قطع برق دو میلیون فلسطینی؛ اهرم فشار محمود عباس بر جنبش حماس

تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه کارشکنی‌های خود علیه دولت حماس اعلام کرد دیگر هزینه تامین برق غزه را به اسرائیل پرداخت نخواهد کرد.

قطع برق دو میلیون فلسطینی؛ اهرم فشار محمود عباس بر جنبش حماسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس برای فشار به جنبش حماس و مجبور کردن آن برای پذیرفتن شرایط این تشکیلات تصمیم گرفته است برق نوار غزه را قطع کند.

رامی حمد الله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت طرحی برای جنبش حماس فرستاده شده است که باید آن را بپذیرد.

مقامات رژیم صهیونیستی گفته اند تشکیلات خودگردان فلسطینی به آنها اعلام کرده است دیگر هزینه ای بابت تأمین برق نوار غزه به این رژیم پرداخت نخواهند کرد.

این تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطینی که به منظور افزایش فشار بر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، گرفته شده، مفهومش قطع کامل برق باریکه غزه است.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس این اقدام تشکیلات خودگردان را «تشدید اوضاع نامساعد در غزه و اقدامی از روی دیوانگی» توصیف کرد.

یک بیمار فلسطینی که در بیمارستانی در غزه دیالیز می شود در این خصوص گفت: «مردم غزه رنج می کشند اکنون که [قرار است برق غزه قطع شود] رنج بیشتری تحمل خواهند کرد. ما [بیماران] به اکسیژن نیاز داریم، خانه مان باید مرطوب شود، برق برای ما بسیار ضروری است؛ بدون برق یک ثانیه هم زنده نمی مانیم.»

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت:«با افزایش بحران سوخت و برق در نوار غزه، بیمارستان ها و همه تأسیسات و خدمات بهداشتی در معرض تهدید توقف ارائه این خدمات در طول چند روز آینده قرار دارند. این در حالی است که هیچ امیدی به پایان این بحران وجود ندارد. این مسئله پیامدهای سنگینی برای بیماران غزه و خدمات درمانی آن ها به همراه خواهد داشت و بهداشت عمومی را در جامعه فلسطینیان تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

فوزی برهوم، سخنگوی حماس گفت: «ما به روشنی به بیان این مسئله می پردازیم که ما آماده تحویل وزارتخانه ها و همه بخش ها به دولت حمدالله هستیم و همه احزاب و مردم فلسطین شاهد این مسئله هستند؛ اما رئیس [تشکیلات خودگردان فلسطین] و حمدالله دست از عمل به تکالیف خود در خصوص آشتی و همچنین تعهدشان به نوار غزه، به دو میلیون نفری که در این باریکه زندگی می کنند، برداشته اند. فقط یک توضیح برای این کار آنها وجود دارد؛ اینکه تصمیمی سیاسی علیه روند مصالحه گرفته شده است.»

رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: «در خصوص مسئله غزه باید بگویم که این اقدام (توقف پرداخت هزینه برق غزه به اسرائیل) موقت است و به پاسخ حماس به طرح تشکیلات خودگردان فلسطینی در خصوص وحدت کل کرانه باختری و نوار غزه، ربط دارد. طرحی را برای جنبش حماس ارسال کردیم که باید آن را بپذیرد و به وحدت ملی بپیوندد. این تنها راه حل است؛ یک دولت وحدت ملی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تا مشخص شود چه کسی پیروز می شود.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار