ایجاد شده است. تا اعتماد به سرمایه‌گذای نباشد شغلی ایجاد نمی‌شود و ازدواج و زندگی صورت نمی‌گیرد در جامعه امروز ما مردم به فضای مجازی دست یافته‌اند. اگر دولت یازدهم نبود همه این راهها مسدود شده بود. امروز دوستان ما هم نمی‌توانستند از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خودشان استفاده کنند بنابراین امید به آینده و اشتغال مهمترین مسئله در زمینه ساماندهی زندگی جوانان و ازدواج آنهاست.
 
**مشکل جدی امروز در بحث ازدواج اشتغال است

قالیباف در نقد سخنان روحانی اظهار کرد: همانطور که جنابعالی اشاره کردید مشکل جدی امروز در بحث ازدواج اشتغال است. جنابعالی در آغاز دوره به مردم عزیزمان قول داده‌اید که 4 میلیون شغل را ایجاد کنند و حالا من صحبتم را عرض خواهم نمود.

روحانی با قطع صحبت محمد باقر قالیباف افزود: ببینید یک سایت گمنامی یک حرفی می‌زند و سایت معروفی آن را نقل می‌کند و یک روزنامه‌ای هم آن را نقل می‌کند جنابعالی هم می‌خواهید از روی آن روزنامه این مسئله را نقل کنید؟ من هیچ‌وقت به مردم قول 4 میلیون شغل ندادم و این یک دروغ محض است.

قالیباف در پاسخ به صحبت روحانی اظهار کرد: شما اجازه بدهید نظرم را ارائه دهم. دو دقیقه تحمل داشته باشید همه چیز حل می‌شود به هر حال حتما امید مهم است ،حتما نشاط مهم است، حتما حقوق شهروندی مهم است،‌حتما شبکه‌های اینترنتی مهم است،‌اینها لازمه زندگی امروز است.

وی تصریح کرد:ولی واقعا امروز به افسردگی چقدر در جامعه ما افزایش پیدا کرده است طبق آمار خود دولت و شرایط غیر قابل تحمل است. نشاط را مردم با چه چیزی می‌خواهند،؟با یک زندگی خوش می‌خواهند جنابعالی می‌گویید که یک زندگی خوش برای مردم در حال حاضر وجود دارد یعنی کسب و کار رونق پیدا کرده است. 

قالیباف بیان کرد: مردم عزیز شما امروز در زندگی حس تان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده است؟ واقعا در ذهن شما این است که این چند سال آمار بیکاری بیشتر شده و یا کمتر؟ که ظاهرا آقای روحانی اجازه صحبت کردن نمی‌دهند و در صحبت من وارد می‌شوند. اگر این مسائلی که قید کردم را حل کردید نشاط را به جامعه تزریق کرده‌اید. اگر این مسائل حل شد امید را به مردم داده‌ایم. اگر آی تی آمد و بستر شغل شد و من معتقدم که مشکل اصلی ما سرمایه نیست. سرمایه در داخل و خارج وجود دارد و می‌توان آن را به کشور آورد همین شرایط مدیریتی حال حاضر کشور و همین مسئله که شما اجازه صحبت کردن به بنده نمی‌دهید.
 
**یکی از مهمترین نیازهای جوانان کشور مسئله مسکن است

جهانگیری در نقد سخنان روحانی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که یکی از مهمترین نیازهای جوانان کشور مسئله مسکن است،‌مسئله ازدواج و مسئله اشتغال است،‌مسئله تحصیل است و دولت باید بستر این مسائل را برای جوانان کشور فراهم کند. 

وی افزود: از همه اینها مهمتر این است که جوانان باید در کشور پذیرفته بشوند. احترام جوانان باید حفظ شوند. با بهانه‌های واهی به جوانان کشور اهانت نشود. جوانان باید مورد احترام جامعه قرار بگیردند هم دختران و هم پسران. اشتغال یکی از مهمترین مسائلی است که من فکر می‌کنم. البته آقای روحانی رئیس ما هستند و ما رفیقیم. شما باید تحمل داشته باشید که یک نفر بیاید و رقیبتان باشد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که انجام گرفت وام سه میلیون تومانی تبدیل به وام 11 میلیون تومانی شد.296 میلیارد تومان وام ازدواج در سال 92 تبدیل به 9 هزار و 800 میلیارد تومان یعنی چیزی حدود 30 برابر . در اشتغال درباره گردشگری با بهبود این مسئله شغل ایجاد می‌شود این کشور بهترین زمینه را برای گردشگری دارا می‌باشد. 

وی تصریح کرد: چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند. چه کسانی باعث شدند زندگی 700هزار شیعه‌ای که در مشهد زندگی می‌کنند به هم بخورد. بله آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم . ما نمی‌توانیم زندگی مردم را به خاطر منافع خودمان دچار مشکل کنیم. چه کسانی به سفارت حمله کردند. آنها امروز در ستادهای کدام کاندیدها فعالیت می‌کنند. کدام کاندیدها آنها ارا حمایت می‌کنند.
 
 سید ابراهیم رئیسی در نقد سخنان حسن روحانی اظهار داشت: جوانان ما باید نشاط داشته باشند و من حرف آقای روحانی را در این باره قبول دارم. وقتی 500 هزار نفر در صف اخذ وام ازدواج باشند، نمی توان انتظار داشت درصد ازدواج جوانان بالا برود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ازدواج، مسکن و شغل سه فاکتوری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. یک میلیون ازدواج، یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل باید ایجاد شود تا شادی و نشاط مورد نظر آقای روحانی درباره جوانان فراهم شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما برای مسکن زوج‌های جوان به جای ۱۰ میلیون ۲۰ میلیون تومان است.
 
میرسلیم در نقد سخنان روحانی اظهار داشت: دیرشدن ازدواج جوانان مشکلات متعدد می‌آفریند.

وی ادامه داد: شما باید به این نکته توجه کنید که وقتی گرایشات خانواده سست شود، گرایش به طلاق افزایش می‌یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سنگ بنای اصلی جامعه خانواده است. چه تدبیری دارید برای اینکه جنگ نرم علیه خانواده خنثی شود؟ توجه به نهادهای مشاوره برای ازدواج و هدایت جوانان بسیار مهم است.

وی بیان داشت: علت طلاق چیست و چگونه است که شما فکر می‌کنید می‌توانیم موضوع اشتغال را با در نظر گرفتن خانواده در نظر گرفته شود و چگونه می‌توان با جنگ نرم مقابله کرد که ما از آن ضربه خورده ایم.
 
رئیسی در نقد صحبت‌های جهانگیری و در رابطه با دولت الکترونیک تصریح کرد: تنها 15 درصد کار پیش رفته و اگر این فرآیند به کمال برسد می‌تواند گام موثری در شفاف سازی بردارد و این شفاف سازی به دست نمی‌آید مگر با نظارت همگانی مردم  و اگر مناقصه‌ها و امثال آن شفاف شود و مردم و اصحاب رسانه در جریان قرار گیرند، سالم‌سازی نظام اداری را تضمین کرده‌ است.

**شرکت‌های دولتی نباید تبدیل به خانه خلوت شوند

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دولتی نباید تبدیل به خانه خلوت شوند، گفت: شرکت‌ها گاهی به خانه خلوت ادارات تبدیل می‌شوند.

**چرا زیرمیزی گرفتن‌ هنوز رواج دارد؟

میرسلیم دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان جهانگیری گفت: شغل کارمندی یک شغل مقدس است چرا که انگیزه آن عشق به خدمت است و بگویید که چرا آزادی دسترسی به اطلاعات هنوز میسر نشده است و چرا زیرمیزی گرفتن‌ها هنوز رواج دارد و چرا با متخلفانی که از مزیت داشتن اطلاعات بهره‌مند هستند و از آن به نفع خود بهره‌برداری کرده‌اند برخورد نشده است.

وی ادامه داد: چرا هنوز برخی کارمندان به کسب درآمد از محلی که به امانت به آنان سپرده شده سوء استفاده می‌کنند؟ چرا باید کارمندان و مدیران در دولت بتوانند به امکانات نجومی دست یابند و اعتماد عمومی را نسبت به دولت کاهش دهند و پس از آن برای آنها توجیه قانونی نیز ایجاد شود؟

هاشمی طبا دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان جهانگیری گفت: واقعیت این است مجموعه دستگاههای دولتی هم خدمتگزاری و هم سرگردانی مراجعان را به همراه دارد و با سیستم‌های الکترونیک هم مشکل حل نمی‌شود. بنده در 10 الی 15 سال اخیر در مراجعاتی که داشته‌ام برخوردهای مناسب صورت گرفته اما بعضا به دلیل انگیزه‌های شخصی این امر امکان پذیر نشده که بتوانم کمک و یاری برسانم.

**مدیران باید در دسترس مردم باشند

وی تصریح کرد: مدیران باید در دسترس مردم باشند چرا که بعضا از آسانسورهای شخصی استفاده می‌کنند و یا خود را پنهان می‌کنند و شاید جلسات متعددشان وقتشان را از سپری کردن با مردم بگیرد که در این مورد باید عملیاتی تر به این موضوع نگریسته شود.

روحانی  دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان جهانگیری بیان داشت: فکر می‌کنم مسائل مهمی که جهانگیری به آن توجه دارد، مسئله واگذار کردن امور غیر حاکمیتی به مردم است. بدین معنا که باید در اداره کشور به مردم اعتماد کرده و کار را به آنان واگذار کنیم ودر واقع بخش خصوصی و قسمت‌های عمومی غیردولتی را دخیل کنیم.

وی با اشاره به افزایش سرمایه بین مردم و دولت گفت: باید اعتماد دوطرفه‌ای بین دولت و مردم ایجاد شود که در این میان جریانهای برخی از رسانه‌ها باعث تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت الکترونیک می‌تواند در جهت شفاف‌سازی گام موثری بردارد، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات که دولت فعلی قدم‌های موثری در آن گذاشته است و دو مرحله آن افتتاح شده است و در حال تکمیل زیرساخت‌ها است، شفافیت گسترده‌ای را در پی خواهد داشت.

**نامزدی شما تحت عنوان معاون رئیس جمهور پدیده جالبی است!

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری بیان داشت:در صحبت‌های آقای جهانگیری به اخلاق اشاره شد کاش شما این اخلاق را رعایت می‌کردید. هر چند نامزدی شما نیز تحت عنوان معاون رئیس جمهور در کنار وی پدیده جالبی است هر چند حق شهروندی شما به شما می‌آید اما قضاوت آنچه از آن به عنوان رقیب یاد می‌کنید به عهده مردم است و صداقت شما در روزهای آتی مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که دولت به دنبال گزارش کار خود است، گفت: اگر دولت به دنبال گزارش کار است صادقانه این مسئله را ابراز دارید. وقتی می‌گویید در بافت فرسوده و جنوب شهر پول می‌آورید ابتدا مطالعه اولیه را انجام دهید چرا که صدور پروانه در کل شهر تهران چه در شمال و جنوب رایگان است و ما هیچ وقت به این مسئله به دیدگاه اقتصادی نگاه نکردیم. به جز همان محلی که شما در منطقه 12 آن را بازدید کردید و زمینش متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی بود و فقط شما در آنجا کار تجاری انجام دادید.

**جهانگیری هم اکنون دستاویز سیاسی شده است

قالیباف با بیان اینکه جهانگیری هم اکنون دستاویز سیاسی شده است تصریح کرد: من از این مسئله تعجب می‌کنم که شما که در عالی ترین پست مدیریتی قرار دارید چطور رفتارهایی که نشان از دستاویز سیاسی شدن دارد را ابراز می‌دارید و سخنان غیر باطنی خود را در اینجا مطرح می‌کنید که به هیچ وجه درست نیست.

وی با اشاره به این مسئله که آنچه دولت یازدهم می‌گوید با عملش متفاوت است، گفت: متاسفانه دولت یازدهم همیشه خلاف آنچه گفته عمل کرده و نمونه بارز آن اعطای وام‌ها به 4 درصد مردم و گذاشتن مصائب و مشکلات بر سر وام گرفتن سایر اعضای جامعه بوده است و این نشانه‌ای از بی صداقتی است.
 
 جهانگیری در پاسخ نقدهای انجام شده به خود گفت: در زمینه مسائل اجتماعی مجددا تاکید می‌کنم با برخوردهای گاز انبری ، امنیتی و قضایی مشکل حل نمی‌شود؛ حتی با کتک زدن دست فروش‌ها و تشکیل گروه ضربت مسئله‌ای حل نمی‌شود و فرهنگی در شهرستانها منتقل می‌شود که مادر دستفروش از گروه ضربت شهرداری سیلی بخورد.

وی در خصوص کاندیداتوری خود و نقد قالیباف به این مسئله بیان داشت: من نمی‌دانم قالیباف از کجا این حق را برای خود قائل است که برای بنده که به مراتب سابقه شغلی و مدیریت بیشتری از ایشان دارم چنین صحبتی مطرح کند، چرا که بنده به صورت طبیعی از دهستان شروع کرده و مراحل شهرستان و استان و وزارت را طی کرده‌ام و هم‌اکنون نیز معاون اول هستم و کاملا مشهود است که هم اکنون به دنبال ریاست جمهوری باشم.

جهانگیری با بیان اینکه در دوره هشتم نیز وزیر دفاع و هم معاون آن دوره کاندید شدند، گفت: در دولت اصلاحات هم دو نفر از کابینه کاندید شدند و هیچ کس هم به این مسئله اعتراضی نکرد و آن را غیر طبیعی ندانست.

**به عنوان نامزد اصلاح‌طلب آمده‌ام تا از تمام فرصت‌ها استفاده کنم

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نامزد اصلاح‌طلبان است، گفت: من به عنوان نامزد اصلاح‌طلب آمده‌ام تا از تمام فرصتها استفاده کنم و ثابت کنم که برخی با جریان ریشه‌دار انقلاب چه کردند و بگویم که دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد و کسانی که خود مسئول شرایط به وجود آورده بودند با ژست جدیدی حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم تمام جریانات سیاسی را روبروی هم قرار داد، بیان داشت: آشفتگی‌هایی که در دولت نهم و دهم برجای مانده بود جریان‌های سیاسی را روبروی هم قرار داد و مانند کاری که با ْآیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام دادند و بسیاری را خانه‌نشین کردند و ضربات زیادی را وارد کردند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه بسیاری از درآمدهای دولت در آن زمان خرج شد و بیکاری بر جای ماند، گفت: 700میلیون دلار پول را خرج کردند و جز بیکاری که درسال 84 و 91 کاهشی نداشت چیزی به یادگار نگذاشتند در شرایطی که نرخ کارکنان در طول 8 سال همان22 میلیون و 600 هزار نفر بود.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهور دوره نهم و دهم هر دو سال یکبار وعده ریشه کن کردن بیکاری را می‌داد اما هیچ گاه تحقق نیافت گویی که حرف مرد یکی است و هر دو سال یک بار آن را باید تکرار کنند چرا که این امر به هر حال راهکار دارد و نمی‌توان بدون محاسبه صحبتی مانند آنچه شد را مطرح کرد.

وی با اشاره به اضافه کردن 9 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی افزود: ما در این دولت ظرفیت پتروشیمی را افزایش دادیم که منجر به ایجاد 5 میلیون و 400 هزار شغل شد و به هر حال نظام اداری کشور توجه به اصل 44 و نظام اداری کل کشور و قتصاد مقاومتی است که باید شفافیت داشته باشد که تنها با دولت الکترونیک ایجاد می‌شود.

**زبانمان برای عذرخواهی از ملت الکن نیست

جهانگیری خاطر نشان کرد: مسئله مهم در این دولت این است که اگر ما اشتباهی کرده و یا مقصر هم نبودیم عذر خواهی می‌کنیم و زبانمان برای عذر خواهی از ملت الکن نیست.
 
 در ادامه محمدباقر قالیباف در جایگاه پاسخگویی به سوال قرار گرفت و در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه راهکاری در مقابله با چالش‌های محیط زیست، مصرف بی‌رویه منابع آب، بیابان‌زایی، جنگل‌زدایی و ریزگردها پیشنهاد می‌کنید، گفت: بحث مربوط به بحران محیط زیست از بحران‌های جدی کشور است که در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی هم تأثیرات به سزایی دارد ما در حوزه محیط زیست با مشکلات مهم و اساسی‌ای روبرو هستیم که یکی از آ‌ن‌ها ریزگردها می‌باشد.

وی ادامه داد: در ریزگردها روندی که پیش رفت ابتدا در سه الی چهار استان شاهد این مسئله بودیم اما امروز قریب به ۲۰ استان با مسئله ریزگرد مواجهه است و حتی گاهی تا تهران هم می‌آید.
 
 ** موضوع ریزگردها مربوط به بی‌توجهی داخلی می‌باشد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: گاهی گفته می‌شود که موضوع ریزگردها به آن طرف مرزها برمی‌گردد اما در مقابل به نظر من مسئله اصلی مربوط به بی‌توجهی داخلی می‌باشد در اهواز مردم گرفتار شده‌اند و از ریزگردها به عنوان ریزمرگ‌ها یاد می‌کنند و هنگامی که ما درخت‌کاری و مالک‌پاشی را رها می‌کنیم طبیعی است که مشکلات پیدا می‌شود.

وی تصریح کرد: ما از محیط زیست می‌توانیم یک اشتغال پایدار و یک اشتغال عمومی ایجاد کنیم در اشتغال عمومی می‌توانیم جوانان را به کار گیریم چرا امروز این کار را نمی‌کنیم؟ آقایان از حقوق شهروندی حرف می‌زنند آیا حق مردم هوا نیست چرا ما هوا را از آنان گرفته‌ایم؟ 

قالیباف افزود: در همین تهران گفتیم که این مسئله قابل حل است طرح و برنامه دادیم با همین آقای جهانگیری هم جلسه‌ای گذاشتیم ایشان گفتند خودمان اجرایش می‌کنیم ماشین‌هایی را که بیرون از شهرها رها شده دوباره به داخل شهرها می‌آورند و به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مشکل محیط زیست مثل بحران اقتصادی و اجتماعی حل نشده چون دولت دائم می‌گوید نمی‌شود پول نداریم چون شما نمی‌توانید این مشکلات را حل کنید پس مردم باید چکار کنند چرا ما نمی‌توانیم، ما می‌توانیم.

 **دولت‌ها وظیفه دارند کار جدی انجام دهند
 
در ادامه جهانگیری در نقد صحبت‌های قالیباف گفت: بحث زیست محیطی یکی از مهم‌ترین مباحث است که مردم درمورد آن حساس‌اند و دولت‌ها هم وظیفه دارند کار جدی انجام دهند. با توجه به مشکلات زیادی که وجود داشت اما حل معضل دریاچه ارومیه و تهران جزو اولین مصوبات دولت بود.

وی افزود: ما در زمینه خارج کردن بنزین پتروشیمی که بنزنش بسیار بالا بود کارهای مهمی انجام دادیم در دولت گذشته اجازه می‌دادند بنزین پتروشیمی استفاده شود که سرطان‌زا بود اما به طور کامل حذفش کردیم امروز در بیش از ۴۰ شهر بنزین یورو۴ استفاده میشود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مطابق مطالعات دقیق ۷۰ درصد ریزگردها از خارج می‌آید یعنی یا از مرز عراق و سوریه یا از عربستان و یا اردن است ما در گفتگوهای بین‌المللی به صورت جدی این را دنبال کردیم و در خوزستان هم کارهای ویژه‌ای انجام شد به عنوان مثال بحث کارون و بحث ۵۵۰ هزار هکتار را انجام دادیم.
 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی+فیلم
 

جهانگیری تأکید کرد: آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران بوده، چگونه بعد از ۱۲ سال نتوانسته زباله را تفکیک کند، ایشان فقط شهردار سازه‌اند و فقط پروانه می‌دهند که برج ساخته شود.

وی تصریح کرد: همین صدر دو طبقه چه کمکی به ترافیک تهران کرد؟ ما با پول صدر می‌توانستیم کل اتوبوس‌ها را عوض کنیم ولی آقای قالیباف یک جوری حرف می‌زند که انگار مسئول کل عالم است.
 
**ما باید صادقانه به مردم گزارش بدهیم
 
وی ادامه داد: ما باید صادقانه به مردم گزارش بدهیم ما را متهم می‌کنی که مدیریت ۶۰ سال قبل هستیم؟ ما در بهترین دانشگاه‌ها درس خوانده‌ایم به روش آمرانه و برخورد تند نظامی نمی‌توان شهر تهران را اداره کرد.

در  ادامه حجت الاسلام رئیسی در نقد صحبت‌های قالیباف اظهار داشت: مسئله محیط زیست بسیار با اهمیت است در قانون اساسی جزو اصول و قوانین آمره می‌باشد و مردم نیز حساسیت خاصی روی این موضوع دارند.

وی ادامه داد: روزی در آستان قدس یک شرکتی بود که حدود ۱۰ درصد سهام آستان قدس را داشت و در شمال فعالیت می‌کرد، شخصاً به آنان گفتم نباید کاری را انجام بدهید که به محیط زیست ضرر برسانید بنابراین نباید فعالیت‌های ما فقط در حد حرف باشد. ما حق نداریم درختان را قطع کنیم نباید محیط زیست آلوده شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سوال این است که آیا مسئله خوزستان قابل پیشگیری و پیش‌بینی بوده است یا خیر؟ بحث این دولت و آن دولت هم نیست ما در مسئله محیط زیست گرفتار شدیم.

وی تأکید کرد: به نظرم محیط زیست می‌تواند زمینه خوبی را برای اشتغال جوانان ایجاد کند، ما نمی‌گوییم کمبود آب نیست اما مسئله‌مان مدیریت آب است نه کمبود آن.

در ادامه میرسلیم کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت‌های قالیباف اظهار داشت: چرا مسئله بیابان‌زایی رو به افزایش است و چگونه باید این مسئله را حل کرد؟ دشت تهران ظرفیت چه جمعیتی را دارد؟ آیا تمرکز این جمعیت در تهران برای ساکنان آن ایجاد مزاحمت می‌کند یا خیر؟ به نظر شما چه موانعی برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد و چگونه می‌توانیم مشکل جنگل‌زدایی را حل کنیم؟
 
 **برنامه ششم توسعه به مجموعه‌ای از آمال و آرزوها تبدیل شده است

در ادامه هاشمی‌طبا دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت‌های قالیباف گفت: من متأسفم که برنامه ششم توسعه به مجموعه‌ای از آمال و آرزوها تبدیل شده است ما باید اولویت‌ها را در داخل کشور رعایت کنیم. اولین و مهم‌ترین کار در کشور مسئله احیای محیط زیست، حفظ ایران و اصلاح کشاورزی است.

وی ادامه داد: من سوالم این است که آیا در اجرای برنامه ششم اصرار به موازی عمل کردن دارید یا خیر؟ و حیات ایران و زیستگاه آن که میراث گذشتگان است در اولویت شما قرار دارد یا خیر؟

در ادامه حجت الاسلام روحانی در نقد اظهارات قالیباف گفت: آقای قالیباف می‌گوید هوا را نباید از مردم بگیریم در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ ایشان مرتب می‌خواهند جامعه فقیر و غنی ایجاد کنند؟ چه کسی مجوز برج‌های بزرگ را در تهران می‌دهد؟ آیا شما مجوز برج‌های تهران را به همان ۴ درصد نمی‌دهید؟
 
وی ادامه داد: شما مجوز برج ۳۳ طبقه را به همان آ‌دمی دادید که اموال مردم را غارت کرد. این مجوزهایی که در کوچه‌های ۱۰ متری می‌دهید و برج‌های ده طبقه می‌سازند بر چه اساسی است؟ تمام درختان ۳۰۰ ساله تهران قطع می‌شود و جایش درخت یک ساله ساخته می‌شود.

حجت الاسلام روحانی افزود: پرونده‌های معتددی به دستم رسیده که شورای عالی شهرسازی شکایت کرده است، این دولت توجه مهمی به مدرن کردن آبیاری کشاورزی نشان داد و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری مدرن انجام شده است.
 
در ادامه این مناظره شش نفره قالیباف گفت: این که من می گویم شما دولت 4 درصدی هستید به این خاطر است که شما در میان مردم نیستید آقای روحانی و جهانگیری!

**تولید برق از زباله افتخار شهرداری تهران است

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تولید برق از زباله را افتخار شهرداری تهران خواند و ادامه داد: بعد از تولید برق مابقی زباله ها در کشاورزی استفاده می شود.

وی خطاب به روحانی و جهانگیری بیان داشت: دوستان شما بودند که زباله ها را از روی زمین جمع می کردند و نمی دانند که الان مکانیزه شده است.

قالیباف با اشاره به عدم تخصیص بودجه حمل و نقل به شهرداری تهران و برخی شهرهای دیگر اظهار داشت: اگر برای شما آلودگی هوا مهم بود قانون را اجرا می کردید و پول حمل و نقل عمومی را می دادید.

وی تصریح کرد: ما مترو را با 70 کیلومتر تحویل گرفتیم و امروز 300 کیلومتر ساخته ایم و این نشان از آن دارد که مسئله محیط زیست برای ما مهم بوده است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در این دوره بیش از 20 هزار هکتار در اطراف تهران جنگل کاری کرده ایم، اظهار داشت: امروز به 39 هزار هکتار رسیده ایم و با 11 هزار هکتار دیگر کمربندی تهران ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: اگر بحث بلندمرتبه‌سازی را می گویید این قانون دولت 4 درصدی ها هست که وزارت راه و شهرسازی آن این قانون را تصویب کرده و حق مردم کرده و از شهرداری مطالبه می کنند و ما کار اداری آن را انجام می دهیم.

قالیباف با بیان اینکه این مسائل مربوط به بحث مهاجرت است، اظهار داشت: در این دشت تهران 24 درصد جمعیت کشور آمده اند و این ها به این خاطر مهاجرت کرده اند که مشکلات اقتصادی را حل کنند.

**وعده صد روزه دادید و بعد گفتید کسی که این حرف را می زند عقل ندارد!

وی ادامه داد: شما بحث از صداقت و اخلاق می کنید و همه دیدیم که شما گفتید صد روزه تحول اقتصادی می کنم اما بعد از اینکه از شما سوال شد گفتید کسی که این حرف را می زند عقل ندارد.
 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی+فیلم

قالیباف خاطر نشان کرد: شما دم از شفاف سازی می زنید ولی روی هر پرونده مهر محرمانه می زنید این یعنی دولت 4 درصدی.

وی با اشاره به طرح دولت برای ایجاد اشتغال در پتروشیمی گفت: از نظر بنده این امر شدنی است اما اشتغال برای همان 4 درصد دوستان شما انجام می شود و این ها می آیند و مواد اولیه را بدون این که به زیردستی ها بدهند، صادر می کنند.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این 4 درصد همین دلال های زالو صفت هستند که امروز شما می گویید با آنها برخورد کنید و برخورد هم شد، اظهار داشت: چه کسی به همان فرد لوح تقدیر داده است؟ آقای روحانی شما به عنوان کسی که فعال اقتصادی است از او تقدیر کردید.

**از اقدامات دولت گذشته نظیر رسیدگی به محرومین دفاع می‌کنم

قالیباف با بیان اینکه من خود منتقد دولت گذشته بودم ولی از اقدامات آن دولت نظیر رسیدگی به محرومین دفاع می کنم، اظهار داشت: دولت گذشته به من ربطی ندارد.

وی خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: دولت قبل به روستاها می رفت ولی شما از تهران تکان نمی خورید اگر هم به استان سفر می کنید همان 4 درصدی است که اطرافیان شما هستند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم عزیز ما می دانند که امروز کشور ظرفیت و اعتبارات دارد و می تواند ارز کشور را دو برابر کند.

قالیباف خطاب به جهانگیری ادامه داد: شما که در عدد و رقم به آقای روحانی کمک می کنید دقت کنید که این مسائل و مشکلات است و ارز کشور می تواند به دو برابر تبدیل شود ولی نه با سیستمی که رانتی باشد و شما به این 4 درصد بدهید و منفعت میلیاردی ببرند که اگر لازم باشد من آنها را می گویم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تهران بلند مرتبه سازی داشت، اظهار داشت: اراک مشکلش چه بود؟ اهواز مشکلش چه بود؟ کرج مشکلش چه بود؟

وی تاکید کرد: این ضعف مدیریت شماست، مدیریت شما سنتی است و این اعتقاد همه جوان هاست شما حتی اعتقاد به واگذار کردن به مردم را هم ندارید.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که چه کسی شورایاری را محل کرد؟ بیان داشت: مردم عزیز ایران یکی از برنامه‌های بنده این است که همه اختیارات تصدی گری را کاملا به استان ها و مدیران محلی بدهم و فقط بخش حاکمیتی باقی بماند.

در پایان سخنان قالیباف بخش اول این مناظره انتخاباتی به منظور استراحت نامزدها به اتمام رسید که در این حین حسن روحانی خطاب به مجری برنامه گفت: اگر کسی به کسی تهمت زند آیا در این مناظره وقت دفاع دارد یا خیر؟ الان دو مورد دروغ گفته شد. مجری برنامه در پاسخ به روحانی گفت: این به تشخیص ستاد نظارت بر تبلیغات بستگی دارد.
 
 **مسئله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد
 
روحانی در آغاز دومین بخش مناظرات در پاسخ به این سوال که در ایجاد تعادل اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنان در خانواده چیست اظهار داشت: مسئله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد که این دولت یک اقدام بسیار مهمی انجام داده است یعنی اشتغال ما در این دولت برای جوانانمان ایجاد کرده‌ایم مجموعا حدود هفتصد هزار شغل برای بانوان است و در استخدام‌های اخیر ابلاغیه‌هایی وجود دارد که برای مردها تصویب شده بود که ما آنها را لغو کردیم و گفتیم که آزادند هم بانوان و هم آقایان.

وی افزود: خانم‌ها 53 درصد موفقیت به دست آوردند. بنابراین استفاده از خانم‌های برای اشتغال با توجه به این مسئله که در دانشگاه‌ها بیش از 50 درصد دانشجویان ما بین دختران هستند و استعدادی که آنها دارند برای کار  و فعالیت حتی در برخی از زمینه‌ها استعداد آنها بیشتر از آقایان است بنابراین مسئله اشتغال مسئله بسیار مهمی است صیانت از انها نیز مهم است ما باید کاری کنیم که خانواده‌های استحقاق داشته باشند، همه مشکلات اجتماعی وقتی که محاسبه می‌کنیم یکی از عوامل ان این است که استحکام و صیانت‌های خانواده های ما از بین رفته است و متاسفانه ما نتوانسته‌ایم همه اعضای خانواده را برای جامعه امروز و شرایط امروز آماده کنیم.

میرسلیم یکی دیگر از کاندیداهای حاضر در اولین مناظره ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که سهم و نقش دولت در حل مسئله ترافیک به چه میزان است راهکار مناسب دولت جنابعالی برای حل این معضل چیست؟ یکی از مسائل بغرنجی که در کشور ما اتفاق افتاده است مسئله ترابری است که موجب شده است زمان عده زیادی از مردم در راه‌بندان به هدر برود و وقت مردم زائل شود.

وی افزود: چاره ما در سیاست‌های کلی ترابری مشخص است که با سستی و ضعف از بین رفته است که اصالت دادن به ترابری است این اولویت یعنی استفاده از امکانات شخصی و خودروی شخصی تحت الشعاع استفاده از وسایل نقلیه عمومی قرار بگیرد و بنابراین صنایع ما باید خط تولید خودشان از وضعیت کنونی که استفاده از خودروهای شخصی است تغییر بدهند به سوی امکانات ترابری عمومی و این امکانات بویژه راه آهن باید اهمیت بیشتر پیدا کند.

میرسلیم تصریح کرد: ما در تهران و برخی از شهرها از مترو استفاده می‌کنیم ولی به کفایت نیست و لذا اوقات مردم بسیار تلف می‌شود فقط بیست تا سی درصد ترابری را ترابری عمومی به عهده دارد که باید گسترش پیدا کند در این زمینه دولت با دادن تسهیلات بسیار وظیفه‌مند است و باید این اقدام را انجام دهد فرقی هم نمی‌کند چه تهران باشد چه سایر شهرها چون به هر حال اگر تهران را هم در نظر بگیریم بسیاری از وزارتخانه‌ها از خدمات تهران استفاده می‌کنند و دولت موظف است برای تامین نیازمندی‌های ترابری عمومی چاره‌ای بیاندیشد.
 
 **نخبگان کشور در همه جا حضور دارند و بزرگترین سرمایه کشور هستند
 
اسحاق جهانگیری در پاسخ به این سوال که برای حفظ و تقویت اجتماعی نخبگان و پیوند پایدار آنان با مراکز تصمیم‌گیری صنعتی چه طرح برنامه‌ای دارید اظهار داشت: بنده یک جمله عرض می‌کنم که در بحث‌های اجتماعی و آسیب‌ها به فضل الهی هویت ملی و هویت دینی علاقمندی به نظام در همه پایش‌ها نشان داده شده که بسیار عالی است و مردم به خودشان افتخار می‌کنند و بنده نه وضعیت را سیاه می‌بینم که قابل حل نباشد و بسیار امیدوار هستم که مسائل آینده کشور قابل حل است خصوصا در همین سوالی که مطرح شد امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است نخبگان کشور در همه جا حضور دارند و بزرگترین سرمایه کشور هستند.
 
جهانگیری گفت: بنیاد ملی نخبگان و معاون عالی رئیس جمهور وظیفه‌مند است که نخبگان کشور را سازماندهی کند که بتوانند در توسعه کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

وی افزود: ما هر جا که مشکلی پیدا کنیم در آینده مهمترین تکیه‌گاهمان نخبگان کشور هستند و با کمک همین نخبگان وضعیت علنی کشور در وضعیت بسیار عالی قرار می‌گیرد. در گزارشی که اخیرا ارائه شده رتبه علمی ایران هم در دنیا و هم در سطح منطقه رتبه بسیار خوبی است از نظر فناوری‌های نو به کمک نخبگان به دسترسی‌های خوبی دست یافته‌ایم.

جهانگیری تصریح کرد:مهم این است که ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شود و ارتباط دانشگاه با مراکز تولیدی برقرار شده و فکر می‌کنم که اگر این ارتباط به صورت جدی در مراکز پژوهشی و فناوری مستقر شود حتما از نخبگان و دانشمندان کشور در حل مشکلات استفاده خواهد شد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط‌های ورزشی چیست، اظهار داشت: ورزش امری بسیار ضروری است. برای همه آحاد جامعه به ویژه جوانان و کشور ما این قابلیت را دارد چه در ورزش حرفه‌ای و چه در ورزش همگانی و چه در ورزش تربیتی و آموزشی مقام بالایی داشته باشد.

وی افزود: ورزشهای همگانی را خود مردم دنبال می‌کنند و ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد و دولت می‌بایست در این زمینه سرمایه‌گذاری کند چرا مدا‌اوری برای کشور بسیار اهمیت دارد. جوانان برومند ما می‌بایست برایشان سرمایه‌گذاری شود و ما در این عرصه که می‌َشود ارز آوری و تولید اشتغال کرد یکی از همانها ورزش است مگر در کشورهای آمریکای لاتین که در حال حاضر نام‌آور هستند مانند برزیل و آرژانتین اینها ورزش یکی از اموری است که تولید درآمد می‌کنند.
 
 **ورزش پهلوانی و ورزش قهرمانی باید در کشور برای دولت اولویتی جدی تلقی شود

رئیسی تصریح کرد: ورزش پهلوانی و ورزش قهرمانی باید در کشور برای دولت اولویتی جدی تلقی شود و روی این مسئله سرمایه‌گذاری کند. به نظر من جوانها در این قضیه حامی هستند بخش‌هایی که خودشان  به ورزش فکر می‌کنند حتما حمایت می‌کنند و اینجا وظیفه دولت است که بتواند سرمایه‌گذاری در بخش ورزش قهرمانی داشته باشد و دولت می‌تواند به واسطه ورزش شاداب نگه‌ دارد و این بالندگی را پیدا کند که هم در زمینه اقتصاد ورزش بتواند کار آمد باشد و هم در جهت توسعه این ورزش به نحو احسن عمل کند و ما بتوانیم در زمینه مدال‌آوری افتخار آفرینانی داشته باشیم.
 
 قالیباف در پاسخ به این سوال که برای افزایش نرخ رشد جمعیت چه برنامه‌های دارید، عنوان کرد: موضوع جوانان مهمترین مسئله ماست و بزرگترین فرصت ما نیروهای جوان ما هستند.

وی ادامه داد:امروز به خاطر 4 درصدها، رانت‌خوارها و واردات غیر قانونی از جمعیت جوان ما استفاده نشده و در سال 1400 بخشی از جامعه ما پیر خواهد شد. باید نرخ جامعه را متناسب کنیم و با توجه به جمعیت جوان و استعدادها این ظرفیت در کشور وجود دارد.
 
**شما قول دادید 4 میلیون شغل و تحول اقتصادی ایجاد کنید
 
قالیباف خطاب به روحانی گفت: شما قول دادید 4 میلیون شغل و تحول اقتصادی ایجاد کنید و متن صحبتهایتان در سایت خود شما وجود دارد. این کار خوبی نیست و حتما تهمت زدن هم کار خوبی نیست.

در ادامه این مناظره هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که چه اقدام عملی برای بازگشت نخبگان به کشور دارید ، عنوان داشت: طبیعتا فضای کسب و کار و جامعه موجب می شود که افراد گرایش به بازگشت و سرمایه گذاری و استفاده از امکانات به کشور انجام دهند.

وی ادامه داد: در حقیقت با شناسایی این افراد و تسهیلات مقدماتی و سرگردان نکردن در ادارات به صورت یک مجموعه ای که اجازه کار و سرمایه گذاری در کشور و استخدام بدون قید و شرط و تشریفات دارد، موجب بازگشت آن ها به کشور می شود.

هاشمی طبا تاکید کرد: من اطلاع دقیق دارم که در ایالت های آمریکا بسیاری از کارشناسان نفتی ما حاضر به بازگشت به کشور هستند. ضوابط پیچیده و مشکلاتی که در ارائه خدمات به آن ها وجود دارد موجب تردید آن ها شده است. به عنوان مثال کسی که در ماه 4 هزار دلار درآنجا درآمد دارد نباید توقع داشته باشیم که با 3 میلیون تومان درآمد در کشورمان راضی باشد.

وی در جمع بندی مباحث امروز مناظره عنوان داشت: با حذف برخی از صحبت های دوستانه ای که در مناظره مطرح شد ؛ همه دغدغه کار و خدمت دارند اما در همین دغدغه ها ، خیلی از وظایفی که بیشتر از حد و حدود دولت است بر خودشان تحمیل می کنند و در عین حال نوعی برخورد می شود که خدمات دولت ها کوچک شمرده می شود.
 
**دولت ها باید اولویت کاری داشته باشند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت ها باید اولویت کاری داشته باشند و در برنامه ششم این اولویت ها باید رعایت شوند و معتقدم برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید برنامه ریزی داشته باشیم .

هاشمی طبا ادامه داد: سرمایه کار آفرینان در بخش خصوصی باید محترم شمرده شود و زمینه برای آن ها و به خصوص برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد.

وی درباره اهمیت محیط زیست یادآور شد: شخصا معتقدم با توجه به تاکیدی که به حفظ زیستگاه ایران تاکید کردم در درجه اول حفظ ایران اسلامی همراه با اصلاح کشاورزی و رسیدگی به محرومان ، بیماران و بی سرپرستان در حد یک زندگی شرافتمندانه از طرف دولت تاکید می کنم. دولت برنامه ریزی دقیق و به دور از بوروکراسی باید انجام دهد.  مشخصا به سرمایه گذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات و به خصوص جهانگردی و توریسم برای اشتغال کامل تاکید می کنم که هر اشتغالی با ارزش نیست و اشتغال باید ارزش افزوده داشته باشد و تولید باید با کیفیت صادراتی و قابل صادرات به خارج باشد تا اشتغال معنای خودش را پیدا کند.

در ادامه این مناظره روحانی در جمع بندی مناظراتش با انتقاد از سخنان "قالیباف"، گفت: 3 نسبت به من داده شد که نادرست بود و من نمی دانم که حالا بعد فرصتی برای این موضوع (دفاع از عملکرد) هست یا نه؛ اما از همین فرصتم استفاده می کنم و یک توضیحی می دهم.

وی با اشاره به برنامه 100 روزه دولت یازدهم در سال 92 و دستاوردهای این برنامه گفت: افرادی که کاندیدا می شوند یک برنامه صد روزه و یک برنامه 4 ساله دارند و سری قبل هم یک برنامه 100 روزه داشتم و اعلام کردم که چه کردم و یکی هم توافق هسته ای بود که اعلام نمودم و بنابراین این حرف کاملا روشن است و نحوه بیان باید دقیق باشد.

روحانی با اشاره به موضوع اشتغال ادامه داد: من گفتم اگر ده میلیون گردشگر در سال اضافه شود ؛ می توانیم اشتغال ایجاد کنیم. صادر کننده ها از من دعوت کردند و جلسه گذاشتند و این مربوط به سال ها پیش است و به ما گفتند که به صادر کنندگان برتر یکسری جوایز دادیم و اصلا نمی شناختیم که این ها چه کسی بودند.  ایشان (آقای قالیباف) این موضوع را بدون آنکه با دقت بیان کند تهمت می زند.   

قالیباف در پاسخ به سخنان روحانی ادامه داد: رئیس محترم قوه قضائیه مصاحبه شان وجود دارد؛ همین آقایی که در زندان است اعتراف کردند که همین آقا به ستاد شما کمک کرده، چطور ایشان را نمی شناختید؟ این پدیده زشت است ، به دوربین نگاه کردن و ...

روحانی در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: ستاد من تکذیب کرده و همه هم شنیدند و یک آدم مفسد محکوم به اعدام یک ادعایی کرده است ؛ انسان از شخص مفسد که نقل قول نمی کند. در اینجا به مردم می گویم که هر سه مورد دروغ محض بود.  
 
رئیسی در جمع بندی سخنان خود اظهاد داشت: من به نظرم یکی از مظلومیت های جمهوری اسلامی و نظام ما این است که دولت ها بعد از پایان کارشان کمی حالت اپوزیسیون می‌گیرند به جای اینکه باید در مورد چهار سال عملکرد به مردم و تمام جامعه پاسخگو باشند، من بنظرم اینجا اصلا بحث از اصلاح طلب و اصولگرا نکنیم.

وی افزود: مردم مسکن باید داشته باشند یا نه؟ بیایم همه یک میلیون مسکن را اجرا کنیم.
 
رئیسی ادامه داد: آقای روحانی اظهار کردند که آیا می شود اجرا کرد؟، جناب آقای روحانی این متن برنامه ششم است یعنی اگر دولت بخواهد دولت باشد موظف است بر اساس قانون عمل کند اگر بخواهد به قانون عمل نکند طبیعتا نباید به میدان بیاید چون اولین وظیفه رئیس جمهور عبارت است از اجرای قانون.
 
**قانون می گوید باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند
 
وی تصریح کرد: قانون می گوید باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند لذا این یک وظیفه قانونی است و بنده با بررسی‌ها برنامه دارم تا یک میلیون شغل کاملا اجرا شود.

رئیسی گفت: بنظر من نشاط جامعه که ما به دنبال آن هستیم ایجاب می کند، این زندگی که امروز محرومین جامعه دارند ، این وضعیتی که بیکاران و بی شغل ها در جامعه دارند و این همه مسئله ای که بی مسکن ها در جامعه دارند ایجاب می کند یک اراده جدی و عزم راسخ در میدان آنها را تحقق ببخشد.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کزد: من در پایان می خواهم نکته ای را عرض کنم، این اقدامی که یارانه کمیته امداد چند برابر شده کار بسیار خوبی بود ولی ای کاش این کار به جای چند ماه آخر دولت از اول دولت انجام می شد؛ نه چهار ماه آخر دولت.

 **سرمایه اصلی ما در نظام جمهوری اسلامی، نیروی انسانی آن است
 
میرسلیم در سخنان جمع بندی خود به تشریح برنامه های خود پرداخت: سرمایه اصلی ما در نظام جمهوری اسلامی، نیروی انسانی آن است، من به کمک شما ایرانیان شاداب، متدین، وطن دوست، جمع گرا، نظم پذیر و قانون گرا به فضل خدا خواهیم توانست پیشرفت و تعالی ایران را به دور از مشاجرات سیاسی میسر سازیم.

وی ادامه داد: راه های آن از نظر اجتماعی که مبحث امروزمان بود، اول اصالت دادن به کانون خانواده  تشکیل و تسهیل آن و اشاعه سبک زندگی شایسته و دور از تجمل و تشریفات است؛ دوم بها دادن به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان شریف و دانش و مهارت و تربیت نسل جوان با اصلاح ساختار آموزش و پرورش؛ سوم با توسعه بهداشت و درمان و تامین اجتماعی تامین سلامت جسمی و روانی و معنوی و اجتماعی است.

میرسلیم افزود: چهارمین راهکار این است که با ارتقا سرمایه اجتماعی، با بها دادن به مردم و تسهیل مشارکت و نظارت عمومی و در نتیجه افزایش اعتماد مردم به دولت و پنجم با رفع فقر و بیکاری بر مبنای تولید ملی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که در برنامه مناظره سوم توضیح بیشتر خواهم داد و ششم با چاره جویی معضل اعتیاد، با رسیدگی به معتادان با عنوان بیمار و به سوداگران مرگ به عنوان مجرم.

وی در ادامه تشریح برنامه های خود بیان داشت: هفتمین راهکار اصلاح فساد اداری گسترده به کمک مردم و نظارت عمومی آنها و هشتم رفع معضل حاشیه نشینی که نوعی آوارگی است از طریق توزیع مناسب جمعیت با توجه به ظرفیت های زیستی و قابلیت ها و مزایای مناطق مختلف کشور که نادیده گرفته شده اند و راهکار نهم پاسداری عالمانه و مدبرانه و فنی از محیط زیست به اتکای شناخت آسیب ها در تماس با مردم در بیش از دویست شهر کشور، با دفاتر خود داریم و با به کار گیری تجربه موفق چهل ساله ای که خودم در خدمت شما داشته ام.



 
 
 
 
 
 
 

 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
نوا
۱۵:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۰۹:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط فقط قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
عشق ففط قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط فقط باقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
بهترین انتخاب این دوره دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط دکتر قالیباف
Armenia
نازنین
۰۹:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
هیچکدام از نامزدها بجز اقای جهانگیری و هاشمی طبا برنامه نداشتند.
اقای رییسی که فقط می گفتند این کار باید بشود اونکار باید نشود، خوب اینو که همه می دونند برنامتون چیه
اقای قالیباف هم که با تهمت و دروغ قصد تخریب روحانی را داشت که خوشبختانه برملا شد و راه رییس جمهور قبلیو در پیش گرفته که به بیراهه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
کارشون از نقد گذشته بود و داشتند قضاوت میکردند...
اونوقت مردم قضاوت کنند میگن چرا اینقدر راحت مردم قضاوت میکنند؟؟؟
کاندیداهای محترم لطفا راهکار بدهید و تهمت و دروغ نزنید
مخصوصا شما کاندیدای محترم.
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۲۱:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
به نظر میرسه این قضیه 4 درصد جدیه که به ما نگفتند میبینم جیب بعضی از آقایون یک شنبه قلمبه میشه نگو همون 4 درصدیان
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
امروز آقای قالیباف گل کاشت منو مجاب کرد که بهش رای بدم درود بر شرفت که صادقانه حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر شرفت ای قالیباف . احمدی نژاد ثانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف دل ملت را شاد کرد با برملا کردن چهره روحانی و جهانگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
امشب روحانی میره رو بازوش خالکوبی میکنه
رفیق بی کلک اسحاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیسی و قالیباف حالا در ادامه یکی انصراف میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهانگیری و روحانی رو.کاری ندارم.ولی هر چه سریعتر بقیه. یعنی ریسی و هاشمی و سلیم به نفع قالیباف کنار برن و.گرنه طرف مقابل پیروز خواهد شد چون رای مخالفین روحانی بین.چهار نفر تقسیم خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهانگیری و روحانی رو.کاری ندارم.ولی هر چه سریعتر بقیه. یعنی ریسی و هاشمی و سلیم به نفع قالیباف کنار برن و.گرنه طرف مقابل پیروز خواهد شد چون رای مخالفین روحانی بین.چهار نفر تقسیم خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
یا روحانی به نفع جهانگیری کنار میره یا بالعکس .خلاصه دارن فیلم بازی میکنن.تا چهار نفر دیگه به نفع. قالیباف کنار نرن
Iran (Islamic Republic of)
یاسی
۲۱:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
خخخخخ این که بدترش کرد یعنی گفته فقط با گردشگری چهار میلیون شغل ایجاد میکنه پس توانایش بیشتره به خاطر من به روحانی رای بدین تا بیشتر از چهار میلیون شغل ایجاد کنه
Iran (Islamic Republic of)
E.PORYA.A
۲۰:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
Just raeesy
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
ایول دکتر روحانی و جهانگیری
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۲۰:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
ماشالله به رييسي و قاليباف.
خصوصا اقاي قاليباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف.
مدیریت عالیییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف.
مدیریت عالیییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف.
مدیریت عالیییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
بهترین انتخاب این دوره دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
رییسی ترسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آخه این چه مدل مناظره است مناظره باید دوبه دو باشه . فقط میخوان بگن که آره مام مناظره داریم
Iran (Islamic Republic of)
درود بر قالیباف
۲۰:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
درود بر قالیباف
۲۰:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۱۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
زنده باد قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
رضائی
۲۰:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام، قاایباف زنده باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
دم دکتر قالیباف گرم.
مستند ، شجاع ، با علم و باکلاس
داره جلوی جهانگیری و روحانی می ایسته.
جهانگیری یه سری موارد رو آورده که بگه ، بی ربط و باربط به موضوع تهمت میزنه.
مثل گاز انبر ، حمله به سفارت ، کتک خوردن دست فروش و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
خیلی از پشت پرده های این دولت رو شد
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
دستای روحانی میلرزید
بسوزه پدر ترس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آره روحانی اصلن ب ی روستا نرفت درد مردم رو ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی دروغ گویه کم حافظه است که هسچ کدوم از قول هاش یادش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر قالی باف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
چرا مثبت و منفی کار نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
رفیعی
۲۰:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
دوستان اگه دقت کرده باشین روحانی بدجور قافیه روباخته بود
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف مناظره اول را برد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف مناظره اول را برد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف مناظره اول را برد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف مناظره اول را برد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف مناظره اول را برد
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۹:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قالیباف مناظره اول را برد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
ایولا به قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
کاری به قالیباف و رییسی ندارم ولی روحانی وجه مردمی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
یه ضرب المثل خارجی میگه آدمایی که کله شون طاس تره کارآمدتر و خوشبخت ترن من یکی فعلاً از این ملاک فقط میتونم استفاده کنم وگرنه به هیچ قول و وعده و ....دیگه نمی تونم اعتماد کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
مناظرست ؟ یا بیست سوال؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهانگیری با یه غرور خاصی نشسته و نیش خند میزنه که انگار هیشکی نفهمیده واسه چی اومده
خخخخخخخخ
برو خودتو سیاه کن پیر مرد
قالیباف خوب پتتون رو ریخت تو اب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
6 نفربرااین مناظره زیاده آنهم 3یا4نفر مخصوصا ازیه خطوعقیده باشن خیلی جالب نیست اماما باید دقت بیشتری انجام بدیمتا کسی که به وعده عمل کنه رای بدیم...
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۹:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای روحانی و جهانگیری هر حرفی که دلشون میخواد، میزن ولی هیچکدوم تهمت یا دروغ نیست اما اگه کسی راجع به عملکرد دولت نقدی وارد کنه همش تهمته!!!! استدلال های دولت روحانی در نوع خودش جالبه، ضمن اینکه "دو نفری" برای جمع کردن "یک رأی" اومدن!!!
رأی ما فقط رئیسی**********
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۹:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای روحانی و جهانگیری هر حرفی که دلشون میخواد، میزن ولی هیچکدوم تهمت یا دروغ نیست اما اگه کسی راجع به عملکرد دولت نقدی وارد کنه همش تهمته!!!! استدلال های دولت روحانی در نوع خودش جالبه، ضمن اینکه "دو نفری" برای جمع کردن "یک رأی" اومدن!!!
رأی ما فقط رئیسی**********
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
خود اقای ریس جمهور 4 میلیون شغل گردشگری در برنامه 4 سال قبل وعده داده بودند در اپارات موجود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
اخيراً مناظره به سمت اهانت و تهمت چند نفر رفته و به عبارتى پشت پرده ها آشكار مى شود.
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۹:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
چه وضعه اقا اینم شد عدالت
چن به چن
قالیباف مساویه جهانگیری به اضافه روحانی
اگه صداقت داره نباید کنار بره
ببینیم دیگه ....
Iran (Islamic Republic of)
میلاد عسگری
۱۹:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای رئیسی واقعاً بدور از حاشیه سازی مردمی و انقلابی با مسائل و مشکلات مردمی برخورد داشته و به نظر حقیر که یک خبرنگار هستم بهترین گزینه رئیس جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی است.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
به نظر من شنیدن حقیقت برای روحانی و جهانگیری از طرف قالیباف خیلی سخت است چون در طول این چهار سال هیچ کاری برای اکثریت مردم انجام ندادندوفقط به فکر همان چهار درصدی که قالیباف اشاره کرد بودند رای ما قالیباف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرد باکلاس عملگرا فقط دکتر محمدباقر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط دکتر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
زنده باد قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف مظلوم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
قایباف تک وتنها داره میجنگه واقعا
Germany
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای قالیباف بااین اخلاق تند وتوهین آمیز میخواد رییس جمهور بشه؟متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
مهم اینکه حرف حق میزنه
Iran (Islamic Republic of)
حردانی
۱۸:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام خدمت ایرانیان عزیز نظر بنده اینکه نامزدهای ریاست جمهوری با حرف زیاد یا توهین بهم دیگه چیزی رو درست نمیکنه بجای این که این همه حرف حدیث راه بندازید کمی اهل عمل باشید لطفا سیستمی که راه انداختید خیلی قدیمی هستش مردم خسته شدن از این حرفا.رای من فقط اقای رییسی واقعا منطقی حرف میزنن احسنت بر شما
Iran (Islamic Republic of)
حسن قاسمی
۱۸:۰۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
متاسفم برای آقای جهانگیری و روحانی اقای جهانگیری چقد راحت تهمت زد و روحانی چقد آستانه تحملش کم بود شجاعت اینو نداشت از مردم عذرخواهی کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۴۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیسی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیسی عالیه
United States of America
علی
۱۷:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام...............رفتن خواستگاری منتظرن برن سر اصل مطلب ...کسی منکر احترام نسبت بهم نیست ...این چه وضعشه کز کردن
United States of America
علی
۱۷:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام...میخواستم بگم هیشکی منکر این نیست که ملت بهم احترام بزارن ولی جوری رفتار میکنن انگار رفتن خواستگاری ...منتظرن برن سر اصل مطلب ...این چه وضعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
عدالت نیست که دو نفر از دولت فعلی کاندیدا باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
خوب چه ربطی داره هر حزبی میتونه چند کاندید داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
این اومده بود که رای جمع کنه انصراف بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
متاسفم براي روحانی